Entry-level independent watchmaker

Denne gikk i posten i dag. :)
_20200807_213908.JPG

Jeg ble tilfeldigvis klar over Rainer Nienaber i vinter når jeg søkte litt rundt etter tyske PPU (PrezisionsPendelUhr). Han driver ikke så mye med det lenger, men har spesialisert seg på armbåndsur med spesielle tidsvisninger, ofte basert på historiske klokker.

Aller mest fikk jeg sansen for klokkene som viser desimaltid - 10 timer i døgnet à 100 minutt à 100 sek. Totalt upraktisk i dagens samfunn, men interessant siden det ikke er noen naturlov at døgnet skal ha den inndelingen vi bruker i dag (24/60/60).

Jeg tok kontakt med han for et par uker siden, og fikk da vite at han nå også hadde bygget om noen kvartsveggklokker til å vise desimaltid, pluss at de har en liten skive som viser heksagesimal (normal) tid.
Den står fremdeles på ønskelisten, men foreløpig gikk jeg for en mer anvendelig Springende Stunde basert på AS 1130-verket.

https://www.nienaber-uhren.de/de_springende-stunde.html

One-man show:
_20200807_233435.JPG

_20200807_233330.JPG

Jeg ser flere av medlemmene (og tidligere medlemmer) av AHCI har vært nevnt i denne tråden.

Av nåværende og tidligere medlemmer er det vel (foruten tråd-nevnte Paul Gerber, Nienaber og Kurono-kolleksjonen til Asaoka) Konstantin Chaykin, Stefan Kudoke og Aniceto Jimenez Pita som produserer ur som er innenfor 100.000 rekkevidde.

www.konstantin-chaykin.com

• Liker
Reaksjoner: Dr.Skinnywrist
Rainer Nienaber er tidligere AHCI-medlem som driver småskalaproduksjon av armbåndsur, gjerne med uvanlige måter å vise tiden på.
https://www.nienaber-uhren.de
Dette, i tillegg til at prisene er overkommelige, er noe jeg har sansen for. Siden jeg ville ha noe som var praktisk i bruk, falt valget på en Springende Stunde.

Basert på AS1130, 41 mm x 11,5 mm.
Vis vedlegg 209308Vis vedlegg 209309Vis vedlegg 209310
Vis vedlegg 209311Vis vedlegg 209313
Halve 6-tallet i svart for kl 6 om morgenen, kl 18 er det motsatt.
Vis vedlegg 209312
Helsvart 8-tall kl 20.
Vis vedlegg 209315Vis vedlegg 209316
Relativt grov finish på urverket.
Vis vedlegg 209317

Aldri hatt en in the wild, men Steffen Cornehl fremstår som riktig å nevne i denne tråden.
For litt mindre enn en brukt Rolex OP39 kan man eie litt tysk særegenhet.

C1DEA11E-CBC1-4C97-B5A6-BA37586832A4.png

Verkene er stort sett unitas-baserte men med selvgjort finishiering.
5D08A970-0585-4E49-8D62-FD1F5E4A9DC8.png

som tidligere fotograf synes jeg det også er sjarmerende se bilder som ikke er overkvernet i Photoshop.
F2292304-EF6E-4A25-89FF-DF876D1AF1DE.jpeg

det er fint mulig å få sine egne ønsker hos Cornehl.
9DD220D5-CBB5-4285-84DF-D0E6C86FA89F.jpeg

515E503F-A54B-4284-9EF3-F783EB6EA59E.jpeg

Også er det litt kult at han er en av flere urmakere som
Jobber for å få russiske klokker og gulvur igang igjen.
FF000B30-A53B-4F99-9913-3747ED30DE0C.png

Et annet bidrag som er spennende er Ketalaars watches. Det er ETA, og finishiering er litt grovere enn hos de etablerte navn, men til priser mellom 3800-8000 euro tror jeg de fleste kan la seg imponere.
Design og mekaniske løsninger er forfriskende og har særegenhet.

6C0EA40C-50E2-46C0-A78E-FDBA8E6EAC67.jpeg

A6043884-E1D9-4F57-82CF-C2DBFD84C048.jpeg

29E65F29-59F0-48C8-9F3B-3CB44E87C795.jpeg

BACE4C4C-49D6-4B8D-B3C3-7EF79A1AFEE3.jpeg
Finishieringen har enkelte elementer som kunne løftet inntrykket betraktelig. Klarer du å se hva jeg sikter til?

denne type finish gir litt mer slingringsmonn:
B695678D-CA41-4E46-A506-2BD231F3EE45.jpeg

Det er en interessant observasjon. Syns du at denne frostede finisjen (som jeg tror er gjort med stålbørste?) er mer attraktiv en f.eks. maskinell sandblåsing?

Eller – hvor "grov" kan en manuell finisj være før det heller er ønskelig med en "enklere" men mer "perfekt" løsning?
Disse tingene er nok veldig subjektive, men de brekte kantene på den blanke versjonen er for runde og ujevne etter min smak.
Den frostede finishen tipper jeg her er sandblåst. Jeg tror ikke sandblåst eller børstet (eller banket) finish er mer eller mindre attraktivt for kjøpere, annet enn at jeg tror kjøpere in the know vil foretrekke den finisheringsmetoden som urmakeren behersker best. Nå snakker vi jo også om entry level her.

• Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
...jeg tror kjøpere in the know vil foretrekke den finisheringsmetoden som urmakeren behersker best. Nå snakker vi jo også om entry level her.

Den tanken er jeg veldig med på.

Formulerte meg nok litt klønete, men det er litt interessant å observere forholdet mellom "håndlagd" og "perfeksjon". Også hvilken rolle pris og forventninger har oppe i dette. Ketelaars er åpenbart en ambisiøs ung type som gjør mye selv – men så finnes det andre som kanskje ikke gjør like mye med egne hender, men hvor resultatet fortsatt er originalt men litt mer raffinert. Men som du sier er vi kanskje over i det veldig subjektive, hvor folk finner "sin" klokke uten at det nødvendigvis er noen åpenbar systematikk i det :)

PS: Var litt rask på avtrekkeren tidligere, men leste litt om Ketelaars nå og det virker som om teksturerte finisjen er hamret for hånd. Spennende fyr å følge med på, og såvidt jeg vet kommer det en unboxing på TS fra ham om ikke så lang tid :)

Forestill dere når denne fyren får like god orden på håndlaget og finishen, som på Autocad'n. Balanse på fremside modden er jo også helt genial . Fasettene på verket i de første klokkene hans var så oversized at de punkterte gravyren i "Swiss Made" på barrel bridge, men jeg ser at han har utviklet seg ganske bra de siste halvåret. Ellers så ser jo skivesiden råkule ut, men som sagt, verkene har litt å hente på estetikken.

Skille

En finish, som i dette tilfellet antagelig er sand/aluoxidblåst (med grove korn og høyt lufttrykk) , blir etter min mening for grov når den ser ut som mislykket "tremblage"* isteden. I tillegg så synes jeg det var litt sløvt å la ""Swiss Made" være halvsynlig igjen. Enten eller liksom.. Nå vet jeg imidlertid av erfaring at AR-coatingen på bakglasset til disse kassene er kameraets verste fiende, så jeg burde se en live før jeg slår to streker under det svaret.

*Slik som feks skivene til Akrivia bankes i timevis med hammer og spiss dor.