Er Tudor Heritage Black Bay 79230 for store?

Medlem
8. juli 2019
Innlegg
89
Sted
Oslo
Jeg har lenge vært lysten på Tudor Heritage Black Bay 79230, og har prøvd klokka på noen ganger. Sjøl synes jeg at den passer fint på, men håndleddet mitt er ikke det tjukkeste - ca 17 cm. Denne Black Bay-serien får også en del kritikk for å være veldig høy - nesten 15mm, og generelt for at den er i største laget. Kan legge til at den 50mm lug-to-lug. Klokka har in-House movement, og er større enn forgjengeren med ETA.

Er det andre som kan gi en liten pekepinn på hvordan disse oppleves på hånda? Det er flotte klokker, men kjipt å ende opp med å synes at den blir for stor og tung.

Legger også ved et bilde i litt dårlig vinkel.

161314
 
Hei @Kyllingvingen !

For det første: Kudos for å gå i retning Tudor, det er bunnsolide klokker med masse sjarm. Så til spørsmålet. Jeg har den blå selv (in-house versjonen), og har hatt den røde før. Har altså testet disse klokkene en god del i både hverdag og helg.

Det håpløse svaret er vel at det er kun du som avgjør om du synes den er for stor... Selv synes jeg ikke klokka er for stor, selv om jeg har lest mange steder at den er akkurat det. Samme det er nå min mening, jeg liker størrelsen og trives faktisk med at den nettopp er større enn Suben min (da blir det litt større forskjell på klokkene også). Nå har vel jeg 18 cm håndledd, og 17 er jo ikke noe problem her. Kona lånte min i sommer, riktignok på gummireim, og det fungerte fint som bare det! I forhold til en sub vil du så absolutt kjenne at den er større og noe topptung, men lenka er av topp kvalitet og det blir ikke til at du tenker på det ila dagen (jeg gjør i hvert fall ikke det).

Du får teste og reteste før du bestemmer deg, og hvis du går for Tudor så er jeg sikker på at du blir fornøyd. Lykke til med prosessen!
 
Takk for svar! @urtid

Jeg har vært hos Bjerke og prøvd den ut et par ganger. Da synes jeg den satt fint på. Men så har lest reviews og diverse foruminnlegg og blitt litt usikker. Kanskje høyden jeg har hengt meg mest opp i, men det tenkte jeg faktisk ikke på i det hele tatt når jeg sjekket den ut. Vurderer å ta en ny sjekk etter jobb i morgen. Tar litt tid for meg å bestemme meg, siden det tross alt koster noen kroner, men skal se det blir en BB med tid og stunder :)
 
  • Liker
Reaksjoner: urtid
Høyden på kassen representerer vel kun et problem om du ønsker å bruke den på nato o.l. og har oppheng på gap ved kassen. Prøv den gjerne opp mot en 36mm Black Bay, om du er i tvil om størrelsen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kyllingvingen
Jeg tror at dersom du i det hele tatt lurer på om den er litt for stor, vil du nok alltid gå å lure litt på dette dersom du kjøper en. Og da vil du kanskje aldri bli helt fornøyd. Som du sier, størrelsen nevnes veldig ofte som noe litt negativt på forum og reviews etc. Spesielt da høyden som nevnt over. Den er og 50mm "lug to lug", som er relativt mye.

Denne følelsen vil du garantert ikke få med BB58, som for de aller fleste med normale håndledd vil føles helt perfekt dimensjonert. Anbefaler deg å prøve en 58 før du slår til, selv om det er vanskelig i disse dager :(
 
Jeg har Black Bay Steel og er veldig fornøyd. Har selv ca 16,5 cm håndledd og synes ikke den er for stor. Den kan føles litt "topptung" innimellom, men synes klokka er digg :)
 
Jeg har lenge vært lysten på Tudor Heritage Black Bay 79230, og har prøvd klokka på noen ganger. Sjøl synes jeg at den passer fint på, men håndleddet mitt er ikke det tjukkeste - ca 17 cm. Denne Black Bay-serien får også en del kritikk for å være veldig høy - nesten 15mm, og generelt for at den er i største laget. Kan legge til at den 50mm lug-to-lug. Klokka har in-House movement, og er større enn forgjengeren med ETA.

Er det andre som kan gi en liten pekepinn på hvordan disse oppleves på hånda? Det er flotte klokker, men kjipt å ende opp med å synes at den blir for stor og tung.

Legger også ved et bilde i litt dårlig vinkel.

Vis vedlegg 161314
Støtter @rockenur . Har hatt den selv og var utrolig fornøyd, men ja den er noe topptung. Har ikke prøvd BB58 men det vil nok løse utfordringen. Vanskeligere å få tak i ja, men ikke umulig.
 
Har hatt Black Bay Blue, Black Bay S&G, og Black Bay GMT. Jeg synes Black bay serien er helt overlegen (spesielt på skinnrem, lenken blir litt for massiv synes jeg) og det finnes ikke en bedre klokke for pengene. Tudor gjør så mye riktig og jeg tipper at Tudor hypen kommer før eller senere.

Vedrørende størrelse på Black Bay serien så har jeg innsett at den er litt for tykk for min preferanse. Kona her en Tudor 58 som er helt perfekt. Jeg håper at Tudor fortsetter i den stilen, isåfall så kommer de til å selge disse i «bøtter og spann».

Liker du klokka, kjøp den.
 
Jeg har hatt både Black Bay 58 og Harrods.

Fikk først tak i 58, som jeg så solgte for å finansiere kjøpet av Harrods edition.

Black Bay 58 hadde perfekt størrelse, og jeg følte Harrods ble alt for stor i forhold.

Så mye så at jeg valgte å selge den igjen, til tross for at jeg likte alle andre aspekter med klokka.

Venter i håpet på at Black Bay 58 vil komme i grønn senere en gang.
 
Det er egentlig bare deg selv som kan gi deg svar på det. Skal du bruke den til skjorte? Går den under ermet?
Jeg syntest min Rolex Sea-Dweller (16600) var stor og tung første dagen i '99, siden har den knapt nok vært av armen :)
 
  • Liker
Reaksjoner: lumer og Todda
Jeg ser på dette bildet hver gang jeg har lyst på en, mulig GMTn er noe høyere ( husker ikke hvor bilde er fra)
441CD855-6CF5-4810-B2A2-BE1BBDBFEE7A.jpeg
 
Den ER stor, den BÆRER stort (ser stor ut på håndleddet, spesielt når en har 16cm), den er høy og tung, men den bærer også svært behagelig (på mine håndledd, dette er en individuell sak) både på lenke og Crafter Blue gummi og den ser etter min mening ut som 1.000.000 dollar, ihvertfall min. :) Men eneste måten å fatte riktig beslutning på er å langtidsprøve på eget håndledd og drite i hva andre skriver og mener.

Jeg har for øvrig også BB58, som også er fantastisk, men i min verden er disse to supplementer, ikke gjensidig utelukkende alternativer.

IMG_20190831_101358.jpg
IMG_20190831_101302.jpg
IMG_20190831_101206.jpg
 
Den ER stor, den BÆRER stort (ser stor ut på håndleddet, spesielt når en har 16cm), den er høy og tung, men den bærer også svært behagelig (på mine håndledd, dette er en individuell sak) både på lenke og Crafter Blue gummi og den ser etter min mening ut som 1.000.000 dollar, ihvertfall min. :) Men eneste måten å fatte riktig beslutning på er å langtidsprøve på eget håndledd og drite i hva andre skriver og mener.

Jeg har for øvrig også BB58, som også er fantastisk, men i min verden er disse to supplementer, ikke gjensidig utelukkende alternativer.

Vis vedlegg 161468Vis vedlegg 161469Vis vedlegg 161470
Fine bilder!
Hvordan bærer den kontra 42mm "nye" Seamaster?