Er det i disse tider du kjøper bensin/diesel-bil?

motstrøms i "disse tider" er vel nettopp å anskaffe seg en tradisjonell bensinbil. hvem får mest panikk de dagene strømmen forsvinner? slapp helt av og anskaff en sveivegrammofon 🎶

• Liker
Reaksjoner: Klokkegutt
Drivstoffkostnad 15’km 0,6 på mila:
20,-/ltr= 15000*0,6*20/10=18 000
25,-/ltr= 15000*0,6*25/10=22 500

ville ikke vært redd for økning i drivstoffpris ift alle andre kostnader til bil, eks verditap

brukte 0,38 på mila Geilo-Oslo i dag, og nøyaktig 3timer

IMG_5651.jpeg

Hvorfor snakker ingen om prisøkningen på spylevæske de siste årene? I følge min venn innenfor chattetjenester, har dette økt mellom 130% og 250% de siste 10 årene. Jeg blir forbanna hver gang jeg må kjøpe spylevæske, så jeg venter med å kjøpe ny bil til de lanserer en spylevæskefri bil.

Edit: chattetjenesten opplyser om at Tesla har tatt patent på laser-vindusviskere som skal brenne bort skitt fra vinduene. McLaren har eksperimentert med ultralyd som sender vibrasjoner gjennom glasset for å riste av vann og søle, inspirert av teknologien i jagerfly.

Redigert:
Hvorfor snakker ingen om prisøkningen på spylevæske de siste årene? I følge min venn innenfor chattetjenester, har dette økt mellom 130% og 250% de siste 10 årene.

... så altså omtrent det samme som alt annet vi kjøper?

Heldigvis er spylervæsken veldig billig om man vet hva man gjør, nemlig kjøper konsentrat og blander selv. Biltema selger 10 liter konsentrat til 239,- og det gir 100 liter spylervæske om sommeren, eller altså tilsvarende ca 10,- for en 4-liters dunk.

... så altså omtrent det samme som alt annet vi kjøper?

Heldigvis er spylervæsken veldig billig om man vet hva man gjør, nemlig kjøper konsentrat og blander selv. Biltema selger 10 liter konsentrat til 239,- og det gir 100 liter spylervæske om sommeren, eller altså tilsvarende ca 10,- for en 4-liters dunk.
Vel, KPI har vel vært på rett rundt 40%, så det er dessverre ikke omtrent det samme som alt annet vi kjøper. Jeg snakker altså om produktsspesifikk stigning.

Tips om å drive med hjemmebryggeri av spylevæske tar jeg likevel med meg.

Vel, KPI har vel vært på rett rundt 40%, så det er dessverre ikke omtrent det samme som alt annet vi kjøper. Jeg snakker altså om produktsspesifikk stigning.

Ah, KPI. Jeg hører hva du sier, åsså sklir jeg over i anekdotisk-støttet konspirasjonsteori, åsså påstår jeg at nesten alt jeg faktisk kjøper har blitt ca dobbelt så dyrt de siste 10 årene.

Har flere ganger vurdert plugin.
Ja takk,begge deler

Plugin-hybrid?
Jeg hadde en Golf GTE og den hadde et så hyppig serviceintervall at servicekostnadene spiste opp absolutt hele fortjenesten på å kjøre den på batteri. Har ikke den fjerneste ide hvordan det er på andre merker eller modeller, men det er noe man bør sjekke ut først.

• Liker
Reaksjoner: TomB
Plugin-hybrid?
Jeg hadde en Golf GTE og den hadde et så hyppig serviceintervall at servicekostnadene spiste opp absolutt hele fortjenesten på å kjøre den på batteri. Har ikke den fjerneste ide hvordan det er på andre merker eller modeller, men det er noe man bør sjekke ut først.
Har man hybrid drivlinje, har man dobbelt av alt, både det som er bra og det som er galt. Og tilhørende ‘doble’ utgifter om noe svikter. Enten eller er min tanke, og jeg gikk for el. Sikkert dørgende traust valg, og lite inspirerende, men lommeboka mi angrer ikke på det valget.
Vil tro det går an å gjøre gode deals på litt dyrere bensin- og dieselbiler nå, med prisnivået som det er.

• Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen
Var helst Rav4 plugin jeg tenkte på.
Hatt vanlig Toyota hybrid i 8år/170000km.
Så er ikke redd for «dobbelt opp» på Toyota.
Rav4 skal visstnok gå ganske bra med denne hybridpakka.Har ikke fått prøvekjørt enda.
Har hørt mye elendighet om VW sine GTE og første gen e-golf

Eg solgte x5en M50d her om dagen til en forhandler , han solgte den videre med påslag i løpet av meget kort tid så der er tydeligvis et sterkt marked endå .

Eg skal ha diesel igjen , og el . Dvs diesel pickup og el bruksbil . Småkjøring er drepen på fossilbiler i dag og det er vel i hovedsak det vi bruker dei til.

• Liker
Reaksjoner: andres
Ja, sånn kan man altså uttrykke seg på internett.

Ja.
Jeg liker å feilstave enkelte ord i enkelte sammenhenger. Noen ganger for å fremstå som en idiot, og noen ganger for å markere at jeg forsøker å late som om jeg fremstår som en idiot. Du kan velge hva dette var.

Men likefullt var poenget at min families reelle utgifter har økt med betydelig mer enn 40 % på 10 år, selv når jeg korrigerer for at barna er eldre og dyrere. Selv om dataene er anektdotiske - jeg har ikke foretatt noen faktisk analyse - er dette nok til at jeg er skeptisk til de offisielle inflasjonstallene. Og det fører til mer enn bare et snev av kognitiv dissonans, for jeg er økonom og har arbeidet lenge med renter og valuta.

Var helst Rav4 plugin jeg tenkte på.
Hatt vanlig Toyota hybrid i 8år/170000km.
Så er ikke redd for «dobbelt opp» på Toyota.
Rav4 skal visstnok gå ganske bra med denne hybridpakka.Har ikke fått prøvekjørt enda.
Har hørt mye elendighet om VW sine GTE og første gen e-golf

Har hatt Passat GTE som leasingbil fra 2020 til 2023 over 60 000 kilometer. Alt i alt likte jeg bilen godt, og i perioden vi hadde den var det absolutt ingen feil med bilen. Har imidlertid sett på forumene at girkassa på i hvert fall de tidlige modellene har hatt en tendens til å ryke sånn ca. rett etter at garantien går ut. Hvis ikke det var for at bilen er elendig til å ta seg frem på glatt føre med forhjulstrekk, lett motor foran og tunge batterier bak kan det hende vi hadde kjøpt den ut.

Etter Passaten ble det kjøpt en brukt 2020 V60 T8 som vi har ennå. Den ble kjøpt med 45 000 kilometer og nå har den gått snart 100 000. I min tid har vi blitt nødt til å bytte internladeren på garanti, og ellers noen småfeil med at samtlige låsekasser frøs, motor til bakluke lagde knaselyd og led-lys på ett dørhåndtak sluttet å lyse på grunn av fukt. Vi beholder nok denne en stund til og satser på at motor- og drivverksforsikring redder oss den dagen Volvo Selekt garanti utløper.

En av grunnene til at vi er glad i Volvoen, er at den noen måneder etter at den ble kjøpt fikk en Skoda Kodiaq i siden i en 60-sone, uten at verken fruen eller vår da tre måneder gamle datter fikk så mye som en skramme. Mens bilen var på verksted kjørte vi 2023 Rav4 hybrid i tre måneder på IF sin regning, og det var en bil jeg likte mye bedre enn jeg skulle tro. Setene var selvsagt ikke noe særlig sammenlignet med det Volvo, og CVT girkassa var slitsom og bråkete, men utover det likte jeg sittestillingen, det "enkle", men raske infotainmentsystemet, og at den tross alt var overraskende sprek. Den kjører i stor grad som en personbil, mens for eksempel en Mitsubishi Outlander føles som en bråkete og treg traktor. Dette var nok en av få Rav4'er som har ligget jevnlig i venstrefila på E6 og E18 og "jaget" seg fremover i køen.

Vi hadde den gjennom en hel sommer og utover høsten, og kjørte over 10 000 kilometer i løpet av leieperioden. Den var på både danmarks- og sverigeferie og siden dette også var en periode hvor ett av to barn kun sovnet i bil, så var det ganske praktisk at kilometerne havnet hos Hertz og ikke hos oss. Personlig ville jeg nok ikke funnet plass til en Rav4 i vår nåværende bilpark, men hvis du eier og liker Toyota fra før gjør du ikke noe feil ved å kjøpe enda en.

1774384460434.png

En av fordelene, i alle fall med enkelte ICE, er at man ikke må se hastigheten man kjører med en digital visning med en oppløsning på 1 km/t, men heller en ekte (eller emulert) viser som viser hastigheten på en tradisjonell måte på en skala.

Kjøper man en ICE som er noen få år gammel, så slipper man også en haug med alarmer som plinger hele tiden opp mot hastighet, veimerkinger, etc. Også npr man stopper og slipper påminnelser om man "har glemt barn, hunder og annet i baksetet" når man skal parkere og gå ut av bilen.

At man også har fysiske knapper for å opererer helt essensielle ting som radio, setevarmer, vindusviskere, o.l. er en grei sikkerhetsfeature.

Man kjører med andre ord en bil og ikke et "opplevd dataassistert" kjøretøy.

Så kan man jo argumentere hvorvidt dette forsvarer bensin-/dieselpriser som er sykliske. Personlig mener jeg at prisen man betaler for å "kjøre en bil" er verdt de flukturerende drivstoffprisene.