Explorer ll vurderes

Medlem
30. mai 2012
Innlegg
578
Hei,

Er på utkikk etter hverdagsklokke som kan brukes fra alt til tømmerhogst til badestranda. I utgangspunktet ville jeg kjøpe en submariner, men fersk i gamet som jeg er skjønte jeg at fort at populæriteten på denne modellen ikke har noen grenser om dagen, men påfølgende lang ventetid.


Kanskje like greit, kan jo være vel så moro å ha en kul klokke, men som ikke «alle andre» har og som går litt under «radaren».


Jeg har derfor begynt å se på explorer ll, dette er en klokke som tidligere ikke har vært en favoritt, men du verden den vokser på meg jo mer jeg studerer den.


Søker derfor litt synspunkter fra omverdenen. I utgangspunktet liker jeg større klokker gitt at jeg kun er 17cm rund labbene, tror dere denne vil blir for stor ut ifra deres kunnskap?(ser mange mener denne er veldig stor, men er egentlig 42 mm veldig stort ?)

Polar eller svart?(heller litt mor polar akkurat nå)

Er dette en hverdags kloke som tåler den juling den vil bli tilldelt, altså en ekte beater i deres øyne?


Setter stor pris på innspill:)
 
Den er helt fantastisk IMO og 42mm er helt perfekt. Det er jo delte meninger om dette men jeg synes den nye 216570 er proposjonert perfekt. Men du må gå for Polar :) den eneste klokka jeg virkelig angrer på at jeg har solgt :confused:
 
  • Liker
Reaksjoner: allak
Explorer II er en utrolig flott klokke, Polaren er en av mine sommerfavoritter:

IMG_0796.JPG


Den virker imidlertid en del større enn eksempelvis Sub og GMT, og jeg synes dessverre den ble litt for stor for mine håndledd :(

Den glatte bezelen kler IMHO heller ikke hairlines spesielt godt, så jeg ville kanskje valgt noe annet til allround beater.

Ellers tror jeg nok at denne modellen heller ikke er spesielt lett å få tak i om dagen, det meste av Rolex sine rimeligere stålmodeller har laaaaaang leveringstid :eek:
 
  • Liker
Reaksjoner: allak
@allak med mindre du kun ønsker noe nytt - så ta titt på 16570.

Jeg har en som har vært med på mye "morro" allerede. Fordel med bezel som sitter fast, da sand og annet smått ikke kan trenge seg inn. Jeg har ikke hatt noen problemer med hairlines på bezelen og størrelsen - 40mm og 12mm - gjør at den ikke er en magnet for dørstolper og annet.

Vurder også en "midnight" da disse kan fåes til en hyggeligere pris enn "polar".
 
216570 er en av mine favoritter!
Ekte toolwatch! Uten bevegelig eller knusbar bezel.
Bygger relativt lavt. Jeg syns ikke den er for stor.
Jeg liker den sorte best, den har herlige referanser til den originale 1655.
Denne er mulig å få tak i uten særlig stress. Var i Amsterdam for en måneds tid siden, da var den tilgjengelig i butikk.
Skulle jeg hatt kun en stk stål-Rolex kunne det vært denne!
Digger den!
 
  • Liker
Reaksjoner: Utinaturen og allak
216570 er en av mine favoritter!
Ekte toolwatch! Uten bevegelig eller knusbar bezel.
Bygger relativt lavt. Jeg syns ikke den er for stor.
Jeg liker den sorte best, den har herlige referanser til den originale 1655.
Denne er mulig å få tak i uten særlig stress. Var i Amsterdam for en måneds tid siden, da var den tilgjengelig i butikk.
Skulle jeg hatt kun en stk stål-Rolex kunne det vært denne!
Digger den!
 
  • Liker
Reaksjoner: Auto
Solgte akkurat min andre polar, kjøper nok en ny en til våren. Fantastisk klokke, begynn med 16570 om du ikke vil legge for mye på bordet ref førstereis :)
 
  • Liker
Reaksjoner: allak
Takk for mange flotte innlegg og gode skussmål for denne, for meg, gjemte skatten.:)

Jeg synes den orange GMT viseren er kul, men jeg kommer nok ikke til å bruke den stort, da jeg stort sett holder meg innaskjærs. Hva er deres mening om GMT, er det forvirrende og rotete med denne ekstra viseren eller er det bare kult?
 
Klarte å grave fram et gammelt ufiltrert bilde.
Jeg var også på jakt etter den ultimate "kan brukes til alt" klokke.
Kom som mange frem til at Explorer II kunne være et meget godt alternativ.

I utgangspunktet så jeg for meg polar varianten. Dessverre har jeg aldri testet den hvite utgaven.
For meg sa det brått stopp etter en test i butikk av den sorte, da dette for meg ble en "kladd" av en klokke.
Smak og behag selvfølgelig, men mine håndledd på 18,5 cm passet den ikke på. Det var virkelig miss match i mine øyne.

Anbefaler å prøve, for så å gjøre seg opp en mening. Noen forguder den, for meg ble det helt feil.

IMG_5896.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: JD83 og allak
Takk for mange flotte innlegg og gode skussmål for denne, for meg, gjemte skatten.:)

Jeg synes den orange GMT viseren er kul, men jeg kommer nok ikke til å bruke den stort, da jeg stort sett holder meg innaskjærs. Hva er deres mening om GMT, er det forvirrende og rotete med denne ekstra viseren eller er det bare kult?
De orange detaljene gjør hele klokken synes jeg, det gir den det lille ekstra piffet.
Nå er jeg litt inhabil når det gjelder GMT i og med at jeg har en merkelig dragning mot de. Jeg synes den ekstra viseren gjør seg godt og lager litt ekstra liv i klokken.

Jeg hadde en Panerai 320 hvor man kan gjemme gmt-viseren bak timeviseren når man ikke bruker komplikasjonen, men stilte den fort tilbake så den syntes igjen. Det er en rett og slett en kul og nyttig komplikasjon. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: allak
Takk for mange flotte innlegg og gode skussmål for denne, for meg, gjemte skatten.:)

Jeg synes den orange GMT viseren er kul, men jeg kommer nok ikke til å bruke den stort, da jeg stort sett holder meg innaskjærs. Hva er deres mening om GMT, er det forvirrende og rotete med denne ekstra viseren eller er det bare kult?

Hadde nok sin funksjon en gang i tiden men jeg har aldri hatt utbytte av den. Men kult, ja :cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: allak