Erfaringer med Range Rover eller ML W164 ?

Er rimelig sikker på at jeg "dessverre" finner mer godfølelse i engelskmannen. Tysk er for meg litt sterilt og kaldt. MEN; det funker. Æsj, valgets kval.

I samme øyeblikk som du fastslo at valget stod mellom ML og RR konstanterte du vel også at fornuften ikke har den tyngste stemmen... Så det burde gå helt fint! (;
 
hehe, jeg er vel ikke akkurat den i kompisgjengen som er kjent for å tenke fornuftig. Jeg velger å mene (tro?) at jeg dermed har et litt festligere liv enn mange andre. En av kjennetegnene er jo at man henger på TS.
 
RR er full av problemer. Det er det ingen tvil om. ML er et mye bedre valg med tanke på kvalitet. Har du tenkt på BMW X5?

Men ingen slår RR i klasse, overdådighet og kvalitetsfølelse. Det oser av luksus og komfort i en ekte Vogue. Hadde jeg vert deg ville jeg like vel gått for ML da jeg vet det er mye trøbbel med RR.

Faren til en bekjent av meg hadde en ny RR sport. Den hadde han seriøst mer på verksted enn han hadde den på veien, til slutt var han så lei at han gikk inn på motorpool og sa "denne bilen kan du få gratis av meg" og kjøpte seg en ny BMW X5.
Han er forøvrig strålende fornøyd med BMWn. Mulig hans RR var en mandagsbil, men stort sett ligger de på bånn i biltestene når det kommer til kvalitet. Eneste merket som generelt kommer dårligere ut er Jeep, og i blant også Chrysler.
Denne 190hk TDV6 motoren som blir nevnt må jeg og nevne at er slapp, den finner du både i Vogue og Sport. Men ofte er dette det eneste alternativet da TDV8 blir veldig dyr, og sjelden.

Håper det er til hjelp. Jeg sier Har du penger kjøper du Vogue, har du lyst til å bruke de på annet enn bil gå for ML :)
 
RR er full av problemer. Det er det ingen tvil om. ML er et mye bedre valg med tanke på kvalitet. Har du tenkt på BMW X5?

Men ingen slår RR i klasse, overdådighet og kvalitetsfølelse. Det oser av luksus og komfort i en ekte Vogue. Hadde jeg vert deg ville jeg like vel gått for ML da jeg vet det er mye trøbbel med RR.

Faren til en bekjent av meg hadde en ny RR sport. Den hadde han seriøst mer på verksted enn han hadde den på veien, til slutt var han så lei at han gikk inn på motorpool og sa "denne bilen kan du få gratis av meg" og kjøpte seg en ny BMW X5.
Han er forøvrig strålende fornøyd med BMWn. Mulig hans RR var en mandagsbil, men stort sett ligger de på bånn i biltestene når det kommer til kvalitet. Eneste merket som generelt kommer dårligere ut er Jeep, og i blant også Chrysler.
Denne 190hk TDV6 motoren som blir nevnt må jeg og nevne at er slapp, den finner du både i Vogue og Sport. Men ofte er dette det eneste alternativet da TDV8 blir veldig dyr, og sjelden.

Håper det er til hjelp. Jeg sier Har du penger kjøper du Vogue, har du lyst til å bruke de på annet enn bil gå for ML :)

Takker for innspill.
Det er vel sånn ca slik jeg har oppsummert det jeg og.
Øverst på ønskelisten står BMW X5 3.0dA. Problemet er at jeg finner den for dyr.
Eller dvs, jeg synes ikke BMW kan forsvare en prisdifferanse på rundt 100k mot en tilsvarende ML, ettersom MLen faktisk (objektivt sett) er hakket penere.
Skulle jeg KUN valgt med hjertet ville RR Vogue være en soleklar vinner. Og jeg vil så inderlig høre noen som forteller meg at det er knallkvalitet, men det samme går igjen overalt.

