Ikke mye å skrytte av når man ødeleger noe 300Nok russisk automatiske klokker med 8, 12 eller 30kg lufthammers daglig bruk...
Når jeg kom på min første jobb i 92, var det en byggleder som hadde tenkte seg å ta knekken på meg ved å gi meg drittarbeid og konstant betong knusing... Det tok jeg med smil på fjeset: Det som ikke ødelegger meg gjør meg sterkere (F.Nietzsche)
Det jeg mener er at ved vanlig hardt bruk mest av alle god klokker med en 2824-2 ETA skal greie seg.
Den 2824-2 og 2892-2 fra ETA er totalt undervurdert på grunn av sin lav pris som er en tilbakefall av veldig høy produksjon og distribusjon over mange år: Teknologien stemmer fra Eterna og de var foran sin tid for å si det sånn.
Og hvis Tudor bruker den 2824-2, det er fordi de finner ikke bedre for prisen på det sveitsiske marked: Punktum.
Der snakker vi om nøyaktighet og soliditet i en vedlig god arbeidshest av urverk som fortjenner bra sitt kallenavn "traktoren".
At Rolex Sub sitt urverk tåler mer enn alle andre, det kan jeg ikke bli enig i.
Og der går vi igjen på det: Mange skal rulle øyene i skallen...
Rolex sine Sub/SD/DSSD har en gammel design på rotor aksling som gjør at den er optimal på opptrekking men svak på sjokk. En + kommer alltid med en -
Det betyr regelmessig service eller muligens stygge oppskraping av urverket og sprukne rubin biter som kan vandre rundt urverket: ikke noe god det.
Så lenge Rolex skal nekte å tilhenge seg Eterna sin oppfinelse på alle sine urverk(kulelager på rotor aksling) skal de har det problem og bli kritisert for det.
Men den som må ha Rolex til hver pris kan vel få seg Rolex: Hver sin lyst.
Det gjelder bare å ikke unngå en vel fortjent service på det.
Der ifra, mann velger en bestemte klokke for sin bruk: Billig og solide, dyrt og solide, antimagnetiske, med høy vanntetning, kvarts eller mekaniske etc...
Hver man finner sin klokke.
Og etter min mening, valget burde ikke bli definert av det de andre tenker, men av selv analyse, reflektering og konkludering.
En siste ting er også at klokken lager ikke mannen: Uansett hva man tenker, det er bare sånn det er.
Det høres kanskje dumt ut men mange har ikke helt forstått det.
Syns egentlig mange av TS-sliterne er blitt troll i denne tråden.
Syns trådstarter stilte et fint spørsmål (joa, kunne sikkert vært stilt: hva er minsteprisen i markedet for en slitt head-only uten service, papirer, etc).
Syns alle kan bruke klokkene sine som de vil, så får slitasjen bli deretter.
Syns at Rolex er topp!
Det syns jeg![]()
Syns egentlig mange av TS-sliterne er blitt troll i denne tråden.
Syns trådstarter stilte et fint spørsmål (joa, kunne sikkert vært stilt: hva er minsteprisen i markedet for en slitt head-only uten service, papirer, etc).
Syns alle kan bruke klokkene sine som de vil, så får slitasjen bli deretter.
Syns at Rolex er topp!
Det syns jeg![]()
Det som er problemet med Rolex for tiden er at selv (veldig) slitne eksemplarer går for (absurd) høye priser. Paradokset er at prisforskjellen mellom veldig bra eksemplarer og (nesten) utslitte eksemplarer er liten. Derfor kjøpte jeg en veldig pen 16600 i fjor og har ikke angret.
Tror du skal ha flaks for å få en sub eller gmt ned mot 30 000. Om du liker Explorer II så er de "billigere".
@Hammerfjord : Jeg er enig i synspunktene dine og gikk inn i klokkeverdenen helt sikker på at jeg aldri skulle ha en Rolex. Det gikk galt. Hvorfor jeg liker Rolex - aner ikke, det kan være markedsføring eller noe annet - jeg bare liker dem. Men, jeg innser at det å rasjonalisere det er meningsløst.
Det som er problemet med Rolex for tiden er at selv (veldig) slitne eksemplarer går for (absurd) høye priser. Paradokset er at prisforskjellen mellom veldig bra eksemplarer og (nesten) utslitte eksemplarer er liten. Derfor kjøpte jeg en veldig pen 16600 i fjor og har ikke angret.
Tror du skal ha flaks for å få en sub eller gmt ned mot 30 000. Om du liker Explorer II så er de "billigere".
@Hammerfjord : Jeg er enig i synspunktene dine og gikk inn i klokkeverdenen helt sikker på at jeg aldri skulle ha en Rolex. Det gikk galt. Hvorfor jeg liker Rolex - aner ikke, det kan være markedsføring eller noe annet - jeg bare liker dem. Men, jeg innser at det å rasjonalisere det er meningsløst.
Ikke for å virke eplekjekk, men er ikke ei klokke også et 'verktøy'?
Jeg skrur mye bil, og skrubber enda mer nato-reimer i etterkant. Den klokka jeg da har på armen, er den som betyr mest for meg men også den jeg vet tåler det.
Kommer nok aldri opp til en sub, noen gang. Men spørs om jeg gidder det heller, når det virker som at folk må tørke tårene sine på slipset sitt når de finner enda et hairline på den stakkars subben sin...?
La nå mannen lete etter en to-års, bruks-sub som faktisk skal brukes.
Og btw, jeg skrur bil daglig, uten klokke. Av enkle grunner. Har du sett hva som skjer om du kortslutter med klokka?
Ser poenget, men det er ikke like enkelt på moderne biler.Jeg ser poenget, men pleier å nappe av polen.
Ser poenget, men det er ikke like enkelt på moderne biler.
Den kom Eterna med i 1948.. Hvis man ser på urverk på gamle EternaMatic var de langt framme i utviklingen av moderne selvtrekkende urverk, men så var heller ikke Eterna en bilig klokkeSå lenge Rolex skal nekte å tilhenge seg Eterna sin oppfinelse på alle sine urverk(kulelager på rotor aksling)