Første Rolex

Medlem
3. des. 2015
Innlegg
6
Sted
Oslo
Hei TS-folk,

Jeg har snoket en stund og lest litt, og jeg har lært mye nytt om klokker. Det endte med at jeg kjøpe klokker via CW og interessen har vokst siden.

Endelig har jeg tatt til fornuft (galskap i følge noen) og vurderer sterkt å kjøpe meg en submariner, men jeg lurer på hva dere vil anbefale av ny eller brukt. Kom gjerne med erfaringer om dette.

Jeg har også fått sansen for eldre Rolex submariner og tudor submariner, men noe inni meg sier at jeg skal kjøpe helt ny eller relativ ny modell. Jeg skal ærlig innrømme at jeg synes det er dyrt å betale 70 000,- for en klokke, men dette er da Rolex og det skal koste :)


Takker og bukker for svar
Vennlig hilsen Rolex-rookie.
 
Hei Velkommen her:)
Rolex er et godt valg uansett om du kjøper ny eller brukt. Jeg ville sett etter en pent brukt klokke med box og papirer hvis jeg var deg, med kassemål 40 mm. Grunnen til det er at jeg personlig syntes eldre rolexer har mere sjarm. Jeg ville også sjekke ut gmt master. Submarinere eller gmt master er fine klokker.

Mitt tips er å prøve den klokka du liker best på hånden før du bestemmer deg.
Det er galskap å kjøpe klokker til mange tusen he,he men hvis du av en eller annen grunn må eller vil selge er dette merket greit å omsette brukt.
Lykke til:)
 
Redigert:
Velkommen og lykke til med galskapen. Kjøp en nyere brukt sub med papirer, dette er ur som økonomisk- og bruksmessig er tryggest. Disse fungerer som en ny, har lume som fungerer og du kan eventuellt selge uten tap.

Hold deg til selgere her på TS eller kjøp fra anerkjente bruktselgere.
Tom
 
Nyere er bedre imo. Om du planlegger å beholde den for "alltid" anbefaler jeg butikkny. Om du mistenker at du snart går inn i "flippemodus" er det greiest økonomisk med en brukt.
 
  • Liker
Reaksjoner: eiendomsmegler
Hei og velkommen!

Du får prøve deg litt frem. Rundt 2009, mulig jeg tar feil, så forandret kassene seg og virker større og mer synlige. Lugs'ene ble utvidet, og de gikk fra aluminium bezelinsert til keramiske.

Jeg personlig klarer ikke helt å lære å like de nye kassene, eller keramikken som blir brukt. Det er egentlig veldig synd da BLNR fargekombinasjon er helt rå! Fordelen er at de ikke er så utsatt for riper.

Prøv deg litt frem, og finn noe som passer deg. Mye penger å bruke ja, men velger du "riktig" så taper du ikke for mye. Spesielt ikke om du velger å gå for en pent brukt variant.
 
  • Liker
Reaksjoner: eiendomsmegler
Var jeg deg så ville jeg gått for en 14060 eller en 16610. Disse er sweet spoten prismessig og prisutviklngsmessig akkurat nå og de er klassisk Rolex på noe av sitt beste. Selv har jeg en voldsom soft spot for 14060 men det er smak og behag. B&P er flott men da fra et samlerståsted. Ikke begrens deg til kun B&P hvis det er piece of mind ift fakes som er motivasjonen. Bruk da heller forumets medlemmer for innspil og råd ift ekthet, stand, originalitet osv.:)
 
Takk for svar folkens. Da blir det nok helt ny eller nyere rolex. Om jeg skulle kjøpe brukt, bør jeg også stikke innom en urmaker for å sjekke den? og hva mener dere er en fornuftig pris for en pent brukt?

Jeg har også sjekket GMT Master 2 BLNR. Vurderer også denne!

Stikker muligens innom Bjerke ved Karl Johan i dag for å prøve. Sist gang hadde de ingen sub eller gmt inne :)
 
Hvis du ikke har tenkt å flippe - hvertfall ikke i løpet av ca 5 års tid, kjøp ny. Om du allikevel "må" flippe på kort tid, så har du vel råd til å tape noen små tusener for galskapen.

Hvis ny:
1) Budsjettvalg: Explorer 1 eller 2, eller klassisk Datejust. +Sparer litt til nr.2 senere.
2) Standard valg: SubC og GMTIIC.
Svart GMTIIC 116710LN og ExplorerII er kanskje de som kan kalles mest klokke/funksjoner for pengene innen Rolex-sportrange.

Hvis du ikke ønsker å tape en eneste kr på kort tid, kjøp de modellene over brukt i safe Queen stand / pent brukt. Eller pre-ceramic modellene som 16610, 16570, 114270...

Hvis du liker vintage, bruk TS-guruene her. Vintage is hot and dangerous.
 
  • Liker
Reaksjoner: eiendomsmegler
Takker for gode råd folkens.

Hva er deres generelle oppfatning av no date vs date?
Jeg har ingen spesielle preferanser ang. dette.
 
Takker for gode råd folkens.

Hva er deres generelle oppfatning av no date vs date?
Jeg har ingen spesielle preferanser ang. dette.