Nå skal jeg låne en TDV6 Vouge noen timer på torsdag, og jeg skal også ut i ML i løpet av uken. Vi får se. Enten skyter jeg fra hoften, ellers lar jeg tiden gå litt. Håper på et vis at RR føles feil.

(Strengt tatt skal det jo sies at jeg KUN burde tenke praktisk og fornuftig, ettersom jeg allerede har en bil som kun er til moro.)
 
hehe ;) ja det blir ofte slik at man håper man finner et problem med bilen man skal prøvekjøre nettop fordi det er noe i underbevisstheten som forteller deg at det ikke er en bra eller fornuftigbil å kjøpe! men det er ikke alltid fornuften som råder :p Gjorde det samme selv for to uker siden, tradet inn min 2007 BMW 116i som jeg var veldig fornød med, mot en 2008 120d med alt utstyr. Mellomlegget var i mine øyne enormt, men lysten sammen med en utlånsvillig bank styrer handelen enkelt :p hehe vi lever bare en gang, gjør vi ikke? :confused:
 
hehe ;) ja det blir ofte slik at man håper man finner et problem med bilen man skal prøvekjøre nettop fordi det er noe i underbevisstheten som forteller deg at det ikke er en bra eller fornuftigbil å kjøpe! men det er ikke alltid fornuften som råder :p Gjorde det samme selv for to uker siden, tradet inn min 2007 BMW 116i som jeg var veldig fornød med, mot en 2008 120d med alt utstyr. Mellomlegget var i mine øyne enormt, men lysten sammen med en utlånsvillig bank styrer handelen enkelt :p hehe vi lever bare en gang, gjør vi ikke? :confused:

Absolutt! Og jeg er rimelig sikker på at den jevne TSer lever litt bedre på mange måter - nettopp fordi vi unner oss saker og ting som ikke nødvendigvis står på agendaen til Kaptein Fornuftig.

Å bli kalt fornuftig tror jeg forøvrig jeg hadde tatt som en fornærmelse. Samtidig er det mulig kona skulle ønske det var annerledes. (og en hel bil kan jeg jo ikke smugle inn i en boks i skapet).
 
nei det blir heller vanskelig du.. :p men da er det godt å vite at det er du som er mannen i huset:p du vet rett og slett ikke bedre :)
 
Absolutt! Og jeg er rimelig sikker på at den jevne TSer lever litt bedre på mange måter - nettopp fordi vi unner oss saker og ting som ikke nødvendigvis står på agendaen til Kaptein Fornuftig.

Å bli kalt fornuftig tror jeg forøvrig jeg hadde tatt som en fornærmelse. Samtidig er det mulig kona skulle ønske det var annerledes. (og en hel bil kan jeg jo ikke smugle inn i en boks i skapet).

Sålenge du kan smugle bokser med tusenlapper ut når servicene skal betales går det vel stort sett greit? ;) :p
 
Hei dere,
Tenkte jeg skulle stille et spørsmål her inne hvor jeg ikke umiddelbart blir møtt av entusiaster, og dermed partiske meninger.

Litt av et valg du står foran, pest eller kolera, ren glede eller pur lykke osv.

Har vært der selv, "drømmen" min var en G (etter jappetiden). Som ungkar var grønne skilter helt OK, men det koster noe å kjøre den. Mer enn jeg orket å betale...

Sammen med kona importerte jeg en RR, angrer på det. Vent, dette hørtes feil ut... :rolleyes:

Jeg så mitt snitt på å gjøre noen raske kroner.

Men en RR med problemerer (utfordringer) og hevde internasjonal garanti var ikke særlig smart. Enden på visa ble at Bilia overtok bilen og fikk meg som Volvo kunde.

Til det du spør om, tyskeren uten tvil. Når fornuften seirer. Hva gjør du?

Jeg har vært der og havnet på Touaregen.

