Fersk skrotnisse ber om innspill angående gjenopplivning

Medlem
2. mars 2020
Innlegg
17
Sted
Trondheim
Godtfolkens.
Ny post fra fersk fyr. (fersk i faget, voksen i alder)

Jeg fant en Orient King Diver (ant 70-tallet) i forbindelse med et oppryddingprosjekt. Klokka har en åpen sprekk i glasset nærmest "huset".
Glasset var omtrent ugjennomsiktig, men med litt mild tannkrem og vennlig bruk av ren klut ble det faktisk blankt og fint (men med synlige riper). Først da så jeg hva det var, og noe ante meg at jeg burde sjekke litt mer nøye.

Klokka startet å tikke umiddelbart etter at jeg fant den, men den går sørgelig sakte, dvs ca 10 sek/t.
Jeg får kun justert tid og innvendig bezel, hurtigdatoknapp virker fullstendig fastlåst, og "mellomkneppet" på midterste knott for datosetting har ingen virkning.

Jeg fikk av bakdekselet uten spesialverktøy. Jeg kikket med lupe, men kunne ikke se noe åpenbart feil. Ikke at jeg vet hva jeg skal se etter.

Spørsmål:
Kan jeg bytte glass selv? (forutsatt at jeg får tak i erstatningsglass)
Kan jeg forsøke å justere noe selv når det gjelder at den går for seint?
Kan klokka "komme seg" ved bruk? Den har ligget urørt i anslagsvis 15 år.
Kan jeg regne med å bli litt mer hekta på dette enn jeg har råd til?

Med ydmyk hilsen
Skrotnisse

PS: Jeg er finmotorisk kapabel, jeg har andre intressefelt som krever nennsom hånd og kaldt hode.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og reldor
Uten at jeg er noen ekspert: det er meget sannsynlig at verket trenger en full overhaling for å gå skikkelig igjen. Deler kan være utslitt, som f.eks. hovedfjæra.
 
Godtfolkens.
Ny post fra fersk fyr. (fersk i faget, voksen i alder)
Spørsmål:
Kan jeg bytte glass selv? (forutsatt at jeg får tak i erstatningsglass)
Kan jeg forsøke å justere noe selv når det gjelder at den går for seint?
Kan klokka "komme seg" ved bruk? Den har ligget urørt i anslagsvis 15 år.
Kan jeg regne med å bli litt mer hekta på dette enn jeg har råd til?

Med ydmyk hilsen
Skrotnisse

PS: Jeg er finmotorisk kapabel, jeg har andre intressefelt som krever nennsom hånd og kaldt hode.

Hei og velkommen!
Som totalt amatør svarer jeg i forhold til mine egne erfaringer , dette er ikke fasit:p
Glass kan byttes men krever ofte en form for verktøy.
Trur ikke det er noen vits i å justere denne uten først å ta en service på verket , min erfaring
sier størknet olje.
Og størknet olje blir ikke mykere ved bruk.
At du blir hekta er det ingen tvil om :) og at hobbyen koster litt det gjør den.:p
Hvis du starter med dette kjøp ikke "billigverktøy" ...
Du behøver ikke det dyreste men
f.eks. et skrutrekker sett til kr.100(Kina) blir du mer frustrert over enn det gjør nytte.
R.

https://www.cousinsuk.com/ , her har jeg kjøpt det meste både deler og verktøy
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Takk for velkomst og godt svar!

Det blir nok litt for omfattende å gjøre noe videre med denne tenker jeg.
Det er vel ikke noe marked for denslags heller vil jeg tro - den får nok bare bli i skuffen.

Så får vi se da, om jeg forfølger dette med klokker videre. Godt finverktøy har jeg mer enn nok av, men mangler selvsagt spesialverktøy.
 
Vel, nå har jeg i grunnen bare satt på reim og brukt den de siste dagene. Den sakker omtrent fire/fem minutter på 12 timer, og det kan jeg leve fint med. Dato og dag er ubrukelig, men jeg vet vel stort sett hvilken dag/dato det er uansett.

Jeg opplever en slags glede med å ha noe mekanisk på arma, og jeg er en ihuga gjenbruksfyr, så enn så lenge er det god stemning.
 
