Erfaring med ventelister

A6ADCAF8-4BA4-45B2-A8F2-3EDC9C861E9C.png


Bjerke skulle nok ønske de kunne dele ut Ceratona og Nautilus til alle som la penga på bordet. Slik er det ikke og selv om Finn syder av «BjerkeRolex» så produserer de enn så lenge ikke inhouse.

Det pussige oppi dette er jo hvordan Bjerkekulten har fått vokse og gro blandt deler av miljøet i Norge. Det er gitt en egenverdi at noe er solgt/formidlet/servet derfra.

Man kan fint leve et langt og lykkelig klokkeliv her til lands, med hvilken som helst klokke uten noen gang å ha satt sine ben der. For ordens skyld så kan dette sies om hvilken som helst AD.

At ytterst få modeller fra to, tre produsenter er mindre tilgjengelige enn andre er vår skyld, ikke forhandler.

De fleste ur i vårt segment selges ikke fra Bjerke og hva brukten angår så flommer det over av merket de fleste står i kø for.
 
Nå har det vært slik en god stund og vært diskutert om det er rett/galt i plenty av tråder her på sonen. Jeg skjønner Bjerke godt jeg.

I disse invistortidet så ønsker de å selge klokker til kunder med kundeforhold og som beholder klokkene i samlingene en lengre periode. De får ikke levert mange av hver modell, så at de prioriterer de med historikk er fullt forståelig.
Men hvordan vet de at kun de med tidligere kundeforhold vil beholde klokkene, og ikke nye kunder? Skjønner at Bjerke er mer trygg på å selge en klokke til en person de vet ikke vil flippe den med en gang, men en ny kunde kan også like så godt være en entusiast som vil beholde klokken.
 
  • Liker
Reaksjoner: Bond
Dette handler nok aller mest om å gi en VIP-opplevelse til tidligere kunder som har lagt igjen en grei sum i butikkene. Forstår godt at de gjør dette, men helt klart kjedelig for oss andre som ikke har den muligheten.
 
  • Liker
Reaksjoner: saxxvik og olanilsen
Skjønner, vi må nok vente i noen år til alle storkundene har fått black bayen sin før den er tilgjengelig for alle andre.
 
De er veldig på å se hva du har på hånden ved kundebesøk, så tror at de følger med på hva en bruker til daglig og da helst det som er kjøpt hos dem :)
 
Ref. den nye Tudor blue on blue.

I gårsdagens podcast forklarte Kristian Haagen at journalister og "influencere" (hater det ordet) innen horologi fikk kjøpe klokkene før markedet for å kunne skrive om de.
Må vel kunne kalles et smart markedsføringstunt av Tudor.

Ellers var han så vidt innom klokken, og han høres ikke veldig begeistret ut for blått på blått, men han sa han skulle ta med klokken neste mandag og gi en bedre review da.

En viktig nyanse – Kristian sier vel i podcasten at Tudor sendte (ikke solgte) klokker til et uvisst antall journalister i forbindelse med lanseringen :)

Et av de første skikkelige lekkede bildene på nettet kom dagen før lanseringen – og var faktisk en vanlig sivil kjøper uten drøssevis følgere på Instagram, hvor amerikansk AD visstnok hadde tabbet seg ut og prestert å selge klokken dagen før.
 
  • Liker
Reaksjoner: saxxvik
De er veldig på å se hva du har på hånden ved kundebesøk, så tror at de følger med på hva en bruker til daglig og da helst det som er kjøpt hos dem :)
Ja, la faktisk merke til det, de stirra veldig på klokken min. Burde kanskje hatt på meg den gamle pepsien min hvis det hadde hjulpet meg å komme på venteliste :p
 
@Mauno; Det var ikke det jeg refererte til i kommentaren din. Det jeg mente var at de følger med på om kundene bruker klokkene kjøpt hos dem. Det gjør de i alle fall med meg og spør om jeg er fornøyd med den og den klokken. Strålende kundeservice :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Mauno
Var innom Bjerke i dag for å sette meg på venteliste for den nye BB 58 Navy Blue. Ble fortalt at de skulle sjekke med leverandøren først og komme tilbake til meg om to til tre uker om jeg får stå på venteliste. Jeg har aldri kjøpt noe fra Bjerke før. Er det noen her som har en viss anelse om hva sjansen min kan være for å bli satt på venteliste? Er det like umulig som for en Rolex? Og eventuelt hvor lenge jeg må vente på klokken? :)

Jeg har null kjøpshistorikk hos Bjerke, men er på interesselisten for BB58 Navy Blue. Så ikke umulig. De anslår levering om 1,5-2 år
 
Dette er vel et salgseksemplar som er solgt med ADens egen lapp på? De fikk jo leveranser før offentliggjøring, og enkelte klarte jo kunststykket å selge de før 1. juli i tillegg.
 
  • Liker
Reaksjoner: chrbir
  • Liker
Reaksjoner: netrom71 og chrbir
For å dele litt erfaring om hva som må legges igjen av kroner / krav til kundeforhold som stilles, så la jeg igjen mer enn 400k hos én forhandler i fjor. Ikke kjøpt en eneste Rolex der, men forsøkte meg på en forespørsel på Rolex daytona 116500ln hvor både sort og hvit var interessant.. Fikk høflig beskjed om at jeg dessverre ikke fikk stå på venteliste.

Trodde kanskje det siste årets historikk + et par tidligere kjøp skulke være tilstrekkelig til å få lov til å vente, men den gang ei... så da blir det enten dyrkjøpt brukt eller helgull.. klarer ikke bestemme meg ;p

ps! Har ikke kjøpt og flippet videre eller gjort noe annet som tilsier at man havner i uløkka..
 
Redigert:
For å dele litt erfaring om hva som må legges igjen av kroner / krav til kundeforhold som stilles, så la jeg igjen mer enn 400k hos én forhandler i fjor. Ikke kjøpt en eneste Rolex der, men forsøkte meg på en forespørsel på Rolex daytona 116500ln hvor både sort og hvit var interessant.. Fikk høflig beskjed om at jeg dessverre ikke fikk stå på venteliste.

Trodde kanskje det siste årets historikk + et par tidligere kjøp skulke være tilstrekkelig til å få lov til å vente, men den gang ei... så da blir det enten dyrkjøpt brukt eller helgull.. klarer ikke bestemme meg ;p

ps! Har ikke kjøpt og flippet videre eller gjort noe annet som tilsier at man havner i uløkka..
Hva skal til for å komme på venteliste da?
 
Stabile kundeforhold over lengre tid, trumfer korte kundeforhold med høy omsetning.

Det var vel en periode før i tiden der man lett kunne «kjøpe» seg inn på listen ved å først kjøpe en helgull eller to. Det ønsker de å forhindre.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mauno