Få klokker for de med små håndledd

Medlem
15. des. 2017
Innlegg
13
Sted
Kristiansand
Mitt bokstavelig talt største problem med å ha klokker som hobby er at nesten ingen passer. Håndleddet mitt er 16 cm i omrekts. De fleste klokkene som er 38 mm eller større blir for store for mitt håndledd. Det hjelper ikke at klokkeindustrien i de senere årene har begynt å lage større klokker. Det er langt over mitt budsjett, men jeg skulle gjerne spart til en Rolex Explorer. Problemet er at den er 39 mm – og jeg tror 36 mm ville vært en ideell størrelse for min hånd.

Den klokka jeg har funnet som passer best er Seiko SNK809 som er 37 mm. Jeg har også en Nomos Orion som er 35 mm. Jeg er ikke sikker på hva min neste klokke blir, men ser for meg at 35 mm-versjonen av Nomos Tangente kunne vært en kandidat. Jeg måtte nylig avbestille Hamilton Khaki Field fordi jeg fant ut at den har altfor stor lug-to-lug bredde. Og det til tross for at klokka er 38 mm.

Jeg har noen ganger lurt på om jeg burde designet en klokke for de med mindre håndledd. Men jeg vet ikke om jeg har ferdighetene eller viljen til det.
 
  • Liker
Reaksjoner: Leite
Hender det dukker opp Explorer i 36 mm (14270/114270) på bruktmarkedet. Ellets ligger det noen for salg på klocksnack.se. Har du vurdert Black Bay 36 forresten? http://www.urverket.no/tudor-heritage-sort-stal-o36-mm-p-298402.html
03A96FC5-B018-4D35-B376-085194400319.jpeg
 
Hender det dukker opp Explorer i 36 mm (14270/114270) på bruktmarkedet. Ellets ligger det noen for salg på klocksnack.se. Har du vurdert Black Bay 36 forresten?

Har vurdert BB 36, men den har ikke falt helt i smak. Liker ikke at krona stikker så langt ut. Også synes jeg den ser litt ut som en diver i dressformat. Jeg kunne kanskje kjøpt en 36 mm Explorer brukt.

Det ser ut til at trenden har snudd litt nå, synes jeg. Mao vil nok utvalget ditt øke med tiden vi går i møte. Du liker Explorer sier du, men hva med oyster perpetual 36?

Jeg håper virkelig at det er i ferd med å endre seg. Ja, det er en fin kandidat. Ville helst hatt sort skive, og jeg tror ikke den kommer med det.
 
Har vurdert BB 36, men den har ikke falt helt i smak. Liker ikke at krona stikker så langt ut. Også synes jeg den ser litt ut som en diver i dressformat. Jeg kunne kanskje kjøpt en 36 mm Explorer brukt.

Jeg håper virkelig at det er i ferd med å endre seg. Ja, det er en fin kandidat. Ville helst hatt sort skive, og jeg tror ikke den kommer med det.

Jeg er forøvrig i samme båt. Rolex bærer generelt stort dog, og en OP36 bærer mye større enn SNK809 (har hatt begge). For å få tilsvarende størrelse i Rolex må du ned på 34mm, eller velge en eldre modell.
 
Jeg kjenner meg veldig godt igjen i dette, dessverre. Har ikke tall på alle klokkene jeg har sett og likt, bare for så å finne ut at de er 40+. Men jeg har også en følelse av at trenden muligens holder på å snu, som Thomas84 sier. Jeg håper inderlig det.

Hvis du har lyst på en dressklokke, så kan jeg blant annet anbefale Heritage-serien til Longines, for eks. Heritage Conquest-modellene. Disse har en diameter på 35mm.

20171104_095540.jpg
 
Masse vintage å velge imellom. Finn en du liker i best mulig stand, regn så inn en service for daglig bruk. Hold deg unna hypa modeller som Rolex.. noen fallgruver er det jo :)
Nærmest vintage i ny tilstand er kanskje Longines modellen ovenfor, fin klokke til en grei pris.
 
  • Liker
Reaksjoner: acnorway
Personlig er jeg mer interessert i nytt og moderne fremfor brukt og vintage. Merker/modeller jeg virkelig savner når det kommer til små klokker er Hamilton Khaki Field, Damasko, Nomos Neomatik og Sinn. En enkel og fin klokke med manuelt opptrekk, safirglass på begge sider (ikke buet, ikke AR-coating på utsiden), 37 mm, tynn og som sitter behagelig på håndleddet. Skulle gjerne hatt en Damasko DS 30 hvis den var to millimeter mindre.
 
Personlig er jeg mer interessert i nytt og moderne fremfor brukt og vintage. Merker/modeller jeg virkelig savner når det kommer til små klokker er Hamilton Khaki Field, Damasko, Nomos Neomatik og Sinn. En enkel og fin klokke med manuelt opptrekk, safirglass på begge sider (ikke buet, ikke AR-coating på utsiden), 37 mm, tynn og som sitter behagelig på håndleddet. Skulle gjerne hatt en Damasko DS 30 hvis den var to millimeter mindre.

http://wornandwound.com/review/stowa-antea-ks-review/?sf_action=get_results&_sft_size=small

http://wornandwound.com/review/nomos-club-club-dunkel-review/?sf_action=get_results&_sft_size=small
 
  • Liker
Reaksjoner: alexanderte
Kjenner meg igjen her. Jeg bruker 40mm Rolex til vanlig, nærmere bestemt SD4K. Har 15,5cm håndledd. Den er helt på smertegrensen, men jeg synes den er utrolig flott. Har eid Speedmaster, og den bar omtrent like stort som SD4K. Har holdt meg til 40mm Rolex mye pga størrelsen egentlig hele min "klokkekarriere", og da har det gått i GMT 2's og Daytonaer.

Har hatt PAM 112 før, men med 53mm høyde, stakk lugsa litt ut over håndleddet, så den kvittet jeg meg med. Er veldig glad i Panerai, men 44mm blir for stort, og "ekte" Panerai er etter mitt syn på minimum 44mm.

Nå er tiden snart moden for ny klokke, og jeg har en mistanke om at det blir en til Daytona, da den er i mine øyne perfekt for et 15,5cm håndledd.
 
Hva med rolex OP 34mm.
De ser slett ikke ut som 34mm.
 
Redigert:
Kjenner meg igjen her. Jeg bruker 40mm Rolex til vanlig, nærmere bestemt SD4K. Har 15,5cm håndledd. Den er helt på smertegrensen, men jeg synes den er utrolig flott. Har eid Speedmaster, og den bar omtrent like stort som SD4K. Har holdt meg til 40mm Rolex mye pga størrelsen egentlig hele min "klokkekarriere", og da har det gått i GMT 2's og Daytonaer.

Samtidig kan sportsklokker bære større uten at det ser feil ut i forhold til "dressklokker", så du er inne på noe.
Prøv en OP39mm neste gang du er innom butikken.
 
Kommer Oyster Perpetual med noe annet enn domed bezel/ring? Skulle gjerne hatt den jevn. Tror jeg også foretrekker sort skive. Men da er det vel igjen en Explorer jeg bør ha. ;) Bare synd den ikke kommer i 36 mm-utgave.
 
Kommer Oyster Perpetual med noe annet enn domed bezel/ring? Skulle gjerne hatt den jevn. Tror jeg også foretrekker sort skive. Men da er det vel igjen en Explorer jeg bør ha. ;) Bare synd den ikke kommer i 36 mm-utgave.

Med mindre du vil fiske en fra brukten, som kommer på kjipere lenke (?). OP kommer bare med domed bezel, afaik.

E: Du får OP med fluted bezel, men de begynner på 65k
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: alexanderte
Jeg oppdaget at jeg har ganske tynne håndledd, og trives aldeles utmerket med min 37 mm Grand Seiko SBGX061 som tilfredsstiller de fleste kravene til OP.

I tillegg får du trolig markedets beste finish til ca 20 000 kr. I tillegg kan du påta deg rollen som rebell blant klokkeinteresserte siden modellen er med det fascinerende kvartsverket 9f62. Og så trenger du neppe å vurdere service siden det skal gå i femti år med bare noen batteriskift underveis.

Jeg tror det er et par til salgs på sonen nå.
A4518F40-0223-475E-9115-7C738C33A6E8.jpeg


Lars Birger