  • Liker
Reaksjoner: reldor
Vel, nå har jeg i grunnen bare satt på reim og brukt den de siste dagene. Den sakker omtrent fire/fem minutter på 12 timer, og det kan jeg leve fint med. Dato og dag er ubrukelig, men jeg vet vel stort sett hvilken dag/dato det er uansett.

Jeg opplever en slags glede med å ha noe mekanisk på arma, og jeg er en ihuga gjenbruksfyr, så enn så lenge er det god stemning.

Update: Ble akkurat litt for nysgjerrig, så jeg åpna klokka igjen i dag, og dyttet litt på +/- tappen i retning +.
Klokka ser nå ut til å "holde tiden", og går muligens til og med en smule for fort. (jeg skal la den holde på med sitt i dag, så ser jeg om jeg bør dytte ørlite grann tilbake på justeringen).

Det at den går litt for fort er bare en fordel for meg som tar mye buss, men det hadde jo vært stilig om den holdt seg innafor +/- minuttet i døgnet feks. Artig lite prosjekt for meg, dette.
 
Et bilde ville vært hyggelig.
Jeg ville spandert en service. I alle fall dersom du setter pris på klokken og kommer til å bruke den litt. Gammel olje er ikke så god.

8
 
20200307_081130[1].jpg
 
Nå vet jeg ikke verdien på disse men uansett verdi ville jeg forsøkt å få
på et nytt glass. Bruksverdien vil jo bli høy hvis den tåler fukt..
Dumt om den skal bli skadet av fukt p.g.a. glasset.
 
Joda, det vurderes litt halvhjerta.
Jeg har sjekket sprekken svært nøye nå, og det er ikke noe direkte hull i glasset som jeg trodde ved første øyekast, men klart, sprekken er jo ikke tett per se.

Verdien på dette uret er nok kun av typen bruks. Krever vel en smule profesjonell kirurgi for å eventuelt få dato og dag til å funke... Klokka hadde sakket omtrent 30 sek i løpet av natta (stasjonær på stuebordet), så jeg er greit fornøyd med egen amatørkirurgi.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: reldor
Det er jo en steintøff klokke. Trestjernes «King Diver» må jo være bra. (selv om Longines vel leder, med sin femstjernes Admiral).
Skive og kasse ser ut til å være i bra stand. Litt farger og original visning av dag og dato gjør den spesiell. Orient var vel dog et rimelig merke i sin tid.
Roteres bezelringen med kronen ved klokken 4? Har den en knott klokken 2 også?
 
Var av nysgjerrighet innom en av byens urmakere i lunchen i dag, og spurte om prisoverslag for å fikse dato/dag funksjonen på klokka.
"ja nei...vi starter på 3 500,- som et utgangspunkt ihvertfall" var svaret.

Ja, neida. Så....
 
Ja, det er nok såpass for å få restaurert den via en butikk. Kan kanskje være moe rimeligere hvis du hører med en her inne, eller f.eks Elis hos Perfectwatch. Urmakere som jobber hjemmefra har lavere kostnader, men kan ha lang ventetid.
 
Jeg tok en kjapp titt på Www.chrono24.com og det ser ut som om Orient King Diver ligger på 2-4500 kroner i optimistpris.

Din er steintøff, og var det meg ville jeg fått tatt service på den og brukt den med glede.

Orient har ikke vært noe utpreget billigmerke, mer rimelig kvalitetsur. Det er ikke lenge siden det ble gitt ut en reissue


Og litt mer fra samme kilde:



Du finner mer om Orient på Fratello, ikke konkret din modell, men noe å gå etter rundt historien til merket.

Jeg ble litt misunnelig på det funnet merker jeg.

Lars
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og chrgod
Takk takk @Larsnie og @chrgod , jeg har også funnet diverse optimistpriser + mye annen info der ute, men det betyr egentlig ikke så mye for meg.
Jeg har jo fått klokka i gang, og har etterhvert (med flere mikrojusteringer -/+), nå fått den til å gå ca 1 minutt for fort i døgnet. Det holder plenty til ei snasen hverdagsklokke.

Den dagen jeg må ha hjelp til å vite dag og dato....tja, da har jeg vel enten mista mobiltelefonen, eller vettet.....

It's a keeper! (og jeg er enig, den er steintøff!)
 
  • Liker
Reaksjoner: chrgod og Grendel