Erfaringer rundt New York

@Minuteman

Takk for tips! Det skal noteres bak øret i tilfelle jeg drar inn via Newark.
Burde presisert at min erfaring er fra JFK. Endte opp med å betale 120 dollar til Manhattan, fant senere ut at taxi koster rundt 60 :rolleyes:
 
Redigert av en moderator:
@Minuteman

Takk for tips! Det skal noteres bak øret i tilfelle jeg drar inn via Newark.
Burde presisert at min erfaring er fra JFK. Endte opp med å betale 120 dollar til Manhattan, fant senere ut at taxi koster rundt 60 :rolleyes:
Ojojoj, da ble du nok rundlurt ja. Mulig jeg hatt flaks med mine, men jeg skal absolutt innrømme at jeg var litt skeptisk til å begynne med. De jeg har brukt har bussen stående på egen p-plass et godt stykke unna taxikøen, og de har oppgitt forhåndspris.

Blir det for ille får dere heller ringe meg :cool:
 
Redigert av en moderator:
Med Uber koster det 60 dollar (for type Toyota Prius) fra JFK til Manhattan, inkludert tips. Det er omtrent samme pris som taxi, men du slipper taxikø.
 
New York er en fantastisk by! Litt dyrt om dagen, men du kan jo håpe det endrer seg før du drar.

Hvis du er ute etter en opplevelse med mat må Eleven Madison testes. Helt klart en av de aller beste restaurantene jeg har spist på. Der kan man også finne Amerikansk vin på kartet. Fantastisk lokale med en morsom historie, en meny som er ekstremt gjennomarbeidet og god, og en service som er på toppnivå internasjonalt. Det er en perfekt blanding av det trendy innenfor mat med det klassiske.

Har hatt mitt livs beste lunsj på Jean-Georges, så det går også an å anbefale en lunsj der uten at du blir blakk (48 dollar for to retter, men gå for kaviar, eller aller best - en tasting meny). En annen god kandidat for en matopplevelse er Chefs Table at Brooklyn Fare, mye lek med smaksløker. Le Bernadin er god sjømat, men jeg syns ikke det er verdt turen hvis man ikke har testet de andre først. Atera er en outsider som kan være gøy å prøve hvis alle de andre er booka. Veldig hipster og trendy, men god mat. Per Se som er nevnt over har jeg ikke spist på selv, men det er høyt opp på listen over ønskemål, så spiser du der kom gjerne med en rapport.

For å få bord på disse anbefaler jeg at du finner de du vil ha og sjekker hvordan det er med booking. De har forskjellige , f.eks. åpner Eleven Madison booking 28 dager i forveien, mens Brooklyn Fare har seks uker i forveien.

De fleste restaurantene i dette sjiktet har vinkart som er veldig europeiske, og med priser som er hinsides all fornuft når man er vant til x2.5 og Vinmonopolet. Beste er å tråle vinkartet først og velge seg en flaske eller to i samråd med vinkelner.

Vær også obs på at de er strenge på kleskoder. Når man er vant til Europa hvor man kan gå på nesten hvilken som helst restaurant med jeans og sneakers er det rart når det er jakkekrav som standard.

Andre morsomme matopplevelser i det rimeligere sjiktet er Prosperity Dumplings i Chinatown (1 dollar for fire dumplings, alltid lang kø, ingen sitteplass, dårlig engelsk), PokPok for autentisk Issan food fra Thailand (med et veldig avslappet forhold til tid), Katz Delicatessen (test Pastrami-sandwitch) og Baohaus for å være trendy. Generelt er det dårlig Italiensk i Little Italy og dårlig Kinesisk i Chinatown syns jeg.

Dead Rabbit har mye bra drinker. Det kan være litt vanskelig å komme inn på de virkelig morsomme utestedene i NY, mye litt for trendy opplegg for min smak hvor du må ha passord eller vite om metodene for å komme inn. Et godt tips hvis du vil sånne steder er å høre med restaurantene, de som jobber på topprestaurantene er ofte unge folk som liker en fest.

Av musikk er det utrolig mye variert. F.eks. kan man sjekke ut Blue Note jazzklubb for å se om de har noe morsomt som spiller. Det er et mekka for hiphop, så liker du den sjangeren er det alltid noe å finne.

Det er mye kule museer i NY. MoMa eller Metropolitan (helst begge) for kunst, eller Natural History for dinosaurer og annen moro. Det er en uendelig rekke små gallerier med morsomme kunstnere, så her er det bare å søke opp den typen kunst du liker.

T-banen er din venn. Taxi er dyrt i forhold og tar lang tid. Fastpris til og fra JFK flyplass med taxi er ok, ikke gå i fella og kjøp av de som står utenfor og praier men gå i køen.



Mye bra tips her, tusen takk!
 
Var i New York for et par uker siden, holdt på å fryse ihjel, så sjekk weather.com f.eks fremfor Yr.

Restauranter som virkelig anbefales:
Beauty and Essex
Buddakan

Drinks:
The Back Door. En bar fra forbudstiden for alkohol, autentisk tapet, lamper, kassaapparater osv fra 20-tallet.
Man får da øl i kaffekrus og drinker i te-kopper. Morsom greie!

Musikk og Shuffleboard:
Fat Cat

Var på Rangers-kamp, og det må man bare på hvis går kamper mens man er der.


The Back Door skal garantert testes ut! Stilig konsept!
 
Hvis du er ute etter en opplevelse med mat må Eleven Madison testes. Helt klart en av de aller beste restaurantene jeg har spist på. Der kan man også finne Amerikansk vin på kartet.
(...)
Har hatt mitt livs beste lunsj på Jean-Georges,(...)
Le Bernadin er god sjømat, men jeg syns ikke det er verdt turen hvis man ikke har testet de andre først.

Ser ut som at vi hadde ca. samme mål og trasè på matfronten, for meg er alle disse på topplisten av matopplevelser og eksepsjonelle på hver sine måter. Jean-Georges er en bauta av klassisk fransk med samme meny i alle år siden åpningen, men du underselger Le Bernadin litt når den vel er viden ansett som en av de aller beste på sjømat i verden. Men enig i at både Jean-George og Eleven Madison bør prioriteres over.

Uansett så var Eleven Madison på topp helhetlig for meg, men de skulle vel også bare mangle som høyest ranket utenfor Europa på Pellegrino. I tillegg så har de en Blancpain på veggen på kjøkkenet ;)

IMG_2134.jpg


66BB3922-5420-4F7D-B2A4-B93EE5658B6F.jpg
 
The Spotted Pig i Meatpacking District: Hyggelig restaurant med kjempegod mat. Gjerne lunsj. En stjerne i Michelenguiden. Anbefalt av Hellstrøm. ;)

Tiltredes, kjør gjerne kyllinglever-toast til forrett og burgeren med string-fries. Ingen bordbestilling, gjerne halvannen time venting på middag...

Scarpetta har den enkleste og beste spaghettien jeg noen gang har smakt, billig er det også (hvis man ser bort fra alt det andre).
 
Var i New York for et par uker siden, holdt på å fryse ihjel, så sjekk weather.com f.eks fremfor Yr.

Restauranter som virkelig anbefales:
Beauty and Essex
Buddakan

Drinks:
The Back Door. En bar fra forbudstiden for alkohol, autentisk tapet, lamper, kassaapparater osv fra 20-tallet.
Man får da øl i kaffekrus og drinker i te-kopper. Morsom greie!

Musikk og Shuffleboard:
Fat Cat

Var på Rangers-kamp, og det må man bare på hvis går kamper mens man er der.

Hiver meg på buddakan og rangers kamp, begge deler var inner10ere.

Bodde på hilton garden inn på times square. Helt nytt og overraskende store rom, helt ok.

