Er Tudor Heritage Black Bay 79230 for store?

Takk for alle svar.

Jeg må si at dette er ei utrolig fin klokke. Selv om den ikke ser veldig stor ut på, merkes utvilsomt vekta, og den er ganske topptung. Jeg synes den er behagelig å ha på, men spekulerer i om den er for stor for meg. Etter et par dagers bruk kjenner jeg meg litt nummen i hånda, men dette kan selvfølgelig også skyldes mye mobil og lange dager med PC på jobb.

Eventuelt er det også snakk om å vende seg til klokka. Jeg er ganske ny klokkeentusiast, så det handler kanskje også om å vende seg til klokka, og for armen å vende seg til vekten? Må legges til at jeg i perioder med lite trening gjerne sliter litt med effektene av mye mobilbruk og PC-bruk.

Hva tenker dere litt mer erfarne? Er dette noe som går seg til i kombinasjon med at man er litt mer bevisst på andre ting som sliter på håndleddet.

Jeg kan legge til at jeg har vurdert en liten justering på lenken, men synes egentlig at den er passe. F.eks får jeg pekefingeren mellom håndleddet og lenka ganske lett. Hvis jeg utvider den kan klokka kanskje oppleves som mer topptung. Kan være jeg bør prøve det ut, siden den sitter litt tett ved låsen på lenka.

Hvordan den ser ut på hånda har jeg ingenting å utsette på :)

@urtid @Tetragrammaton @Bezel
 
Redigert:
Takk for alle svar.

Jeg må si at dette er ei utrolig fin klokke. Selv om den ikke ser veldig stor ut på, merkes utvilsomt vekta, og den er ganske topptung. Jeg synes den er behagelig å ha på, men spekulerer i om den er for stor for meg. Etter et par dagers bruk kjenner jeg meg litt nummen i hånda, men dette kan selvfølgelig også skyldes mye mobil og lange dager med PC på jobb.

Eventuelt er det også snakk om å vende seg til klokka. Jeg er ganske ny klokkeentusiast, så det handler kanskje også om å vende seg til klokka, og for armen å vende seg til vekten? Må legges til at jeg i perioder med lite trening gjerne sliter litt med effektene av mye mobilbruk og PC-bruk.

Hva tenker dere litt mer erfarne? Er dette noe som går seg til i kombinasjon med at man er litt mer bevisst på andre ting som sliter på håndleddet.

Jeg kan legge til at jeg har vurdert en liten justering på lenken, men synes egentlig at den er passe. F.eks får jeg pekefingeren mellom håndleddet og lenka ganske lett. Hvis jeg utvider den kan klokka kanskje oppleves som mer topptung. Kan være jeg bør prøve det ut, siden den sitter litt tett ved låsen på lenka.

Hvordan den ser ut på hånda har jeg ingenting å utsette på :)

@urtid @Tetragrammaton @Bezel
Hei @Kyllingvingen !

For egen del har jeg 3-4 klokker jeg varierer mellom, og synes faktisk det er en opptur når jeg tar Tudoren som det er litt heft ved. Likeledes er det digg å få på en slankere klokke når jeg har brukt Tudoren en stund. Det hjelper nok altså å ha flere å klokker å fordele oppmerksomheten på:) Jeg utvidet akkurat lenka med ett hull i claspen og det ble bedre for min del. Mitt tips er å holde ut, ikke tenke for mye på det og evt teste ut utvidelse etter hvert. Kjør gjerne på med reimer også, det er kjekt med litt variasjon! Jeg synes i hvert fall ikke selv at klokka er for stor og jeg mistenker kanskje at du er noe påvirket av det du har lest på nett, inkl en del av kommentarene i tråden her...

Lykke til!
 
Har hatt Black Bay ETA i noen år og syns definitivt det er en klokke man merker at man tar på seg. Av det jeg har i boksen er det den og en G-Shock DW5600 som brukes mest. Sistnevnte veier litt over 50 gram mens Tudoren på lenke nærmer seg 170. For å sette det litt i perspektiv er det like mye som min Samsung Galaxy S8+, og den går jeg ikke med rundt armen hele dagen..

Likevel vil jeg støtte meg på det urtid skriver over her. Tror du kanskje har blitt opphengt i tanken på at mange mener Black Bay er en litt tung og klumpete klokke. Personlig tenker jeg mer at den føles solid. Hvis du vil variere litt syns jeg den kler både medfølgende NATO-reim og gummi fra Everest/RubberB/Crafter Blue godt, i tillegg til at den blir lettere å bære. :)


67804085_2394868840800721_2903407938024505344_n.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Kyllingvingen
Takk for gode svar, @urtid og @TommyErwin

Fikk tilpasset. Nå sitter den løsere, og er definitivt ikke for stram. Jeg synes også at klokka generelt er ganske behagelig å ha på.

Men den nummenheten i hånda gir seg ikke. Det kan være det bare er snakk om at jeg ikke er vandt med å bruke klokke. Dette er en ganske ny interesse for meg, og kjøpte min første diver for bare en måned siden. Forhåpentligvis vil dette gå seg til.

Men jeg er litt bekymra for at urkassa rett og slett er for tung for meg, og at det er derfor jeg opplever et ubehag i hånda.

ER dette et relativt vanlig problem med store klokker? Eventuelt er det et nybegynnerproblem?

Vil uansett gi det noen uker og se om det ikke er et problem, så får jeg eventuelt selge den og finne meg ei lettere klokke.

Dette kan selvfølgelig være mest psykologisk, selv om hånda naturligvis ikke har det så bra. Typisk meg å henge meg opp i slike ting når jeg handler litt dyrt.
 
  • Liker
Reaksjoner: urtid
Hvordan er Tudor Black Bay på NATO-strap eller skinnreim? Vurderer å kjøpe en Tudor-reim, siden disse får mye positiv omtale.

Litt for variasjonens skyld, også bærer det litt lettere for en periode, sliter litt med noen nerver i hånda som trenger litt pleie :)
 
Hvordan er Tudor Black Bay på NATO-strap eller skinnreim? Vurderer å kjøpe en Tudor-reim, siden disse får mye positiv omtale.

Litt for variasjonens skyld, også bærer det litt lettere for en periode, sliter litt med noen nerver i hånda som trenger litt pleie :)

Selv har jeg Tudor 79220. Den bygger vel hakket lavere og er noe lettere enn 79230, men så ekstrem forskjell kan det ikke være.

Jeg synes den er veldig komfortabel på Tudor sine egne natoreimer. Reimene er av god kvalitet og klokken sitter godt. Noen mener at den blir litt vel topptung på noe annet enn lenke, men jeg synes det fungerer bra.

Skinnreimene er også gode, men har aldri falt til ro over tid med det selv.

Konklusjon: Natoreim gjør susen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kyllingvingen
Hvordan er Tudor Black Bay på NATO-strap eller skinnreim? Vurderer å kjøpe en Tudor-reim, siden disse får mye positiv omtale.

Litt for variasjonens skyld, også bærer det litt lettere for en periode, sliter litt med noen nerver i hånda som trenger litt pleie :)


Har aldri testet skinnreim selv, men syns generelt diver på skinn blir litt feil selv om det er ytterst sjelden at jeg faktisk er uti vannet med klokka.

Er enig med Audjoh at natoreim er veldig komfortabelt, men personlig henger jeg meg litt opp i at min f.eks marineblå natoreim ikke alltid passer hvis man har på seg et antrekk hvor man enten har andre farger eller at det krever noe litt "penere", men det finnes vel de med mindre ocd enn meg.. :rolleyes:
 
  • Liker
Reaksjoner: Kyllingvingen
Min favoritt er Explorer II 16750 - den har en perfekt størrelse for meg. Jeg hadde lenge en BB36 og likte også størrelsen på den veldig godt, men jeg sleit med å få justert lenken helt perfekt. For meg ble manglende adekvat mikrojustering på lenken avgjørende for at jeg kvittet meg med den. Det var rett og slett vanskelig å få den til å sitte mellom altfor løst og altfor stramt. Kassen hadde imidlertid en utmerket størrelse.
 
Enden på visa her ble at jeg solgte min Black Bay på 41 mm. Klokka er fantastisk fin, men dessverre for stor for mitt håndledd. Såpass at jeg fikk smerter i håndleddet etterhvert. Sliter med litt kronisk musearm, og klokka hjalp nok ikke. Kan likevel absolutt anbefales til de med litt større håndledd.

Jeg likte klokka så godt at jeg prøvde både Tudor-Nato og Tudor-skinnrem for at den skulle bli komfortabel. Etter sju (!) måneder ga jeg opp.

Løsningen ble Black Bay 58, som passer bedre for meg, og som nok er mer anvendelig. Men 41 mm Black Bay står ikke på noen måte tilbake for denne i kvalitetsfølelse og finish.

Jeg er tilnærma OWG, og med noe rotasjon med Hamilton Khaki Field Mechanical, blir nok BB58 på hånda.

4EAA4A64-E93B-43BE-ADFE-E96A9C0FF1AA.png
 
Redigert: