Ferdinand Berthoud

Synes dette er en fantastisk flott klokke, men er dessverre langt utenfor rekkevidde. Men alltid lov til å drømme seg bort litt. Takk for fin anmeldelse!
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Kanskje den flotteste skiven i emalje jeg har sett noen gang.
Om den bare var i 40mm og maks 11mm tykk....
 
Veldig fin artikkel @Jon Henrik Helt annerledes enn det spesielle designet til tidligere FB, som så kult ut. Men det er vel endel godbiter i den prisklassen ...
 
Litt original Ferdinand Berthoud fra Essai sur l'Horlogerie:
Essai_sur_l'horlogerie_Tome_1_[...]Berthoud_Ferdinand_bpt6k1051282d_579 (2).jpeg


De 21 ulike håndverkerne som er nødvendige for å lage en klokke, og om nødvendigheten av spesialisering:
Essai_sur_l'horlogerie_Tome_1_[...]Berthoud_Ferdinand_bpt6k1051282d_54.jpg

Essai_sur_l'horlogerie_Tome_1_[...]Berthoud_Ferdinand_bpt6k1051282d_54 (2).jpg

Essai_sur_l'horlogerie_Tome_1_[...]Berthoud_Ferdinand_bpt6k1051282d_55.jpg
Essai_sur_l'horlogerie_Tome_1_[...]Berthoud_Ferdinand_bpt6k1051282d_55 (3).jpg
Essai_sur_l'horlogerie_Tome_1_[...]Berthoud_Ferdinand_bpt6k1051282d_56.jpg
1685914223577.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: chrbir
Skikkelig gamle fransk det.
Er ikke helt mer aktuelt, men det er litt morsomt å lese.
Jeg knoter meg gjennom.
Det er også interessant å se hvordan FB i en annen bok bruker nesten 200 sider på å underkjenne Pierre Le Roy sine bidrag til utviklingen av kronometeret.
(numelyo.bm-lyon.fr)

Intro:
1685975275332.jpeg


Et lite utdrag:

1685975196263.jpeg
 
Redigert:
Jeg knoter meg gjennom.
Det er også interessant å se hvordan FB i en annen bok bruker nesten 200 sider på å underkjenne Pierre Le Roy sine bidrag til utviklingen av kronometeret.
(numelyo.bm-lyon.fr)

Intro:
Vis vedlegg 334451

Et lite utdrag:

Vis vedlegg 334450

Der Berthoud slakter M.L.R og viser han som en arrogant tyv, som oppfinner seg kunnskap og rettigheter, om å bli mannen som fant ut hvordan man kalkulerer longitudinelle avstander med hjelp av en kronometer.
Det er et skikkelig spark i trynet.
Berthoud forteller hvordan han holdt seg taus i lang tid foran M.L.R sine påstander, men måtte nå bryte stillheten sin fordi M.L.R (som er en plagiat) beskyldt Berthoud i offentlighet for å selv bli plagiat.
Har ikke lest alt.
 
Redigert: