Et rally fra Pamplona til Piemonte: en eldre Porsches ferd gjennom Pyreneene og Alpene

Medlem
31. jan. 2012
Sted
Oslo/Florø
Hei! Etter mange hyggelige tilbakemeldinger på fjorårets reisebrev forsøker vi oss igjen.

Formatet er stort sett det samme, og noen vil sikkert kjenne igjen både noen fjellpass og tidligere bekjentskaper. Men det er mange nye fjes, fjell og spennende biler som i alle fall jeg hadde stor glede av å lære litt mer om.

Årets tur gikk fra Pamplona til Piemonte, og vi fikk utforsket både Alpene og Pyreneene. Den var også lengre enn tidligere år så det er ikke umulig det blir både flere bilder og flere deler enn sist.

Bildene er fremdeles tatt med to gamle 35mm kameraer (Contax G1 & Olympus Mjuu II/Kodak Ektar 100 & Kodak Portra 400) og teksten er utformet av en glad amatør som kan mer om akvarellmaling og vin enn bil. Så uten mer snikksnakk og unnskyldninger: her kommer første del.

Del én: illsinte okser og formelle introduksjoner

R1-08935-0031.jpeg

Vi starter denne historien ved å sitere Hemingway: «veien til helvete er brolagt med alle kosedyrene man aldri kjøpte». Det er derfor jeg en tidlig morgen forlater Bordeaux flyplass i stekende sol med en bærepose fylt med et divers utvalg bamser. Normalt ville man kanskje plukket opp suvenirer underveis i turen, men når man vet at ferien skal tilbringes i tidvis uforsvarlig stor fart med fotografi- og kartleseransvar gjennom Pyreneene, Alpene og noen av verdens vakreste vindistrikter, vet jeg klok av skade at jakten på suvenirer er det første som ofres på rallyets alter når hvert sekund teller.

R1-08927-001A.jpeg

Bilen og sjåføren står allerede og venter utålmodig på parkeringsplassen. En Porsche 911 Super Carrera Targa fra 1982, levert med 204 hk originalt, hydrauliske kjedestrammere, pop off ventil, Short shift kit, Dansk race eksosanlegg og kledd i den nydelige fargen «Grand Prix Weiß» (med en solbrent og skjeggete sjåfør som ved første øyekast kan se ut som han er revisor for Al-Qaeda).

Bil og sjåfør har allerede kjørt 2.500 kilometer fra Oslo Vest i en hetebølge, men i det jeg hentes på flyplassen er vi bare noen hundre kilometer fra den egentlige starten og temperaturen begynner å bli nesten behagelig. Noen skjær i sjøen er det selvsagt. Demping fremme og hjulstilling var noe vi selv fikset før vi dro, så for ca 300km siden begynte det visstnok å lage en lyd som kan sammenlignes med vekslepenger i en tørketrommel. Dette problemet var noe jeg glatt overlot til sjåfør og en vennligsinnet mekaniker før jeg landet, så ingen skal si at dette ikke er en lagsport

R1-08933-018A.jpeg

Så hvorfor startet man denne historien med et sitat fra Hemingway? Som hovedrollen i «Og solen går sin gang» er vi også på vei til Pamplona. Men der hvor den amerikanske journalisten Jake Barnes søker avstand fra en verdenskrig og mening med tilværelsen gjennom fuktige festligheter, flyktige forhold og okseløp, har vi et helt annet løp i siktet. Så med dette svinger vi ut på veien til lyden av Kenny Loggins og fyker blant vinranker og slott mot vår solfylte destinasjon.

R1-08927-027A.jpeg

Det er nok kanskje på dette tidspunktet jeg må introdusere årets begivenhet. «The Hannibal» er et klassisk orienteringsrally fokusert på høye fjellpass og dype kløfter. Normalt går løypen på kryss og tvers gjennom alpene med start i Champagne og målgang i Cuneo. Men i år skal man også legge til de storslåtte Pyreneene i miksen, og starten er derfor satt til Pamplona (kjent for San Fermin festivalen hvor man kan få jogget med temperamentsfulle husdyr og den tidligere nevnte Hemingway-romanen). Velkommen til «The Spannibal»

R1-08927-000A.jpeg

Løpet kan best beskrives som alpin orientering på tid, og du vil hver dag måtte presse både mann og maskin for å navigere innom alle sjekkpunktene innenfor den tilgodesette tiden. Bilene må også selvsagt kvalifisere som veteran (eller være bedømt som interessante av arrangør) noe som ikke alltid harmonerer like godt med tynn luft, kvelende temperaturer, dårlige veier og høy fart.

Det legges vekt på at dette selvsagt ikke er et billøp på offentlige veier, for det ville vært ulovlig, men over «tourens» mangeårige historie har det blitt noen minneverdige øyeblikk. Havarerte biler i veikanten, noen dyre verkstedbesøk, én motorsyklist gjennom bakruten og inn i baksetet og minst én syklist har endt opp som midlertidig panserpryd.

