Field watch / feltklokke - hva finnes der ute?

Stilig! Klart du må ha en feltklokke :mrgreen: Kan melde om at CW C65 Sandhurst er i flittig bruk.
Spent på hvordan kvalitetsfølelsen er her. Er fristet av en Lorier Zephyr.

Moro at Sandhursten "min" fortsatt er i hyppig rotasjon hos deg!

Ja blir interessant å se. Jeg har sett litt videoomtaler, og hørt et intervju med New York-ekteparet som driver Lorier, det virker iallfall som hjertet er på det riktige stedet der.
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
Får bumpe tråden igjen: jeg gjør nytt forsøk på en feltklokke i samlingen...

Incoming: Lorier Falcon 3.

36mm diameter, 44mm lug-to-lug, 11mm tjukk målt m. buet glass, Miyota-urverk, 100m vanntetthet, vintage-stil med akrylglass. Designet er åpent og ærlig inspirert av de tidligste Explorer og Railmaster-modellene. 499,- dollar er ikke altfor ille for en slik microbrand-sak tenker jeg.

Mini-omtale om en uke eller to når den forhåpentligvis dukker opp...

Vis vedlegg 352432
Gratulerer med kjøp! Jeg leser gjerne om inntrykkene dine. Til tross for at den er rimelig og at jeg har vurdert en Falcon seriøst i lang tid har det ikke blitt kjøp på meg. Når jeg ser bilder av den igjen nå kan jeg ikke huske hva som stoppet meg.

Hvor lenge tok det fra bestilling til du fikk/vet du får den? Har forøvrig hørt mye godt om kundeservicen fra Lorier, skulle det være noen problemer med den.

Eneste aber-et jeg har med Lorieren som en pur field-klokke er det samme som med min Tutima. At den er for «pen». Min er vel egentlig en flieger, men jeg tenkte ville bli en tøff klokke som kan være med på alt. Den har jo et solid verk (selv om det ikke kun er håndtrukket), bra lume og lesbarhet, skrukrone og tåler 20atm. Men så synes jeg den er for pen på lenke og hjertet mitt klarer ikke å bruke den røft. Samtidig er det mange positiver med det og Lorieren ser jeg for meg kan være en fantastisk «do-it-all». Interessant å høre hva du tenker etterhvert!

Legger ved et par bilder av nevnte Tutima for kjærlighetens skyld.

IMG_3311.jpegIMG_3309.jpeg
 
Gratulerer med kjøp! Jeg leser gjerne om inntrykkene dine. Til tross for at den er rimelig og at jeg har vurdert en Falcon seriøst i lang tid har det ikke blitt kjøp på meg. Når jeg ser bilder av den igjen nå kan jeg ikke huske hva som stoppet meg.

Hvor lenge tok det fra bestilling til du fikk/vet du får den? Har forøvrig hørt mye godt om kundeservicen fra Lorier, skulle det være noen problemer med den.

Eneste aber-et jeg har med Lorieren som en pur field-klokke er det samme som med min Tutima. At den er for «pen». Min er vel egentlig en flieger, men jeg tenkte ville bli en tøff klokke som kan være med på alt. Den har jo et solid verk (selv om det ikke kun er håndtrukket), bra lume og lesbarhet, skrukrone og tåler 20atm. Men så synes jeg den er for pen på lenke og hjertet mitt klarer ikke å bruke den røft. Samtidig er det mange positiver med det og Lorieren ser jeg for meg kan være en fantastisk «do-it-all». Interessant å høre hva du tenker etterhvert!

Legger ved et par bilder av nevnte Tutima for kjærlighetens skyld.

Vis vedlegg 352485Vis vedlegg 352484

Tror det tok en dag eller to før de shippet den, det gikk iallfall ikke spesielt tregt :)

Jeg kjenner igjen den "skal egentlig være beater men føles for fin". For meg så funker klokker fint som beatere så lenge:

1) Den er betydelig rimeligere enn majoriteten av de andre klokkene mine

2) Den ikke har masse store, lekre, polerte flater på kassa/lenka... beater == børstet stål i hodet mitt, jeg tar mye mer vare på "scratch-magnet" klokker.

Men ja vi får se hvordan denne føles generelt. Reporting back...
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Apocalypse
Unboxing/førsteintrykk av Lorier Falcon her:

 
Hva tenker folket om Yema Urban Field?

