Erfaring med MB GLK ?

Medlem
25. des. 2007
Innlegg
1.092
Sted
Bærum
Jeg bistår min gamle far som er på leting etter ny bruktbil. En sterk kandidat er nå Mercedes GLK 220 CDI. Det er snakk om brukt bil, mest sannsynlig 2010 eller 2011 utgave, så med andre ord ikke siste face-lift. Noen som har erfaring og kan gi en tilbakemelding vedrørende denne bilen?

Enhver tilbakemelding mottas med takk :)
 
Jeg bistår min gamle far som er på leting etter ny bruktbil. En sterk kandidat er nå Mercedes GLK 220 CDI. Det er snakk om brukt bil, mest sannsynlig 2010 eller 2011 utgave, så med andre ord ikke siste face-lift. Noen som har erfaring og kan gi en tilbakemelding vedrørende denne bilen?

Enhver tilbakemelding mottas med takk :)

Jeg prøvde denne ganske inngående for litt over et år siden da jeg skulle bytte bil, og vurderte den opp mot Audi Q5 og BMW X3. Av disse tre rangerte jeg GLKen på 3. plass. Absolutt en bra bil, men jeg syntes at kjøreegenskapene og opplevd kvalitet innvendig falt litt igjennom sett opp i mot Audi og BMW. I tillegg opplevde jeg den som litt trangere, spesielt i forhold til X3, som jeg valgte. I tillegg er jeg ikke veldig fornøyd med designet, men det er kanskje det minst viktige.
 
Bra bil, men om han har planer om å ha den i noen år er jeg litt redd for at den fort vil se litt gammel og kantete ut. På lik linje med førstegenerasjons X3. Min høyst subjektive mening :p
 
I likhet med vedkommende over vurderte jeg GLK opp mot Q5 og X3 i tillegg til outsideren i denne sammenheng Passat Alltrack.
Det er uten tvil en bra bil, men jeg oppfattet GLK'en som betraktelig mindre enn de andre, men om den faktisk er det vet jeg ikke. I tillegg fikk jeg litt gammelmannsfølelse over hele bilen. Dette er bekreftet i løpet av vinteren da to eldre naboer (emtynesters) har kjøpt GLKen.
Q5'en var en runner-up, men X3'en vant da jeg oppfattet den som mer sporty og for meg mer attraktiv.

I ettertid kan jeg si at X3en, i det minste min med M-kit, er noe stiv over trikkeskinner, brostein og dårlig skogsvei.
 
Redigert:
Vurderte denne selv sammen med the usual suspects i sommer og endte av alle ting opp med en Volvo xc60 som vi er veldig happy med så langt.
 
I likhet med vedkommende over vurderte jeg GLK opp mot Q5 og X3 i tillegg til outsideren i denne sammenheng Passat Alltrack.
Det er uten tvil en bra bil, men jeg oppfattet GLK'en som betraktelig mindre enn de andre, men om den faktisk er det vet jeg ikke. I tillegg fikk jeg litt gammelmannsfølelse over hele bilen. Dette er bekreftet i løpet av vinteren da to eldre naboer (emtynesters) har kjøpt GLKen.
Q5'en var en runner-up, men X3'en vant da jeg oppfattet den som mer sporty og for meg mer attraktiv.

I ettertid kan jeg si at X3en, i det miste min med M-kit, er noe stiv over trikkeskinner, brostein og dårlig skogsvei.

Jeg har M-pakke på mi også, og bestilte det justerbare understellet. Gjør underverker over trikkeskinner etc - anbefales!
 
I tillegg fikk jeg litt gammelmannsfølelse over hele bilen. Dette er bekreftet i løpet av vinteren da to eldre naboer (emtynesters) har kjøpt GLKen.

Han er en gammel gubbe, så det passer bra! Var nettopp ute og testet og den er noe liten når de gjelder baksete og bagasjerom. Ikke helt nye X3 sin komfort (er selv BMW-mann), men et godt hakk rimeligere..

Uansett fikk "gubben" en sweet deal på en 2010 utgave med meget bra utstyr som kun var gått litt over 30k og slo til på strak arm.
 
Har tenkt mang en tanke om at jeg vil ha neste generasjon GLK neste gang det skal byttes bil... jeg er av den merkelige oppfattelse at dette er en stilig bil jeg da :p.
 
Gratulerer med med ny GLK til "din gamle far" han blir nok fornøyd med den, og passer kanskje den litt eldre garde.

Forrige bil jeg hadde var en 06 mod ML 320 CDI og byttet til en 10 mod X5 M sport. Det var mer comfort i ML'en, og x5'en er stivere og mer sporty å kjøre noe s om passer meg som er i slutten av 40 årene. Antar dette gjelder lillebrødrene GLK og X3 også,
 
Når jeg prøvekjørte X3 ble jeg forvirret; den svar relativt stiv og ukomfortabel.