R1-08931-0006.jpeg

Vi har tidligere vunnet the Hannibal to ganger, og supplert med sølv og gullmedaljer i hovedløpet «the 12/12 alpine challenge». Vi er derfor ikke helt ukjente med hva som venter, men Pyreneene er et nytt bekjentskap og man vet aldri hvem som vil bli årets konkurrenter. Vi vet også av erfaring at alt fra lunefulle startmotorer til steinras og skremmende smale veier med litt for høy fartsgrense er et krydder i hverdagen vi bare må forvente. Så hvordan dette egentlig vil gå vet ingen.

R1-08931-0009.jpeg

(En liten sniktitt på noen av bilene)

Vi ankommer festningsbyen Pamplona, nærmere bestemt Berriosuso og vårt stopp for dagen. Etter å ha navigert trange brosteinslagte gater finner vi endelig vårt hotell for natten og startstreken for morgendagens løp. Her skal vi få møte våre konkurrenter og se hvilken biler vi skal ha gleden av å «kappkjøre» med i fortryllende landskap.

R1-08933-003A.jpeg

(jeg lover røyken kommer fra en skogbrann og ikke bilen..)

Hotellet El Toro er pent og været er perfekt. Bilen er parkert for dagen og nå venter en velfortjent middag og flere velfortjente glass vin.

————

For dem som kom helt til enden her uten å falle av så var dette da del én! Tusen takk for oppmerksomheten og håper dere vil være med på fortsettelsen :mrgreen:

Edit: del 2 publisert lenger nede.

Redigert:
Takk for at du startet i år også, jeg setter stor pris på dine ord og bilder. Du skriver godt, referansen til Hemingway og Pamplona vekker minner fra mer enn førti år siden når jeg først leste «Og solen går sin gang». Gleder meg til fortsettelsen.

Takk for at du startet i år også, jeg setter stor pris på dine ord og bilder. Du skriver godt, referansen til Hemingway og Pamplona vekker minner fra mer enn førti år siden når jeg først leste «Og solen går sin gang». Gleder meg til fortsettelsen.

Dette gleder jeg meg stort til å lese mer om. Fremragende bilder og tekst!

Tusen takk for veldig hyggelige tilbakemeldinger! Å skrive om turen har nesten begynt å bli like morsomt som selve gjennomføringen (men bare nesten) ;)

Del to: nye bekjentskaper, gamle kjente og uformelle introduksjoner

R1-08927-008A.jpeg

Vi tar opp tråden hvor vi avsluttet sist; vi har endelig ankommet hotellet og fått et bilde av årets deltagere. Det er som alltid på denne typen arrangementer et rikholdig utvalg karakter. Fra pensjonerte britiske reklamemenn til tyske entreprenører via nordmenn i vinbransjen og nederlandske seriegründere. Den eneste fellesnevneren her virker å være en lidenskap for veteranbiler, høy fart og enestående fjellandskap, men etter noen dager på veien og noen velfortjente glass vin sitter som oftest samtalen løst rundt bordene om alle slags tema.

IMG_9620.jpeg

En av disse karakterene introdusert over er en gammel bekjent av oss fra tidligere løp, så her føles det nesten som å komme tilbake til leirskolen. Jeremy, eller «Jezza» blant venner, er en britisk herremann i sin beste alder og pensjonert reklamemann som en gang i tiden takket nei til et møte med et nytt tullete amerikansk selskap «Facebook» som han mente aldri kunne bli noe.

R1-08931-0004.jpeg

Nå som pensjonist/omreisende klokkerreparatør har vår mann videreutviklet en lidenskap for motorsykler, og The Isle of Man er et emne som kan få øynene til å glimte med entusiasme når han legger ut om sine raskeste runder. Jezza er også for så vidt den eneste av løpets deltagere som har tenkt at tre hjul framstår som det optimale antallet hjul på en bil, men denne suicidale farkosten skal vi komme til å stifte nærmere bekjentskap med ved en senere anledning..

R1-08932-0025.jpeg

Av andre deltagere har vi blant annet en britisk motorjournalist og hans redaktør her for en artikkel, et eldre tysk ektepar som skal lufte amerikaneren sin, en nederlandsk forretningsmann som vil lære bilen sin å kjenne og en italiener fra trafikkpolitiet (som virkelig ikke er på jobb). Det er ganger man føler man sitter i litt for homogene grupper, men dette er definitivt ikke en av dem.

R1-08926-014A.jpeg

R1-08933-011A.jpeg

Middagen er på dette tidspunktet fortært og vi beveger oss tilbake til hotellrommet etter at all informasjonen er fordelt. Man kunne nok sikkert blitt sittende noen timer til så mange interessante karakterer som er samlet rundt bordet, men det blir tross alt en tidlig start i morgen. Vi skal tross alt kjøre rally. Og vi er tross alt her for å vinne.

Å våkne i sydenland, lage seg frokost og en god kopp kaffe, sette seg ut på verandaen med fuglekvitter i bakgrunnen. Åpner tidssonen som har vært litt stille i det siste og så åpenbarer det seg både klokkestafett og dette reisebrevet her som er så godt skrevet med både ord og bilder. En god start ble bare enda bedre.
Gleder meg til fortsettelsen.
Dette er bra saker @Lemen

• Liker
Reaksjoner: westmouth
Del tre: slipp løs oksene - første løpsdag.

R1-08931-0002.jpeg

Det begynner allerede å bli varmt i det vi setter oss i bilen og kjører sakte mot startområdet. Navigasjonen er plottet inn og vi har over noen espresso laget det vi tror blir en vinnende rute for dagen. Forventningene begynner å stige, nå skal det endelig Pyreneene inntas. Kameraene har fått fersk film og jeg forsøker meg enda en gang på en innstendig bønn om at vi må kjøre rolig nok til at jeg får tatt noen gode bilder. Dette faller naturligvis på døve øver. Sjåføren ser over de andre bilene som gjør seg klare med et blikk man normalt assosierer med en Border Collie som ser sau. Så klok av skade tar jeg en ekstra Postafen for å stålsette meg.

R1-08926-027A.jpeg

R1-08933-008A.jpeg

Dagens start, og egentlig alle påfølgende, blir en omvendt jaktstart hvor rekkefølgen fastsettes ut fra bilens ytelse og alder, samt hvor erfarne sjåfører og navigatører er på denne typen løp. En gammel folkevogn med uerfarne deltagere ville med andre ord blitt satt først på startstreken, og en nyere Porsche med tidligere løpsvinnere (snikskryt red.mrk) vil kunne ta seg tid til en time eller to med ytterligere forberedelser (les. Kaffe) før den endelig kan sette i

R1-08926-031A.jpeg

Begrunnelsen bak dette oppsettet er enkelt: Man vil helst ha alle i mål noenlunde samtidig for å rekke middag, og en annen litt mindre kommunisert grunn er at det gir de raskeste og mest erfarne sjåførene noen spennende og forbikjøringer og litt mer aktiv rallying.

R1-08932-0029.jpeg

De neste timene suser av gårde i det vi klatrer opp mot og gjennom Pyreneene. Motoren maler som en katt og vi tar raskt igjen noen av de deltagerne med tidligst starttider. Bilen føles mer og mer i sitt ess når vi begynner på de skarpe hårnålssvingene og smale veiene opp mot våre først pass Puerto de Erro, Alto de Mezquiriz og Puerto de Roncesvalles. Kombinasjonen av bilen, været og landskap som tidvis tar pusten fra deg er dette kanskje det nærmeste man kommer en motorisert religiøs høytid (hjulaften om du vil).

Vi holder et godt tempo på de smale veiene og begynner allerede nå å føle oss selvsikker på en etappeseier, men med mange andre habile konkurrenter kan man aldri ta noe for gitt. Hengende ut ruten får man også tatt litt bilder av de spektakulære landskapene og lokale som møter oss.

R1-08931-0032.jpeg

Over et dusin fjellpass og noen virkelig minneverdige inntrykk senere er dagens etappe over og vi svinger inn på vårt stopp for dagen byen Jaca. Baskerland er virkelig noe av det vakreste jeg har sett og vi er overbevist om at vi må lede løpet med våre 14 Cols. Men nå skal vi finne ut om de kan lage øl her også.

For en fantastisk bra tråd, bilder, tekst og alt. Og for et fantastisk arrangement du er med på! dette gleder jeg meg til å følge!

Kort spørsmål om bilen, der var litt uklart; lokal eller medbrakt?

Å våkne i sydenland, lage seg frokost og en god kopp kaffe, sette seg ut på verandaen med fuglekvitter i bakgrunnen. Åpner tidssonen som har vært litt stille i det siste og så åpenbarer det seg både klokkestafett og dette reisebrevet her som er så godt skrevet med både ord og bilder. En god start ble bare enda bedre.
Gleder meg til fortsettelsen.
Dette er bra saker @Lemen

Helt nydelig! Både bilder og tekst er fornøyelig, og jeg gleder meg til fortsettelsen!

For en fantastisk bra tråd, bilder, tekst og alt. Og for et fantastisk arrangement du er med på! dette gleder jeg meg til å følge!

Kort spørsmål om bilen, der var litt uklart; lokal eller medbrakt?

Tusen takk for hyggelige ord! Ekstra motiverende å skrive de siste delene med sånne tilbakemeldinger! :) Og for å svare på spørsmålet @Labbos så hadde alle deltagere medbrakt bil. Så det ble litt av noen transportetapper Norge - Spania og Italia - Norge 😅