Jeg synes det er veldig kjekt å ha dato på skiven. Men det er jo en del tanker du bør gjøre deg:
- Har du behov for dato? Mange som kun vil vite hva klokken er. Det gir jo unektelig bedre symmetri uten dato-komplikasjon på skiven.
- Liker du cyclopsen til Rolex? Det er vel kanskje bare sea-dweller som har dato uten cyclops? Mange som ikke liker dette, og da gir no-date mening.
-Har du masse klokker i rotasjon så er det jo et h***ete å stille dato på alle sammen, selv om en winder løser akkurat det problemet.
 
Takker for gode råd folkens.

Hva er deres generelle oppfatning av no date vs date?
Jeg har ingen spesielle preferanser ang. dette.

Mine to favoritt-Rolexer (14060m og Daytona) har forlatt min samling pga fravær av dato. På ferie er det deilig å ikke bli minnet på at den nærmer seg slutten, men utover det klarer ikke jeg meg uten dato.
 
Takker for gode råd folkens.

Hva er deres generelle oppfatning av no date vs date?
Jeg har ingen spesielle preferanser ang. dette.


Jeg føler meg avhengig av dato, og liker godt at det er en cyclops som forstørrer. Det jeg IKKE liker er at det er noe dritt å holde cyclopsen ren. Føler det er en støv og skitt - magnet uten like!

Har en Certina uten dato som jeg nesten ikke får brukt fordi den mangler dato
 
Heisann!

Hvis du velger sub ville jeg også gått for no date. Denne er i tråd med originalen, "likt" den Sean Connery brukte i de fire først James Bond filmene. Du kommer også en del billigere ut med å velge no date. Jeg mener klokken får et renere utseende med no date, men hvis du faller for Rolex signatur cyclopsen så er jo valget gitt. Min mening mtp de nye "maxi kassene" fremfor de gamle tynnere kassene er at klokken kjennes mer på hånda. Den føles tyngre ut. Dette er også fordi de nye klokkene ikke har hule lenker. Det var litt uvant å gå over til en ny GMT fra en 85mod datejust kan man si. Jeg har prøvd både den gamle GMT (94mod) og min egen GMT rett etter hverandre. Jeg må innrømme at kvalitets følelsen er hakket bedre på de nye, men de gamle er mindre tunge på hånda. Med datejusten kjente jeg aldri noe særlig til at klokken var på hånda, mens med den nye GMT'en kjennes det mer tydelig, men det er ikke plagsomt på noen måte. Noen liker jo tyngre klokker. Ny GMT har også f.eks polert midt lenke som gir den en litt annen utstråling enn den gamle GMT som har børstet lenke. Kjøper du ny sub i dag har den også børstet lenke. Ville dratt til urmaker og prøv de mot hverandre, og gjerne se i et speil, ikke bare rett ned på hånda. Da får du litt mer inntrykk av hvordan klokken ser ut.
 
Heisann!

Den føles tyngre ut. Dette er også fordi de nye klokkene ikke har hule lenker. Det var litt uvant å gå over til en ny GMT fra en 85mod datejust kan man si. Jeg har prøvd både den gamle GMT (94mod) og min egen GMT rett etter hverandre. Jeg må innrømme at kvalitets følelsen er hakket bedre på de nye, men de gamle er mindre tunge på hånda. Med datejusten kjente jeg aldri noe særlig til at klokken var på hånda, mens med den nye GMT'en kjennes det mer tydelig, men det er ikke plagsomt på noen måte. Noen liker jo tyngre klokker.

Mye klokt fra Avio.

Men jeg vil også poste min erfaring ift tyngde. Selv er jeg en av dem som har solgt unna tunge klokker (eks. 116600, 116713LN, 116619LB, PAM005, Breitling) da jeg over tid ikke syns det er behagelig at klokken kjennes på armen. Bærekomfort har, for meg, blitt viktigere med alderen.

Jeg syns heller ikke den nye kasseformen er like fin som den gamle, spesielt på sub-en. Den blir litt rar med sin firkantethet.

Før syns jeg skranglelenkene var patetiske, nå syns jeg de er herlige:) Uten tvil høyere kvalitetsfølelse i de nye lenkene, men også mindre sjarm.

Dette er faktisk et Rolex-dillemma for meg. Jeg liker kvaliteten på de nye og sjarmen i de gamle. Jeg liker utseendet på no-date, men MÅ ha dato. Så har endt opp med noe helt annet, og bruker ikke Rolex om dagen.
 
Når vi er på temaet no date her:

Er det noen "feller" man kan gå i ved å kjøpe brukt 14060(m) fremfor den nye 114460? Sjekke servicehistorikk og slikt nøye? Er jo litt forskjeller i disse verkene også...
Dukker jo opp noen av disse i løpet av et år med grei (litt lavere) prislapp.
 
Redigert:
Du skal selvsagt ha deg en skvett ny Sub med dato.

Dato blir du fort avhengig av, og cyclopsen er jo mye av sjarmen med Rolex.
Butikkny fordi du planlegger uansett å ha denne klokken resten av livet, ikke sant?;)
 
  • Liker
Reaksjoner: 46PO og Edzilla