Finn.no "fiks ferdig"

Medlem
8. aug. 2022
Innlegg
539
Sted
Sarpsborg
Jeg har vært litt skeptisk til Finns nye "enkle" løsning, "Fiks Ferdig", der man får bud, og hvis man aksepterer, får man en kode fra Helthjem som du skal skrive på pakka, og så putte pakka i/henge den på postkassa di så helthjem kan hente den i løpet av natta.

....Henge potensielt dyre pakker på postkassa om natta, altså....

Og det gikk jo som det måtte gå. I morges fikk jeg en melding fra Helthjem om at de dessverre ikke hadde fått hentet noen pakke, og pakka fra kvelden før var borte.

Heldigvis var det ikke verdens dyreste klokke, men likevel!

Helthjem svarte mer eller mindre "Oi, det var synd for deg". Finn sier de skal opprette en erstatningssak for meg med sitt "fiks ferdig-team", men jeg har ikke all verdens forhåpninger.

Så: Heretter blir det nok forhåndsbetaling og levering på Posten som alltid.
 
Du må grave ganske dypt på Finn for å finne ut at liten pakke er forsikret for 2500kr og stor for 10000kr.
 
  • Liker
Reaksjoner: Durian
Stor pakke må vel også leveres inn hos PostNord, så litt mer sikkerhet, kanskje.
 
  • Wow
Reaksjoner: Grendel
Du må grave ganske dypt på Finn for å finne ut at liten pakke er forsikret for 2500kr og stor for 10000kr.

Ja, det hadde i alle fall ikke jeg funnet ut. Takk. Heldigvis holder det denne gangen, men jeg stoler ikke på at jeg får igjen noenting før jeg ser pengene.
 
  • Liker
Reaksjoner: kire
Kjøperen har i utgangspunktet ikke personalia til selgeren ( ja, med mindre selgeren velger å skrive navn, telefonnummer og/eller eksakte adressen i sin Finn-profil).
Er ikke begeistret for fiks-ferdig løsningen selv men Helthjem har jeg brukt flere titalls ganger uten problemer ( for forholdsvis lave beløp men har valgt å levere til Posten for litt høyere summer noe jeg som dere oppfatter som tryggere)
 
Redigert:
Jeg ville ikke brukt PostNord. De har store problemer med å vite hvor jeg bor , og hvilket postkontor jeg benytter. Som ledd i 'Kjenn Din Bygd' stiller de sterkere.
Vil ikke si jeg anbefaler PostNord, nei, men det virker som det er de som faktisk frakter (utenfor bygrenser) for HeltHjem.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Kjøperen har i utgangspunktet ikke personalia til selgeren ( ja, med mindre selgeren velger å skrive navn, telefonnummer og/eller eksakte adressen i sin Finn-profil).

Mja. Har tenkt tanken. På annonsen ser man jo navn og poststed, og kjøper var en Finn-konto opprettet i 2022 helt uten historikk og omtaler.
 
Posten har korrigert sine priser, antagelig pga konkurrenter som feks Helthjem. 70 for mindre pakker, og 129 for større opp til 10 kg, bestillt på nett - sporbart og forsikret - Helthjem helt uaktuellt for meg - masse tyverier.
"Fiks ferdig" på Finn har vel også et gebyr på 30 i tillegg..
 
Anbefaler ikke helt hjem, og har ikke tenkt å bruke det med mindre kjøper/selger insisterer... Solgte en ting og det tok lang tid før kjøper hadde pakken (gikk bl.a. en ekstra dag siden vi ble enige på kvelden og den da først blir hentet over døgn senere), husker ikke helt men brukte vel kanskje en uke, og tok enda lenger tid før jeg hadde penger på bok. I tillegg kommer den nevnte risikoen. Naboen mista en pakke som visstnok skulle være levert.
 
  • Liker
Reaksjoner: superlaffen
Jeg har benyttet finn sin fiks ferdig løsning ved flere anledninger og det har utelukkende gått smertefritt for. Det tar litt tid før pengene kommer på konto men det er ikke noe stort problem for min del. Når det gjelder den postkasseløsninger er den vel litt så som så kanskje men det har gått bra så langt.
 
Posten har korrigert sine priser, antagelig pga konkurrenter som feks Helthjem. 70 for mindre pakker, og 129 for større opp til 10 kg, bestillt på nett - sporbart og forsikret - Helthjem helt uaktuellt for meg - masse tyverier.
"Fiks ferdig" på Finn har vel også et gebyr på 30 i tillegg..
Ref. forsikret - forsikringsverdi er 2500 kr for 70 kr-pakkene og 10000 kr for 129 kr-pakker og oppover.
 
For varer som kanskje ikke er så lett omsettelige så er det gull med fiks ferdig fordi man når en større kjøpergruppe. Man slipper også å avtale møte siden prosessen er asynkron.

Aller mest praktisk er nok fiks ferdig for de som bor utenfor de større byene siden de kan kjøpe og selge varer til et større marked når frakt er såpass mye enklere.

Til gjengjeld er frakten såpass enkel at det går på sikkerheten løs så dette egner seg jo best for varer med forholdsvis lav verdi. Selv om varen er forsikret så antar jeg det er litt jobb med å faktisk få tilbake pengene dersom uhellet er ute.