Et (voksent?) barn av sonen...

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Innlegg
5.101
Sted
Bærum
En liten historie...

Jeg har vært så heldig at jeg "oppdaget" klokken for en del år siden. Mange har kommet og nesten like mange har gått. Etter hvert ble jeg mer og mer fascinert for innsiden av disse tekniske vidundrene. Klokker ble solgt, nye biler ble ikke kjøpt, ferier ble nedgradert osv osv...

Alt jeg kom over av penger gikk til klokkeverktøy. Par år siden hadde jeg såpass mye utstyr at mange urmakere ville vært fornøyd. Etter det, tok det bare enda mer av.

Jeg er også heldig som har såpass stor plass hjemme, at jeg rett og slett plantet flagget på det som skulle bli barnas lekeloft. Til og med ekstrabadet er i bruk til rens og andre "skitne" oppgaver. Dreibenk kan også brukes der inne - rett og slett fordi flisene er så lette å rengjøre :)

At kona har holdt ut med denne galskapen, er et under. Jeg elsker henne (også) for det.

Jeg har gått på kurs, har tatt kurs på nett, og har rett og slett på jevnlig basis plaget noen urmakere som har vært så snille å dele av sin kunnskap. Det har kommet godt med. Jeg tror ikke at jeg lyver hvis jeg sier at jeg leser urmakerlitteratur minst 45 minutter i snitt daglig, hverdag som julekveld.

Min forkjærlighet er uten tvil for mekaniske klokker, armbåndsur som lommeur, men jeg har også presset meg selv til å lære om batteridrevne ur.

Etter søknader og samtaler med diverse klarte jeg i går å ende opp med disse...

20150620_145617_zpsim9wxbsa.jpg





Min soleklare favoritt. Den er stor og jeg synes den er vakker. Et vellykket produkt fra produsenten.
Inni tikker det et fullstendig nysmurt ETA 7750 med nytt glass, pakninger, krone, samt en ny balanse (merket Longines :) ) og en rekke andre deler. Morsomt i og med at uret i utgangspunktet var nytt.

20150620_145726_zps3t0avvrl.jpg





Et ur som ikke er like spennende. Ender opp som bursdagsgave for et av mine barn tipper jeg.
Inni tikker det et ETA 2824-2 med et like nysmurt verk som storebror over her. Ny balanse, glass, krone, velle, pakninger og annet snacks. Et lite sjarmtroll for de som vil ha en "myk" start i mekanikkens verden.


20150620_145821_zpsfbqg5ol8.jpg





Det reneste helligbrøde her inne. Et quartzur! Men det er overraskende mange mekaniske deler i selv det simpleste batteriur må vite.Samt at hvis du først skal olje det (anbefalt av produsenter, omdiskutert blant urmakere. Er en annen historie) så må du gjøre det veldig nøyaktig, ellers vil uret faktisk gå dårligere enn om du lot det være usmørt. I give You...

The quartzur. Kanskje jeg lager en gave av dette også. Nysmurt, pakninger, krone, velle, glass er skiftet. Går minimalt bedre enn det gjorde som "nytt" ( i og med at det var nytt når jeg demonterte det ).

20150620_145933_zpstmmkmvay.jpg



er ikke lett å se forskjell på skivesiden av verket... (på mekanisk og quartsverk. Er ikke så rart, dette er mekaniske komponenter :) ).


20150618_134225_zpsnffybqib.jpg




Forklaring

Jeg har vært så utrolig heldig at jeg fikk anledning til å gå opp til svenneprøven for urmaker denne uken. I tillegg til en del skriving, har jeg altså demontert, renset og montert m/smøring de tre klokkene over. De er nå mine.

Jeg? Jo, jeg er fra og med i går urmaker med svennebrev :) :) :)

Veien videre? Hvem vet, men noe enkelt produsjonsutstyr er under bestilling. Kanskje blir det Greg-ur som unbokses rundt omkring i riket.

Jeg er glad for å være på sonen, og selv om jeg ikke har fått bidratt her så mye siste året, så håper jeg at det vil endre seg. Virkelig. Kanskje det blir noen helgekurs også, dersom etterspørselen merkes.

I mangel av papirer som kan bevitne den store event i går, får jeg bruke jukselapp :)

20150620_145545_zpszruj6di2.jpg


Takk til Max Kleiser, som ga alle kandidatene en gavesjekk i går. Dette er en grossist for urmakerutstyr. Takk til Norsk urmakerforening som ga et bidrag til kassen.

Ooo Lykke :) :) :)


 
Gratulerer så mye! Vi var vell på første kurs sammen i regi av alf lie og der skrøyt vell jeg på meg at jeg ville gå denne veien, men slik ble det ei. Godt å se at noen gikk videre!
 
  • Liker
Reaksjoner: Greg
Gratulerer @Greg.
Du var en dyktig instruktør på Urmakerkurset jeg var på for noen år siden. Det har gitt meg mye ur-glede!

At du nå har blitt Urmaker-med-Svennebrev er ekstra artig å høre! Lykke til!!!

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Greg
Kult, flott at det ordnet seg til slutt!

Gratulerer så mye! Hva blir neste utdannelse? :p
 
  • Liker
Reaksjoner: Greg
Gratulerer så mye, @Greg! Respekt og vel fortjent!
Jeg tror ikke jeg kjenner noen med så mange "ben å stå på". Skal bli spennende å se om du ender opp som Norges beste urmaker, skulle ikke forundre meg :)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Greg
Utrolig kult at det noen som alltid skal dra det litt lenger enn andre.:D
Gratulerer så mye.
Man blir aldri ferdig utdannet, bare ferdig.;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Greg