Endgame

ingen i min familie ville noensinne spurt hva noe kostet - eller hvor mye man tjener - men meg om det!

Ikke i min familie heller, men en posør gjør gjerne litt utav seg og trekker oppmerksomhet?

Det jeg siktet til var at en redsub strengt tatt ikke er mer posør enn en vanlig sub (for hvermansen i gata) da kun en promille av alle som ville sett at du har en klokke på armen ville lagt merke til at det var en red sub:eek::eek:
U follow?
 
Men i setting med andre klokkeinteresserte så er den kanskje hakket mer posør? I større grad enn mer tilgjengelige klokker til samme pris.

Må legge til at jeg er likegyldig til redsub og hadde ikke tenkt posør.
Ikke i min familie heller, men en posør gjør gjerne litt utav seg og trekker oppmerksomhet?

Det jeg siktet til var at en redsub strengt tatt ikke er mer posør enn en vanlig sub (for hvermansen i gata) da kun en promille av alle som ville sett at du har en klokke på armen ville lagt merke til at det var en red sub:eek::eek:
U follow?
 
Hei.
Veldig gøyalt tankeeksperiment som får oss til å virkelig måtte tenke igjennom hva man virkelig kunne tenke seg å bli stuck med på lanken... Kanskje en litt skummel tanke for klokkeinteresserte...o_O

Men det er du som bestemmer kriteriene, og gitt disse, så er jeg enig med deg at den nye Overseas'en virker både rålekker og fleksibel med alle reimene...

Lykke til!
 
En god egenskap ved en klokke som skal være den siste er at den kan se bra ut uansett lenke/gummi/nato/skinn tenker jeg. Ikke nødvendigvis st man skal bruke alle alternativene, men to-tre av dem er jo good!

Uten å sprenge budsjettet, en seamaster? Personlig liker jeg smp og po 2500.

Eller hva med en aquanaut, har den blitt nevnt @flyback ?
 
  • Liker
Reaksjoner: flyback
Endgame er vel ikkje et tema for dei fleste her inne men interessant å følge denne tråden.
Vi hyller jo dei som kjøpte uret sitt nytt på 60-70-80-90 tallet og har brukt det som eneste klokke. Gode historier om gode klokker.

Generasjoner etter oss får vel historiene om alle urene vi har hatt og solgt og om dei som har tilbringt sin tid i "bankboksen"

Eg kjem aldri til å ha kun en klokke. Men om eg skulle ha valgt så trur eg at eg hadde beholdt min Explorer 2 polar og latt verden gå sin gang ;) . Ellers setter eg en knapp på VC
 
Jeg liker tanken på å ha en stor samling med mange klokker, men i praksis trives jeg best med samme klokke på armen hver eneste dag.
Kanskje litt kjedelig, men sånn er nå det.

Liker jo fortsatt å se på og prate om klokker, og besøker klokkerelaterte nettsider hver eneste dag, men har ikke så stort behov for å eie mer enn en klokke om gangen.

Endgame for meg er å finne det perfekte balansepunktet hvor jeg har den fineste klokken jeg har råd til, som jeg samtidig tør å gå med hver dag uten å engste meg for å ødelegge den.

akkurat dette endrer seg jo ganske kraftig etterhvert som alderen øker og økonomien blir bedre.

for 1,5 år siden følte jeg meg som en galning som gikk rundt med en klokke til 12 000kr og deiset den inn i dørkarmer og betongvegger både her og der.

Nå går jeg rundt med en klokke til 60k, og tenker ikke noe særlig på det.
Den er jo forsikret, så om noe skulle skje så er jeg jo trygg, og skraper bryr meg ikke så mye.

Om noen år bryr jeg meg kanskje ikke så mye om jeg smeller en Patek til flere hundre tusen rett veggen, men er ikke der helt enda ;)
 
@Bjarnetv

det er klart man kan gradvis modnes, og bli fortrolig med stadig mer kostbare klokker - men det er nå forskjell på bruk og hærverk; hvis man tar like godt vare på et ikeaglass som et baccaratglass, så går det bra :)
 
  • Liker
Reaksjoner: flyback
Endgame er vel ikkje et tema for dei fleste her inne men interessant å følge denne tråden.
Vi hyller jo dei som kjøpte uret sitt nytt på 60-70-80-90 tallet og har brukt det som eneste klokke. Gode historier om gode klokker.

Generasjoner etter oss får vel historiene om alle urene vi har hatt og solgt og om dei som har tilbringt sin tid i "bankboksen"

Eg kjem aldri til å ha kun en klokke. Men om eg skulle ha valgt så trur eg at eg hadde beholdt min Explorer 2 polar og latt verden gå sin gang ;) . Ellers setter eg en knapp på VC

Vel talt! Tror du har rett. En endgame-klokke handler ikke om at den skal utfylle masse kriterier. Inkludert at alle klokkemidlene skal puttes i denne, for så å være fornøyd og akseptere dings i Patek-bezelen.

Det handler om å la verden gå sin gang.

Ikke la sine handlinger være et resultat av bilder i Dagens klokke, en reportasje fra Basel eller et nerdete blogginnlegg. Klarer man denne tilnærmingen til klokkehobbyen er det ikke viktig at endgame-klokka koster 200', har inhouse-verk og stållenke. Da kan det så absolutt være konfirmasjonsklokka som gir denne gleden. Eller en Polar. Så kan TS, blogger og finn.no være inspirasjon og moro som ikke resulterer i galemannsflipping.
 
@Bjarnetv

det er klart man kan gradvis modnes, og bli fortrolig med stadig mer kostbare klokker - men det er nå forskjell på bruk og hærverk; hvis man tar like godt vare på et ikeaglass som et baccaratglass, så går det bra :)
selvfølgelig må man jo være sånn passe forsiktig med eiendelene sine, men om man kommer på det nivået at man må ta av seg klokken eller ha en separat beater hver gang man skal ut av huset, så beveger man seg tilbake i feil retning av hele "endgame" tankegangen.
 
tror nok vi er ganske enige generelt; klokker bør brukes, brukes flittig, og det som skjer det skjer: patina av tårer, piggtråd, slam og solbleking kan være utmerket - men amputasjoner og uopprettelig knuste hjerter kan man forsøke svinge utenom. vi lever jo alle vidt forskjellige typer liv - noen med hardcore action, andre i saktefilm. jeg er mer saktefilmtypen, så jeg knuser nesten aldri noe ved uhell, men nesten alltid med vilje :cool:

selvfølgelig må man jo være sånn passe forsiktig med eiendelene sine, men om man kommer på det nivået at man må ta av seg klokken eller ha en separat beater hver gang man skal ut av huset, så beveger man seg tilbake i feil retning av hele "endgame" tankegangen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Bjarnetv
Red Sub har vært en del diskutert i denne tråden. Overhodet ikke noe posørklokke, slik jeg ser det. Uansett - endgame :)

 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: flyback og Preacher
Denne lekkerbisken er en god kandidat
https://www.hodinkee.com/articles/fp-journe-grande-sonnerie-video

507659327_1280x720.jpg