Jeg har blitt fristet av den med grønn skive. Håndtrukket Sellita SW210-1B elaboré som er justert til +/- 7 sec av Yema. Ganske slank (7,8mm + domed glass) og enten 37,5mm eller 40mm diameter u/ krone. 45mm/48mm lug til lug og 20mm reimfeste. Rundt 900 USD (eksl. mva/frakt) direkte fra Yema.

Yema-Urban-Field-desktop.jpg
 
Hva tenker folket om Yema Urban Field?

Jeg har blitt fristet av den med grønn skive. Håndtrukket Sellita SW210-1B elaboré som er justert til +/- 7 sec av Yema. Ganske slank (7,8mm + domed glass) og enten 37,5mm eller 40mm diameter u/ krone. 45mm/48mm lug til lug og 20mm reimfeste. Rundt 900 USD (eksl. mva/frakt) direkte fra Yema.

Vis vedlegg 354027
Syns de ser litt kule ut. Men har lest noen horror-stories om kvalitetskontroll og kundeservice fra Yema...
 
  • Liker
  • Wow
Reaksjoner: Apocalypse og seiltid
Hva tenker folket om Yema Urban Field?

Jeg har blitt fristet av den med grønn skive. Håndtrukket Sellita SW210-1B elaboré som er justert til +/- 7 sec av Yema. Ganske slank (7,8mm + domed glass) og enten 37,5mm eller 40mm diameter u/ krone. 45mm/48mm lug til lug og 20mm reimfeste. Rundt 900 USD (eksl. mva/frakt) direkte fra Yema.

Vis vedlegg 354027
På papiret; pent! Heier på deg om du kjøper en, og er i såfall spent på hva du synes når du har den i hendene :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Apocalypse
Syns de ser litt kule ut. Men har lest noen horror-stories om kvalitetskontroll og kundeservice fra Yema...
Det synes jeg og! Har plenty med argumenter for å ikke kjøpe, men for meg er Yema en av de produsentene som får det til å kile nok til at man kan tilgi både det ene og det andre. Dessuten er jo sur kundeservice en del av den sjarmerende, franske kulturidentiteten - er det ikke?

Men fra spøk til (litt) alvor. Mitt inntrykk er at de QC-problemene først og fremst er knyttet til den første perioden etter de virkelig relaunchet merkevaren Yema. De pushet ut en vannvittig mengde ur og modeller fra begynnelsen av og det var nok flere enn det burde som opplevde problemer. At kundeservicen haltet i oppstarten var trolig grunnen til at de fikk såpass synlig med tyn for det. Og slik jeg forstod det gjaldt (hovedsakelig) ikke klagene de som hadde kjøpt direkte fra Yema. Baserer forøvrig mitt svar på at jeg har lest og sett et utall reviews av div. heritage divere og så videre som var først ut etter relaunch. Har ikke hørt noe liknende nå når de har fått litt tid på seg.
På papiret; pent! Heier på deg om du kjøper en, og er i såfall spent på hva du synes når du har den i hendene :)
Ikke sant?! Åh, har veldig lyst. Skal si i fra hvis jeg hopper i det.
 
Det synes jeg og! Har plenty med argumenter for å ikke kjøpe, men for meg er Yema en av de produsentene som får det til å kile nok til at man kan tilgi både det ene og det andre. Dessuten er jo sur kundeservice en del av den sjarmerende, franske kulturidentiteten - er det ikke?

Men fra spøk til (litt) alvor. Mitt inntrykk er at de QC-problemene først og fremst er knyttet til den første perioden etter de virkelig relaunchet merkevaren Yema. De pushet ut en vannvittig mengde ur og modeller fra begynnelsen av og det var nok flere enn det burde som opplevde problemer. At kundeservicen haltet i oppstarten var trolig grunnen til at de fikk såpass synlig med tyn for det. Og slik jeg forstod det gjaldt (hovedsakelig) ikke klagene de som hadde kjøpt direkte fra Yema. Baserer forøvrig mitt svar på at jeg har lest og sett et utall reviews av div. heritage divere og så videre som var først ut etter relaunch. Har ikke hørt noe liknende nå når de har fått litt tid på seg.

Ikke sant?! Åh, har veldig lyst. Skal si i fra hvis jeg hopper i det.
Kult, lag review her hvis du kjøper! :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Apocalypse
Del gjerne mer om denne :)
Klokken er 40x11.8mm med 20mm reim.
En begrenset serie med 250stk og inspirerte av en Sekonda/Strela kronometer som ble brukt i EVA(extravehicular activity) gjennom 70 tallene.
gubarev_sekonda-3050626214.jpg

Blog-Image_STRSEK_01.jpg

Det er en 1965 "første romvandring" Leonov serie.
IMG_20231209_171048853.jpg

IMG_20231209_133811519.jpg

IMG_20231208_101103253~2.jpg

Urverket er veldig behagelig å opptrekke.
Første gang trodde jeg at noe var knust fordi det føltes så mykt sammenlignet med min Speedmaster Professional.
Det går til 18000 vibrasjoner/time og har omtrent 40 timer i gangreserve.
Urverket lager et spesielt og høyt lyd som er ganske kult.
Min får omtrent +10sekunder/dag, noe som er veldig greit for meg, så lenge klokken går ikke sent.
Klokken koster noe som 5k ferdig momset i landet.
Det føles som mye klokke for pengene og jeg er veldig fornøyd.
Det anti-refleks belag(tydeligvis under det mineral buet glass) gir et midnatt blå inntrykk på den svarte tallskiven, under visse vinkler.
Bak klokken er det høy med detaljer.
IMG_20231205_182428436~3.jpg

Lumen holder seg greit hele natt.
IMG_20231202_201157139.jpg

Kjøpt hos Poljot24 fordi jeg har et veldig godt forhold med J. Kampmann.

Andre modeller i 1965 serien også...

Video om Leonov.
 
Klokken er 40x11.8mm med 20mm reim.
En begrenset serie med 250stk og inspirerte av en Sekonda/Strela kronometer som ble brukt i EVA(extravehicular activity) gjennom 70 tallene.
Vis vedlegg 354263
Vis vedlegg 354264
Det er en 1965 "første romvandring" Leonov serie.
Vis vedlegg 354275
Vis vedlegg 354276
Vis vedlegg 354277
Urverket er veldig behagelig å opptrekke.
Første gang trodde jeg at noe var knust fordi det føltes så mykt sammenlignet med min Speedmaster Professional.
Det går til 18000 vibrasjoner/time og har omtrent 40 timer i gangreserve.
Min får omtrent +10sekunder/dag, noe som er veldig greit for meg, så lenge klokken går ikke sent.
Klokken koster noe som 5k ferdig momset i landet.
Det føles som mye klokke for pengene og jeg er veldig fornøyd.
Det anti-refleks belag(tydeligvis under det mineral buet glass) gir et midnatt blå inntrykk på den svarte tallskiven, under visse vinkler.
Bak klokken er det høy med detaljer.
Vis vedlegg 354282
Lumen holder seg greit hele natt.
Vis vedlegg 354281
Kjøpt hos Poljot24 fordi jyhar et veldig godt forhold med J. Kampmann.

Andre modeller i 1965 serien også...

Video om Leonov.
Dette var mer enn jeg håpet på. Fikk ikke mindre lyst på en slik nå!

Flott historie og gode betraktninger. Den kiler definitivt på rett plass.

Tusen takk @Hammerfjord
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Dette var mer enn jeg håpet på. Fikk ikke mindre lyst på en slik nå!

Flott historie og gode betraktninger. Den kiler definitivt på rett plass.

Tusen takk @Hammerfjord
Bare hyggelig.
Den må oppleves.
Detaljene er på høyde av en god sveitsisk klokke, for en MYE lavere pris.
Jeg forventet faktisk ikke så høy "bang for the buks" faktor når jeg bestilte den.
Da ble jeg godt overrasket.
De andre utgavene blir fristende også men ikke alle har lume.
En annen detalje også: tallskiven er bøyd som en panne.
Minutt og sekund viserene følger tallskiven og er bøyde på tippene.
IMG_20231209_184724675~2.jpg
 
IMG_0193.jpeg


Lenke fra Uncle Seiko (eller Uncle Straps, som han heter nå) til Hamilton KFM, basert på Seiko-klassikeren Z199. Synes det ble ganske kult :) Usikker på om jeg synes det ble bedre enn med rem/nato, men «moro» å ha et lenke-alternativ til denne (y) Vet Hamilton har en oyster-variant som passer, men synes Z199 gir mer IWC Mark-series-feel, og det er vel egentlig det jeg er ute etter ;) Shipping tok omtrent 1 mnd og utrolig pes å få lenken på og tilpasset (mulig jeg er ute av trening), men alt er selvsagt glemt når alt er på plass :mrgreen: