Er det i disse tider du kjøper bensin/diesel-bil?

Kan anbefale ny Porsche med fireliters selvpustende boxer som helst skal ha 98. Selv om den har alle assistensystemer en ny bil er påkrevd så er disse meget liberale og samtidig diskret. Også skremmer bilen livskiten ut av deg om du gir den mulighet, på en god måte 😉

... så altså omtrent det samme som alt annet vi kjøper?

Heldigvis er spylervæsken veldig billig om man vet hva man gjør, nemlig kjøper konsentrat og blander selv. Biltema selger 10 liter konsentrat til 239,- og det gir 100 liter spylervæske om sommeren, eller altså tilsvarende ca 10,- for en 4-liters dunk.
Utenom i vintermånedene er spylervæske unødvendig, bruk vann og et par dråper Zalo.

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Utenom i vintermånedene er spylervæske unødvendig, bruk vann og et par dråper Zalo.
👍 Det vanskeligste er muligens blandingsforholdet @Eternamaniac?

Høres i utgangspunktet ut som et litt for billig triks - på lik linje med min far som mente det var helt uproblematisk å rense hele skisålen med White Spirit🤣

Vindusspylervæske = medium for å fjerne trafikkfilm (fett og salter). Zalo gjør jobben, eller alternativt "alkohol". Jeg sprayer frontruta med "kjøkkenvask" når bilen står stille. Lar det virke noen minutter. Spyler det av via spyler og vindusviskere. Klar rute på sekundet og ingen "haze".

• Liker
👍 Det vanskeligste er muligens blandingsforholdet @Eternamaniac?

Høres i utgangspunktet ut som et litt for billig triks - på lik linje med min far som mente det var helt uproblematisk å rense hele skisålen med White Spirit🤣
Tull og tøys. Forøvrig vil jeg tro det også vil være absolutt null problem med å rense ski med white spirit, husk at alle disse spesialproduktene med fancy navn og femdobbel pris stort sett er konstruert for å lure slike som deg, og du går fem på hver gang 😉

Redigert:
Tull og tøys. Forøvrig vil jeg tro det også vil være absolutt null problem med å rense ski med white spirit, husk at alle disse spesialproduktene med fancy navn og femdobbel pris stort sett er konstruert for å lure slike som deg, og du går fem på hver gang 😉
For øvrig enig med deg mtp bruk av Zalo/vann vann som spylervæske, i tilfelle du misforsto🤔, men for mye Zalo kan kanskje være kontraproduktivt?

Mulig ikke et problem for påsketurister, men kunne kanskje brukt White Spirit for å fjerne gammel smøring i festesonen. Ville derimot unngått det i glidsonen fordi man risikerer å tørke ut sålen og få en mer hårete såle - som igjen gjør at man må bruke mer tid på sålebehandling for å få god glid.

Alt ordner seg som regel, men å bruke 20min på å justere «tørr såle» er litt kjedelig dersom man må gjøre det på flere skipar.

Vindusspylervæske = medium for å fjerne trafikkfilm (fett og salter). Zalo gjør jobben, eller alternativt "alkohol". Jeg sprayer frontruta med "kjøkkenvask" når bilen står stille. Lar det virke noen minutter. Spyler det av via spyler og vindusviskere. Klar rute på sekundet og ingen "haze".
En trønder eg kjennet hadde en del alkohol som blei brukt til formålet . Det fungerte etter sigende veldig bra

• Haha
Ser jeg ikke har fått med meg denne diskusjonen og kaster inn mine 2cent.

Det er tydelige trender i bilmarkedet at kundene ikke ønsker like mye el som produsentene (staten) prøver å trykke ned i halsen vår. De store har allerede lagt om strategiene sine ifht x % el innen år 20xx.
I tillegg er det flere og flere produsenter som nå går tilbake til fysiske knapper fremfor alle disse haptiske «knappene» og skjermer.

I de øvrige (pris)sjikt ser man også at kundene velger vekk den nyeste teknologien. (El, hybrid, varslinger i hue og ræva)
Kundene går tilbake til de siste ekte Biler og prisene på disse modellene galopperer (visse steder).

Veldig mange er opptatt av kostnaden med å kjøre «gratis» på el, og skryter av hvor mye de sparer på å ikke kjøre innom circle K.
Jeg har en hybrid som bruker ca 0,4. Jeg fyller konsekvent under 20,- og stort sett på 17-18,-.
Bilen kjøpte jeg noen år gammel og verditapet har vært kanskje 50.000 de siste 2 årene.
Hvor mye har el bilen din tapt seg siste årene? Den teknologiske utviklingen er ikke i favør av verdien på el. For å ikke snakke om (subsidierte) Kina biler som presser seg inn på markedet.

En kompis kjøpte ny Tesla til 550.000 for noen år siden. Den er verdt 0 om 10 år. (Om den holder så lenge. Min gamle Tesla ble kondemnert lenge før den var 10 år gammel)

Kostnader for service er forresten ikke noe forskjell på en bensin og hybrid. Om noe så vil jeg si den er neglisjerbar.

Og siste punktet;
Hvor mye er det verdt for DEG å ha et smil om munnen når man setter seg inn i bilen? Spiller det ingen rolle om du setter deg inn i en brødrister på 4 hjul fremfor en bil som brommer når du vrir om nøkkelen? Nei, da kjøper du en Tesla og koser deg med den. Ønsker du å kjenne på en iver og kvalitetsfølelse hver gang du tar på bil nøkkelen? Ja da kjøper du ekte Bil.
Vil du tape noe mer penger på det enn el? Nei sannsynligvis ikke. Med mindre du er noldus og kjøper en splitter ny Aston Martin fra butikk.

• Liker
Jeg var innom en bilbutikk, bare for å titte, i går.
Har selvfølgelig ikke ønsker eller planer om å bytte ut min flotte hybridbil. (Den er jo også uten overfloden av varsellyder).

OK. Bilene var OK å se på og fin finish. Men tanken på å ha en Durek som plinger frister ikke.
Kjøre rundt med 2 tonn batterier.

Når (tiden kommer, dessverre) jeg må bytte ut hverdagsbilen så blir det en rimelig 'brødrister'. Kravene er 4hjulstrekk og 'budsjettmodellens felger'. Ut over det vil leveringstid spille inn. 'Budsjettmodellens felger' er mindre, noe som betyr mer gummi og bilen blir bedre til å harve over huller i veien, fartsdumer og fortauskanter som det for tiden er ubegrensede midler for å bygge.

Hva med kjøreglede? Jo, jeg har en gammel MG og motorsykkel. Noe glede med motor vil jeg fortsatt ha. (Frem til bensinen blir priset til 150 kr pr liter)

8- )

• Liker
Reaksjoner: Erik_SG og gullet
Jeg var innom en bilbutikk, bare for å titte, i går.
Har selvfølgelig ikke ønsker eller planer om å bytte ut min flotte hybridbil. (Den er jo også uten overfloden av varsellyder).

OK. Bilene var OK å se på og fin finish. Men tanken på å ha en Durek som plinger frister ikke.
Kjøre rundt med 2 tonn batterier.

Når (tiden kommer, dessverre) jeg må bytte ut hverdagsbilen så blir det en rimelig 'brødrister'. Kravene er 4hjulstrekk og 'budsjettmodellens felger'. Ut over det vil leveringstid spille inn. 'Budsjettmodellens felger' er mindre, noe som betyr mer gummi og bilen blir bedre til å harve over huller i veien, fartsdumer og fortauskanter som det for tiden er ubegrensede midler for å bygge.

Hva med kjøreglede? Jo, jeg har en gammel MG og motorsykkel. Noe glede med motor vil jeg fortsatt ha. (Frem til bensinen blir priset til 150 kr pr liter)

8- )
Hvilken MG har du? Jeg hadde en MGB i mange år. Den ga meg ekstremt mye glede og jeg kan tenkte meg å kjøpe noe slikt igjen, men tror jeg må ha noe med LITT mer effekt enn de 90(?) jeg hadde i min.

• Elsker
  • Wow
Vår Jeep Grand Cherokee TD ble pensjonert og våren 2025 tok vi en XC90 D5 fra 2014 (siste Volvo laget i Sverige).
Vi kjørte omtrent 1600km i 2 uker på sommeren og er super fornøyde.
Vi får ikke lyst for en bil med mer "pling utstyr" som maser og bestemmer.

• Liker
Reaksjoner: Grendel og Erik_SG
Realiteten er at elbil er det som gjelder i Norge, om man vil eller ikke. Resten av verden har de siste årene fulgt etter (Kina, Japan etc). Spesielt i Europa har de fulgt etter.. Jeg jobbet i bilbransjen fra 2007, til 2023, så jeg fikk hele skiftet. Først som bilmekaniker, så som selger. Jada, vi hadde masse kunde innom som snakket om at det var synd alle fossil bilene forsvant og de kunne ikke skjønne at ikke flere kjøpte de. Det som kjennetegnet disse folkene, var et ikke en eneste av de faktisk kjøpte en ny fossilbil.

Screenshot 2026-08-07 at 18.57.22.png
Screenshot 2026-08-07 at 18.59.18.png

Screenshot 2026-08-07 at 19.04.24.png

• Liker
Reaksjoner: gullet og Grendel
Det er nok en del år siden at -internasjonal sett- Norge er kjent for å ha verdens største elbilmarkedet.
Og i utland er det oppfattet som direkt skapt av statens subsidiering: altså staten tar en del tap ved å minske avgiftene for å presse elbilmarkedet opp.
Jeg har lest en del om det (jeg leser sjeldent norske nyheter).
Og det ble observert over hele verden at når statene reduserer eller kanselerer fordelene, går elbilmarkedet ned.
Norge er kanskje den eneste staten i verden som har råd til å tape penger ved å minske avgiftene i såpass lang tid.
Men ingenting holder for evig, spesielt når man snakker om redusert avgift.
Kos dere mens det holder, for etter festen kommer bakrusen.
"Det er to ting som kommer bestandig til deg: døden og skattene".