Jeg skjønner enda ikke hvorfor jeg skal ha noe som minner om "sport" i denne typen biler; det er ikke sportsbiler og er ikke komfortabelt å kjøre fort med denne typen biler.

Ikke at jeg ikke ville hatt en ML AMG eller Gelenderwagen AMG, men i utgangspunktet er dette biler som i mitt hode skal være myke, komfortable og kjøres rolig.

... og jeg er 30 år.
 
Ser i det hele tatt ikke poenget med SUV biler, skal man ha plass kjøp en stasjonsvogn, like god plass men mindre bil.

I dette tilfellet kjøp en Mercedes E-klasse, mye bedre bil på 9 av 10 områder.

4x4 fåes også som stasjonsvogn, jeg kjører selv en slik bil, SUV kommer jeg aldri til å kjøpe.
 
Ser i det hele tatt ikke poenget med SUV biler, skal man ha plass kjøp en stasjonsvogn, like god plass men mindre bil.

I dette tilfellet kjøp en Mercedes E-klasse, mye bedre bil på 9 av 10 områder.

4x4 fåes også som stasjonsvogn, jeg kjører selv en slik bil, SUV kommer jeg aldri til å kjøpe.

Dette blir fort et valg om smak og behag. Etter flere 5-serier og E klasser stasjonsvogn gikk jeg opp til SUV, først en XC90, deretter ML 320 og nå X5 og vet en ting, og det er at jeg ikke skal tilbake til lav stasjonsvogn.

Det er utvilsomt bedre kjørekomfort i en stasjonsvogn, men det må å sitte litt høyere og tryggere er ihverfall noe jeg setter pris på. Når jeg ser hvor mange SUVer det er på veien må det jo være flere som meg som har skjønt behovet. Hvor ofte ser vi feks nye S-klasser, 7-serier eller Xj-er, mange av denne type kjøpere har gått for SUV.

Savner kanskje at noen bilprodusentene hadde laget litt større stasjonsvogner slik at man får med seg unger og utstyr ( for meg har aldr skiboks vært et alternativ grunnet støy)
 
Tre årsaker til SUV:

1) Bakkeklaring
2) Bedre oversikt over trafikken
3) Enklere å komme inn og ut fra om du er dårlig i ryggen (noe jeg er)

Punkt 2 og 3 er hva som betyr noe for meg, 1 er bare en trivelig bonus som gjør at det ikke er noe problem å komme seg til hytta uten å slå nedi eller problemer med å benytte seg av ellers utilgjengelige pplasser om vinteren i oslo.
 
Tre årsaker til SUV:

1) Bakkeklaring
2) Bedre oversikt over trafikken
3) Enklere å komme inn og ut fra om du er dårlig i ryggen (noe jeg er)

Punkt 2 og 3 er hva som betyr noe for meg, 1 er bare en trivelig bonus som gjør at det ikke er noe problem å komme seg til hytta uten å slå nedi eller problemer med å benytte seg av ellers utilgjengelige pplasser om vinteren i oslo.




Bakkeklaring, tja jeg kjører en vanlig Subaru Legacy med lav bakkeklaring, har aldri stått fast uansett hvor jeg har kjørt, gjennom høye brøytekanter null problem.

Bedre oversikt? Ok, mulig noen syns det er kjekt men personlig savner jeg det ikke i det hele tatt.

Enklere og komme inn og ut, vel, man skal være bra dårlig i ryggen om man ikke kommer seg inn i en vanlig bil, har selv litt problemer med ryggen men bilen kommer jeg helt greit inn i.


Saken er at SUV har noen fordeler, men bakdelene er så mange flere; høy vekt, større luftmotstand, høyere drivstofforbruk, krenger mer og derfor mindre sikker i trafikken, dårligere oversikt når du rygger, dyrere i drift bl.a pga større og dyrere dekk, dyrere i innkjøp, vanskeligere å parkere, mindre miljøvennlig.


Det mangler dessuten et punkt på lista di Christian; Høyere status, det er nok den største grunnen til at SUV selger så mye.

Husk på at SUV biler selger som hakka møkk i England, et land uten snø 363 dager i året, flatt, vanskelig å få parkert pga små parkeringspalsser, mye trange bygater og rett og slett ikke bygd for en SUV bil, grunnen til at de selger så mye i England er samme grunn som at de selger mye i Norge; Høyere status, "Her kommer jeg i min svære bil" :cool:
 
Det mangler dessuten et punkt på lista di Christian; Høyere status, det er nok den største grunnen til at SUV selger så mye.