Grisekaldt når vi var der i medio feb, ned mot -20 og vind, ta med alt av klær dere har :)

Chelsea marked er kjempekult med masse god mat og collichio and sons over gaten har god mat, buddakan ligger foresten også der. Hvis du tar taxi ned til ground zero er det fin gåtur oppover til Chelsea.
 
Da var jeg hjemme igjen etter en liten uke i NY. I utgangspunktet skulle vi være der i fem netter, men Norwegian fikk problemer med flyet så vi fikk en dag ekstra. Fikk heldigvis beskjed såpass tidlig så vi slapp å dra til JFK to ganger.


For å bli litt kjent med byen anbefaler jeg at første dagen benyttes på gateplan, gå Fifth Ave. Eller Madison Ave da får man et kickstart av hva NY har å by på.

Nå som man er lei av å gå kjøper man seg et kort til metroen. Vi hadde en kort vi fylte på ved behov, vet ikke hva ukeskort koster, men sikkert billigere. Metroen er veldig enkel. Banene går enten opp eller ned. Uptown, Downtown.


GPS:

Last ned Here til IOS eller Android. Veldig bra gratis GPS app som ikke bruker data om man laster ned kartene på forhånd. Har også god visning av metro


Hotell/områder:


De fem første nettene bodde vi på Duane Street Hotel i Tribeca. Siste natten hadde vi på ROW NYC (tidligere Milford) rett ved Times Square.


Duane Street Hotel:

http://duanestreethotel.com/

Duane Street er et lite hotell hvor de fleste rommene vender ut mot gaten. Litt trafikk, men relativt god lydisolering. Ikke så mye å si om hotellet, grei størrelse på rommet og nyere standard.


ROW NYC:

http://rownyc.com/

ROW fremstår som et nyere hotell, fin lobby med veldig ”internasjonal atmosfære”, kjapp innsjekkingen, men irriterende å måtte betale 22 USD i avgifter selv om hotels.com spesifiserte på kvitteringen at alle utgifter var betalt. Dette blir uansett videresendt til Norwegian, så ikke så farlig for meg.

Vi hadde et Delux-rom med utsikt. Vet ikke hva som lå i at det var Delux, men rommet bar preg av å ha bli pusset opp på et veldig lavt budsjett. Lavere standard enn hos Duane Street selv om det utad så veldig flott ut. Dårlig lydisolering ut mot 8th, som er sykt trafikkert. Se video på instagram for å se hva jeg mener.


Skulle jeg reist tilbake hadde jeg absolutt gått for er hotell i området Tribeca kontra Times Square. Times Square er kult å ha sett, men det er ikke så spennende at du vil bo der. Sykt mye mennesker og trafikk døgnet rundt.


Mat:


Tamarind:

http://tamarindrestaurantsnyc.com/

Dette hadde jeg gledet meg veldig til da den hadde fått så mye lovord her på tidssonen samt på andre sider. Stor skuffelse. Veldig hyggelig velkomst av en gammel litt ustødig mann som jeg mistenker er eieren. Kjapp oppmerksom betjening og maten kom kjapt på bordet. Stort lokale med mye mennesker, ikke veldig stivt, men jakke er på sin plass.

Maten var helt midt på treet, har spist en god del på Jarpur ved Egertorget og vil si at maten var ganske lik. For all del, maten var god, men lagt ifra minneverdig.


Buddakan:

http://www.buddakannyc.com/

Kult lokale, kul stemning. Stive priser i baren, men veldig gode drinker. Maten var veldig god, hadde litt Dim Sum og fritert fisk. Lavt lydnivå så det gikk an å prate sammen.


TAO Downtown:

http://taodowntown.com/

Som Buddakan, god mat, dyre drinker, veldig kul stemning. Sykt høy musikk med DJ som digget jobben sin. Vanskelig å holde en normal samtale over bordet. Vet ikke om jeg hadde dratt tilbake, men absolutt et sted man må innom.



Cowgirl Seahorse:

http://cowgirlseahorse.com/

Et must om man følger Red Bar gjengen på instagram. Ikke et must, men en kul lokal ”bule” som ligger rett under Brooklyn Bridge. Prøv Frozen Margarita, farlig digg.






