Er det noe og bry seg om? Synspunkt

Min 9 mnd gamle BLNR har gått ca -0,5 sek fra dag 1. Ingen endring nøyaktighet. Jeg kan stille klokka til +1 minutt, og så vente ca 4 måneder før den er -1 minutt.
Min SKX009 derimot er unøyaktig som fy, og ustabil i forhold til om den har vært på hånden eller winder eller liggende på bordet over natta. Et av poengene med å kjøpe en dyr mekanisk klokke er jo nettopp at den er nøyaktig, og går innenfor COSC.
Hadde jeg vært deg så hadde den blitt levert inn til regulering!
 
  • Liker
Reaksjoner: Ruos
La den gå noen måneder til. Synes personlig et avvik på +/- 4 sek i døgnet er innafor med skyhøye kneløft:)
Er ikke COSC-standarden +/- 4-6 sekunder i døgnet?
 
  • Liker
Reaksjoner: Ruos og Kjors
Spørsmålet er ikke +/- noen sekunder, men konsistentheten.
Altså hvordan er avviket mellom ulike posisjoner?
Liggende flatt med skive opp eller skive ned, så skal et godt ur ha en maks differanse på +|- 1 sek, vertikale posisjoner vil naturlig nok gi et større avvik i forhold til dette.
Superlative standarden til Rolex, lover nå et gjennomsnitts avvik på +/- 2 sek-24timer, målt i deres simulerende timegrapher. I det virkelige liv vil dette imidlertid variere fra person til person.

Det er altså helt innafor å gå tilbake til AD å be de justere uret etter det avvik som du faktisk opplever på eget håndledd.
Dette har ikke noe med OCD å gjøre, men er en naturlig forventning til et nytt "superlative kronometer" i 2016.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ruos
Om den ligger flatt, med krone opp eller krone ned om natten kan du justere inn dette avviket. Jeg husker ikke hvilke posisjoner som øker/minsker farten, men det finner du på google. Prøv det først, så skal du se at den havner innenfor cosc.

Gratulerer med flott klokke - og lykke til.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tore og Ruos
notice.jpg
 
Standarden for COSC er -4/+6, men jeg vet ikke hva slags krav Rolex stiller. Personlig ville jeg fått justert den litt i pluss, men 4 sekunder i døgnet er ikke noe krise det så lenge man er bevisst på det :)

Edit: Forøvrig har jeg lest et sted at med kronen opp, går de fleste Rolex verk litt raskere og med kronen ned går den litt saktere. Verdt et forsøk når du tar av klokken om natten? :) Kan selvfølgelig ikke garantere dette da jeg ikke har hatt Rolex selv.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ruos
At klokken sakker kan også være et tegn på at den trenger service.
I dette tilfellet er det nok bare en liten justering.
Vent noen uker til og ta den med tilbake hvis krone opp/ned om natten ikke funker.:)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Ruos og Loevhagen
Spørsmålet er ikke +/- noen sekunder, men konsistentheten.
Altså hvordan er avviket mellom ulike posisjoner?
Liggende flatt med skive opp eller skive ned, så skal et godt ur ha en maks differanse på +|- 1 sek, vertikale posisjoner vil naturlig nok gi et større avvik i forhold til dette.
Superlative standarden til Rolex, lover nå et gjennomsnitts avvik på +/- 2 sek-24timer, målt i deres simulerende timegrapher. I det virkelige liv vil dette imidlertid variere fra person til person.

Det er altså helt innafor å gå tilbake til AD å be de justere uret etter det avvik som du faktisk opplever på eget håndledd.
Dette har ikke noe med OCD å gjøre, men er en naturlig forventning til et nytt "superlative kronometer" i 2016.
-4 sek etter 24t liggende flatt. Kan gi den tid og se om dette endrer seg
 
Akkurat som min 116610LN. Da jeg fikk den gikk den "perfekt". Så begynte den miste noen sekunder (etter en drøy mnd). Etter tre fire måneder gikk den "perfekt" igjen. De har den gjort siden. Straks ett år gammel.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ruos