Haha... du skriver på et forum hvor folk bruker 100-tusenvis av kroner på armbåndsur... Selvsagt er noen av disse gutta som er litt opptatt av status.. Selv synes jeg absolutt det er praktisk med fremkommelighet og det å slippe tenke for mye på fortauskanter etc. Fatter´n har rundet 70 for et par år siden og det er vel ikke veldig sannsynlig at han blir mykere og sprekere med årene :/ Derfor er det greit med en høyere bil som han kan stige rett inn og ut av. Min mor får også litt noia i små/lave biler som følge av en meget alvorlig trafikkulykke for en del år siden. Derfor føler hun seg tryggere i en større bil med mer oversikt over trafikken. Alt er jo smak og behag. Mange liker SUV og det av helt forskjellige grunner... Selv har jeg en meget lav bil med meget god kjørecomfort. På vinterføre er den dessverre ikke helt optimal, men den kommer seg frem. I alle fall i byen :p

Når det gjelder brukt e-klasse stasjonsvogn med 4matic er disse som du nevner meget gode. Bedre plass er det uten tvil. Dessverre og ikke helt uten betynding for min far ligger de også cirka 200.000,- høyere i pris. Mye mulig den ikke gir like mye "status" som en SUV, men pokker så dyr den er..
 
Haha... du skriver på et forum hvor folk bruker 100-tusenvis av kroner på armbåndsur... Selvsagt er noen av disse gutta som er litt opptatt av status.. Selv synes jeg absolutt det er praktisk med fremkommelighet og det å slippe tenke for mye på fortauskanter etc. Fatter´n har rundet 70 for et par år siden og det er vel ikke veldig sannsynlig at han blir mykere og sprekere med årene :/ Derfor er det greit med en høyere bil som han kan stige rett inn og ut av. Min mor får også litt noia i små/lave biler som følge av en meget alvorlig trafikkulykke for en del år siden. Derfor føler hun seg tryggere i en større bil med mer oversikt over trafikken. Alt er jo smak og behag. Mange liker SUV og det av helt forskjellige grunner... Selv har jeg en meget lav bil med meget god kjørecomfort. På vinterføre er den dessverre ikke helt optimal, men den kommer seg frem. I alle fall i byen :p

Når det gjelder brukt e-klasse stasjonsvogn med 4matic er disse som du nevner meget gode. Bedre plass er det uten tvil. Dessverre og ikke helt uten betynding for min far ligger de også cirka 200.000,- høyere i pris. Mye mulig den ikke gir like mye "status" som en SUV, men pokker så dyr den er..


Helt korrekt observert!

Det er ingen tvil om at vi alle handler både klokker, dresser biler og nadre ting utfra at vi ikke "trenger" disse gjenstandene, men at det er en luksus som blir kjøpt enten utfra at vi ønsker å oppå en spesiell status, eller at vi rett og slett har en spesiell interesse av disse kostbare luksusgjenstandene.


Mitt poeng er at veldig mange forsvarer sine bilkjøp utfra at de "trenger" nettopp denne bilen og at status/interesse etc ikke er en del av grunnlaget for å kjøpe bilen.


Det er en ærlig sak å si at man kjøper en f.eks Audi Q7 pga at man ønsker å oppnå en status fremfor at man absolutt trenger en slik bil.
 
Jeg lever ikke i en verden hvor en Volvo gir meg noe "status" overhodet og jeg kjøpte den fordi jeg likte den av årsakene nevnt før.

Du vet da vel overhodet ikke noe om hva som er praktisk for meg av oversikt i trafikken eller hva som er mest behagelig å gå inn og ut av hver dag?

Forklar gjerne dine egne valg hvordan du vil, men la mine valg være i fred. Det er smått irriterende.
 
Jeg lever ikke i en verden hvor en Volvo gir meg noe "status" overhodet og jeg kjøpte den fordi jeg likte den av årsakene nevnt før.

Du vet da vel overhodet ikke noe om hva som er praktisk for meg av oversikt i trafikken eller hva som er mest behagelig å gå inn og ut av hver dag?

Forklar gjerne dine egne valg hvordan du vil, men la mine valg være i fred. Det er smått irriterende.

+ 1 - ingen av mine gjenstander er kjøpt ut i fra hva naboen mener eller hva som er status. Hadde det vært for det hadde man kunne kjøpt langt mer "bling-bling" saker. Tror vel at mange av medlemmene på TS er opptatt av kvalitet og saker som ikke taper seg så mye i verdi uten at det er snakk om status. Flere her på sonen koser seg med klokker til fem og seksiffrede beløp som 99,9% av befolkningen ser på som en vanlig klokke.
 
Man bør vokte seg vel for å redusere andres motiver til rent statusjag. Mennesker som gjør det ender oftest opp med avsløre seg selv mer enn andre.
 
Behov er vel ofte lavt prioritert når det skal handles ur og kjøretøy. Da hadde det stoppet med G-Shock og Ford Galaxy for min del.