A Club Steakhouse:

http://www.clubasteak.com/

Hit drar jeg igjen neste gang jeg er i NY. Sykt bra kjøtt, veldig kul servitør. Ligger nå som nummer 9 av alle restauranter i NY.


Sarabeth´s

http://www.sarabethsrestaurants.com/

Kjempefrokost med pannekaker, frukt, egg, bacon og alt som hører med. Gulpet lønnesirup frem til middag. Dyreste frokosten, 110 USD for to personer.


La Pain Quotidien:

http://www.lepainquotidien.com/

Finnes over alt, mulighet for å få seg en halvsunn frokost. Mye godt bakverk som dessverre ødelegger forrige argumentet.





Ting å gjøre:


Ferge fra Battery Park til Staton Island:

Gratis ferge som går hver halvtime. Bruker 25 minutter over til Staton Island og er man litt rask rekker man neste ferge tilbake så det totalt blir en time før man er tilbake til utgangspunktet. På overfarten fra Battery Park skal du stå på høyre side av båten, da passerer du nærmest frihetsgudinnen og kan ta fine bilder. På vei tilbake kan du nyte solen på andre siden av båten. Jeg var så smart at jeg antok at båten kom til å snu før den begynte overfarten, det gjorde den ikke, så ble motsatt rekkefølge på oss. Og det er dumt da fergen passerer nærmest første overfart.





Top of the Rock:

Heis opp til toppen av Rockefeller Plaza. Spektakulær utsikt over Central Park samt Midtown (og resten av Manhattan for den saks skyld). Kjøp billetter på nettet på forhånd så slipper man ventetid på mange timer om man er der midt på dagen. Mellom 0800-1000 skulle det vist nok ikke være noe problem å bare møte opp.









Central Park:

Parken er et absolutt must. Del det gjerne opp over flere dager da man kan gå litt lei, men samtidig er det et deilig avbrekk i et ellers ganske stressende bybilde. Ta banen til 72 street på vestsiden og gå inn. Her er det egentlig bare å la kartboka ligge og traske rundt, er et must å få med seg Jacqilin Kennedy dammen (den store). Dessverre er det best å gå rundt mot gå retningen. Altså sørover på vestsiden. Ellers var det veldig morsomt å få med seg området rundt Turtle Pound, som navnet antyder er det masse skilpadder der.

Det som overrasket meg mest med parken var dyrelivet. Sykt mye ekorn, masse fugleliv, skilpadder og, det som overrasket meg mest, et ørneredet (eller hauk) midt i parken.













One World Trande Center:

Samme som Top of the Rock, men lenger ned i byen. Her kommer du høyere opp, men er får kanskje ikke helt den samme følelsen av høye ettersom man er innendørs hele tiden. Vanskelig å ta gode bilder da det var mye refleksjoner i vinduene og en del møkk på utsiden. Åpnet for under en uke siden så flaks at vi fikk billetter. Koster det samme som Top of the Rock, vil absolutt anbefale begge deler.





Times Square:

Dra hit rundt midnatt, yrende menneskelig og veldig kult med alle skiltene. Hold deg unna på dagtid, ingenting å se.





Brooklyn Bridge:

Ta banen over til Brooklyn og gå over tilbake. Veldig kult, men kan være litt langt å gå frem og tilbake så anbefaler denne veien, da ser man byen.







Bilder kommer…
 
er det noen som har flydd helikopter eller andre kule ting i new york? En kompis skal på bryllupsreise dit og jeg tenkte å gi en opplevelse i gave.
 
Fikk lyst til å dra tilbake til NYC, @Mathfjeld! Har bare vært der én gang, men klarte fint å bruke 10 dager nesten utelukkende i Manhattan.

Kan forresten anbefale http://bigapplegreeter.org/, gratis omvisning av frivillige New York patrioter. Fikk en veldig interessant tur i Harlem, gikk rundt i mange timer og ble fortalt om bydelens historie.
 
  • Liker
Reaksjoner: Guest571
Takk for at du deler deres NYC tur. Må nok bestille én tur til høsten sammen med Fruen.
Men hva med klokkebutikker og annen shopping?
 
Takk for at du deler deres NYC tur. Må nok bestille én tur til høsten sammen med Fruen.
Men hva med klokkebutikker og annen shopping?

På Madison Avenue, mellom ca. 50. og 60. gate, ligger klokkeboutiquene på rekke og rad; mange av store er der inkludert Blancpain og en del andre som ikke har representasjon i Norge. Jeg holdt på å få spasmer da jeg sto utenfor Panerai og Jaeger-Lecoultre - samtidig! (de er vegg i vegg). Det er ikke noe å spare på å kjøpe der, men de har veldig mye på lager som kan prøves ...
 
Tar opp denne. Jeg og samboeren reiser bort på en førjulstur på 5 netter i midten av desember. Tips til ting og gjøre samt steder å spise mottas med takk :)
 
Kom hjem imorges efter firedagers-tur, ble ganske rolig men noterte meg ned noen erfaringer.

Vi gikk mye og langt, Brklyn-Harlem første dag det ble litt heavy. Metro er som nevnt smooth men greit å ha kart med seg da stasjonene er forbløffende frie fra info.
Mener det er $2.75 per tur med Metrocard (fyller på for $10 eller mer i automat)

Red Rooster i Harlem, brunch søndager her med jazzband som jammer var kult og mye folk, nordisk touch på noen av rettene men føltes ikke ut som "köttbullerestaurant på Mallorca" for det (svenske Marcus Samuelsson er kjøkkensjef)

Spice Market i Meatpacking District, vi booket bord men fikk plass samme dag. Dette var nok gastronomiske høydepunktet på vår tur, digg asiatisk atmosfære (mer thai enn kina) og god asiatisk mat. Ingefærmargaritan var digg.

Campbell Apartment, litt "skjult" leilighet inne i Grand Central Statoin med gode drinker, bør kle seg opp litt
 
Har bestilt spontan tur til NY i kveld, reiser kommende Onsdag! Noen som har noen gode tips til en førstegangsreisende til the big apple? Tar gjerne i mot alt fra attraksjoner til ting og tang som er lurt å notere seg/forberede før man reiser :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Spis koreansk-amerikansk på Momofuku. Omtales som noodlebar, men ikke la det skremme deg hvis du synes noodles høres kjedelig ut. Amerikansk-koreansk mat. De har flere avdelinger, men prøv gjerne den som heter SSÄM Bar. Eivind Hellstrøm approves. https://ssambar.momofuku.com
Ellers vil jeg anbefale El Almacen hvis dere skal ta en kveld i Williamsburg, Brooklyn. Veldig bra steakhouse.http://www.elalmacennyc.com
Skalldyrstallerken på Baltazar er også trivelig. http://www.balthazarny.com
 
  • Liker
Reaksjoner: Lynch og Rødland
Spis koreansk-amerikansk på Momofuku. Omtales som noodlebar, men ikke la det skremme deg hvis du synes noodles høres kjedelig ut. Amerikansk-koreansk mat. De har flere avdelinger, men prøv gjerne den som heter SSÄM Bar. Eivind Hellstrøm approves. https://ssambar.momofuku.com
Ellers vil jeg anbefale El Almacen hvis dere skal ta en kveld i Williamsburg, Brooklyn. Veldig bra steakhouse.http://www.elalmacennyc.com
Skalldyrstallerken på Baltazar er også trivelig. http://www.balthazarny.com


Takk for tips, de er notert! Skal være 8 dager så tenker vi skal rekke over det meste i byen! Er det noe som burde sjekkes ut utenfor NY f.eks Hamptons? Vi har såpass mange dager på Manhatten at vi tenker å muligens se noe utenfor byen også.
 
Dere kan ta toget til Washington DC. Mener det tok en tre timers tid, så hvis dere står tidlig opp og drar sent hjem får dere fort en del timer i DC.