Klokt valg, det beste med VW er at de ikke ser så "teite" ut som de fleste andre børstraktorene... Er jeg i Osloområdet kjører jeg gjerne innom en av Ikea butikkene, ler like godt hver gang jeg ser desperate hustruer i "stor" Volvo, BMW, MB, RR osv.

Tenk deg om, hvilke type mennesker er det som kjøper ny bil bare ved å kjøpe en nyere årsmodell av den modellen de alt har?
Hint: Bilen de bytter inn er gjerne en Avensis.....

Helt feil. Vet om mange, personer som har over snittet av interesse for bil gjør det. Og dermed ikke henger seg veldig mye opp i økonomien.

Når man har hatt lappen i nogle år og noen biler vet man å sette pris på den og den modellen, det og det utstyret.

En onkel har hatt lik bil siden 1966 ved å skifte hvert 3-4 år...
 
......
Helt feil. Vet om mange, personer som har over snittet av interesse for bil gjør det. Og dermed ikke henger seg veldig mye opp i økonomien.

Når man har hatt lappen i nogle år og noen biler vet man å sette pris på den og den modellen, det og det utstyret.

En onkel har hatt lik bil siden 1966 ved å skifte hvert 3-4 år...

Vel, at det er helt feil går jeg ikke med på, men satt på spissen var det.

Sette pris på en modell er greit, og som jeg har sagt så er jeg ekstrem når jeg ikke ønsker å eie samme modell to ganger på rad. Men når det er sagt syntes meg mest av alt litt synd på din onkel, uavhengig av hvilke modell han valgte i 1966 har han garantert gått glipp av mange fantastiske modeller og bilmerker..

Min onkel er på vei ned samme rute med sin 3. Passat. Han har nå begynt å planlege sin 4. Når en kommer til et punkt der man vet "å sette pris på den og den modellen, det og det utstyret" har man etter mitt syn grodd fast.. Da opplever man ikke lenger bilen eller kjøreopplevelsen. Man bare fraktes, ditt man skal, i en modell man kjenner med de knappene og facilitene man er vant med.
 
OK.
I går hadde jeg tre timer med en 2007 RR Vogue TDV6 med 93k på telleren.
Forventningene var høye. Fargekombinasjonen med rød metallic og lyst skinn (detaljer i edeltre og alu) var faktisk riktig så flott. Og ikke minst annerledes.

Designet på eksteriør og interiør er som kjent vakkert, og utstyrsnivået er høyt. Deilig skinnkvalitet og et solid inntrykk. Jeg ble fortalt at vognen hadde en nypris på 1590k, så det skulle jo egentlig bare mangle.

Jeg er veldig lite vant med dieselbiler (heldigvis), og kommenterer for selgeren at jeg synes det høres ut som en kassebil når motoren startes. Han forsikrer meg om at dette vil gå over når den blir varm, og at den faktisk har en vakker lyd, til tross for at det er en dieselmotor.

Ut på tur. Allerede rundt første sving merker jeg at denne bilen er vesentlig større enn min nåværende ML. Dieselraklingen gir seg når bilen blir varm, og støynivået blir vesentlig bedre. Ikke like behagelig som i min ML, men helt OK. Ser rundt meg; plassen innvendig er svært god, og jeg kunne sikkert vært 230 cm på strømpelesten og fortsatt sittet godt og komfortabelt. Setene er tydeligvis skrudd ut av et romskip, ettersom de er elektrisk styrte med justeringer i alle mulige retninger. Bare seteryggen hadde visst tre forskjellige innstillinger.

Kjøremessig virker ikke bilen så stor og tung som den faktisk er. Jeg har hørt mye kritikk av denne 177 hesters motoren, og kommentarer om at RR er treg. Jeg er uenig. Bilen går akkurat så godt som den skal, med nok av dreiemoment. Motoren låter som en diesel, så vakker er den ikke - uansett hva selgeren måtte mene. Kjøreegenskapene er det heller ingenting å utsette på. Den ligger godt på veien, også ved litt høyere hastigheter på svingete vei. Man må jobbe litt med rattet, men man vet hele tiden hvor bilen er, ettersom panseret er stort og firkantet og dermed tydelig markerer hjørnene.

Konklusjon: Jeg hadde høye forhåpninger. Design; nydelig. Komfort; bedre blir det ikke. Luksufølelse; helt på topp. Motor; bra nok i massevis, til mer inspirert kjøring har vi annen redskap. Kjøreegenskaper; overraskende gode mtp størrelse, sikekrt godt hjulpet av luftfjæring.

Allikevel ble jeg skuffet. Selv om jeg ikke kan sette fingeren på det er det noe med denne bilen som gir meg følelsen av å kjøre lastebil. Det er ikke kjøreegenskapene, men jeg tror det rett og slett er størrelsen. Følelsen av å se ned på et stort panser av denne typen er bare ikke min greie.

Konklusjonen er at RR Vogue ikke er for meg. Jeg skal prøvekjøre RR Sport i neste uke, men jeg er rimelig sikker på at den ikke gir meg det jeg vil ha, ettersom jeg i utgangspunktet ikke liker designet. Kanskje jeg blir overrasket. Jeg skal også prøvekjøre en '08 ML 320 CDI med full AMG styling. Tipper jeg føler meg mer hjemme med den. Er jeg allerede blitt 60?
 
.....
Allikevel ble jeg skuffet. Selv om jeg ikke kan sette fingeren på det er det noe med denne bilen som gir meg følelsen av å kjøre lastebil. Det er ikke kjøreegenskapene, men jeg tror det rett og slett er størrelsen. Følelsen av å se ned på et stort panser av denne typen er bare ikke min greie.
.....

Hehehe, jeg elsker det!
Motoren er bra, bilen er deilig, egentlig er alt er supert. Jeg liker den ikke!

Bil handler om følelse og du vet helt tydelig hvor dine er. Du klarer bare ikke å sette fingeren på det. (det er jo da heller ikke poenget at du skal klare...)

Lykke til med neste testkjøring! :cool:
 
Lastebil ja, det forundrer meg ikke, men lekker bil er det i alle fall!

Så neste runde blir med en 08 ML med full AMG, det ser i alle fall jævlig gromt ut! Har den med eksosanlegget og? :cool:
 
Gled deg til å teste ML'en. I fjor sommer fikk familien min låne en ML 320CDI i to uker, og den er helrå. Er oppvokst med en 2000 ML 270 CDI som ble desverre solgt i sommer.

Men, jeg kjørte en ML 63 AMG i sommer, noe som har ødelagt alt for meg. Ingen suv er noe gøy å kjøre etter man har lekt seg med denne bilen :(
 
Ursa Major.
Bilen du nå skal kjøpe skal dele garasje med en Maserati Merak SS.
Fra en annen post vet jeg at du ble hentet på Aker i en Alfasud.
Du har vokst opp med Alfaer og Maseratier.
Det forplikter.

Du kan ikke bare gå hen å kjøpe deg en gubbemercedes. Hvordan skal det gå med våre automotive omgivelser dersom ekte entusiaster faller hen til middelmådighet? Nei, nei, nei - dersom du er som finansfolk og trenger kjøretøy på over 3 tonn for å frakte ditt legeme til jobb, gå heller for denne:
lm_002.jpg

Skinninteriør og greier:
lm_002_int.jpg


Siden jeg sitter i glasshus og føler jeg svikter alle mine prinsipper med hverdagsbilen tør jeg å være stor i kjeften. Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal anbefale deg eller andre som trenger plass. Jeg ligger våken om nettene og lurer på hva jeg selv skal kjøre dersom jeg får et større plassbehov enn i dag. Det er en kabal som ikke går opp. Verdigheten står på spill. Lykke til!