Favoritt TV-Serier... Topp 3

Kan virkelig anbefale Netflix serien "La casa de papel". Endelig en bank-ran plott med orginalitet! :D (Faktisk den beste serien/filmen innen denne sjangeren jeg har sett...)
iu

Serien er på spansk, som er helt greit for meg som så og si kan språket, men det er nok ingen stemningsdreper om man ikke forstår spansk heller. (Jf. "Dark")

Kan virkelig anbefale Netflix serien "La casa de papel". Endelig en bank-ran plott med orginalitet! :D (Faktisk den beste serien/filmen innen denne sjangeren jeg har sett...)
iu

Serien er på spansk, som er helt greit for meg som så og si kan språket, men det er nok ingen stemningsdreper om man ikke forstår spansk heller. (Jf. "Dark")

Takk for tips - skal sjekkes ut! 8.8 på imdb er lovende :)

• Liker
Reaksjoner: Sjø
Enig, plottet ser svært bra ut, denne skal ses! Kjekt med litt «ukjente» anbefalinger som denne og Le Bureau. Sistnevnte er noe av det beste som er laget i spion sjangeren.

• Liker
Reaksjoner: Utinaturen
Le Bureau (des Legendes)
Sesong 1,2 og 3 på NRK-appen.

Tenk Homeland, i Frankrike, uten Carie Mathison (på godt og vondt)
Ferdig med sesong deux nå.
Fantastisk.
Troverdig plot og karakterer, den føles autentisk på en måte Hollywood sjelden (aldri?) klarer.

Dette går inn på Topp 3-listen.
Idag er den da, i tilfeldig rekkefølge.
Le Bureau
Le Trône de Fer (GoT)
Le Patrie (Homeland)

"Top Boy" på Netflix kan anbefales. To korte sesonger av en realistisk og velspilt serie fra britisk narkomiljø - mange av de samme temaene og problemstillingene som i "The Wire", med et tydelig London-preg. Den er noen år gammel, men Netflix er visstnok iferd med å produsere en tredje sesong.

"Black Sails" - Herregud for noe møl. Etter fem episoder ga jeg opp og konkluderte med at man har brukt opp alle pengene på kulisser og CGI og måttet ansette en ikke spesielt begavet tiåring som manusforfatter. Plottet er like tregt som Hotel Cæsar, og samtidig vinglete; en nokså uvanlig kombinasjon, og man har vært like generøs med umotiverte sexscener som i en Wam & Vennerød-film uten at det gjør seeropplevelsen noe mindre uutholdelig. Før tredje episode var slutt, var den eneste følelsen jeg hadde for de uinteressante karakterene et intenst ønske om at den britiske marinen skulle komme og senke skipene, innføre lov og orden og henge alle sammen.

"Top Boy" på Netflix kan anbefales. To korte sesonger av en realistisk og velspilt serie fra britisk narkomiljø - mange av de samme temaene og problemstillingene som i "The Wire", med et tydelig London-preg. Den er noen år gammel, men Netflix er visstnok iferd med å produsere en tredje sesong.

"Black Sails" - Herregud for noe møl. Etter fem episoder ga jeg opp og konkluderte med at man har brukt opp alle pengene på kulisser og CGI og måttet ansette en ikke spesielt begavet tiåring som manusforfatter. Plottet er like tregt som Hotel Cæsar, og samtidig vinglete; en nokså uvanlig kombinasjon, og man har vært like generøs med umotiverte sexscener som i en Wam & Vennerød-film uten at det gjør seeropplevelsen noe mindre uutholdelig. Før tredje episode var slutt, var den eneste følelsen jeg hadde for de uinteressante karakterene et intenst ønske om at den britiske marinen skulle komme og senke skipene, innføre lov og orden og henge alle sammen.

Ha ha.
Samme opplevelse her.
Skjønner ikke hvordan jeg klarte å lide meg gjennom en sesong av den.
I samme kategori ligger forøvrig Brittannia og Knightfall på HBO.
Makan til opphypede møkkaserier.
Styr unna.
Hvor ble det av historieoppbygging og karismatiske rollefigurer?
Døde de ut med The Wire og Sopranos?

• Liker
Reaksjoner: Hopalong
Hvor ble det av historieoppbygging og karismatiske rollefigurer?
Døde de ut med The Wire og Sopranos?

Neida. Snart kommer andre sesong av "Westworld", og dersom den er bare halvparten så strålende som den første er det bare å glede seg. I mellomtiden kan du jo ta en kikk på "Gommorah" på HBO. Italiensk serie fra Camorramiljøet i Napoli, med manushjelp fra Roberto Saviano som skrev den avslørende boken med samme navn og har levd med politibeskyttelse siden. Det ble laget en god film basert på boken for noen år siden, men i serieformat kan man gå mer i dybden. Temaene er som man kan forvente fra en serie i gangstermiljø: territorialdisputter, lojalitet, ære og voldslogikk, men i bakgrunnen ligger hele tiden den ødeleggende virkningen Camorraen har på det sivile samfunnet og dem som prøver å leve livene sine midt oppi dette. Serien er godt laget, godt skrevet og godt filmet i et trist og søplete drabantbyItalia langt fra turistbrosjyrene. Som bonus kan man innimellom kose seg med de overdådig grusomme interiørene i bossenes hjem, tenke på huset til Carmela Soprano og konstatere at gangsterstil virker å være universell.