Endgame

IMG_6642.JPG

IMG_6644.JPG
 
Til mitt bruk hadde jeg gjort som følger:

Kjøpt en FPJ Chronometre Bleu. Octa Sport koster dessverre nærmere 300k, så den blir nok for dyr.

Kjøpt en billig Omega Seamaster til badeklokke.
 
Jeg er "ferdig" med (moderne) Rolex. Nautilus er utrolig flott, men dyr, og tørr jeg si det, litt hypet, IMO ;)

Rolex:
Du må fjerne "tødlene" fra ferdig dersom du ser etter en endgame-klokke:p
For øvrig fatter og begriper jeg ikke at det er mulig å være ferdig med moderne Rolexer (IMO):confused:

Nautilius:
Ja, Nautilus er nok hypet, jeg er med på hypehylekoret, og digger det:cool:
Til hypens forsvar så har 5711 vært hypet i 40 år... = klassiker? :D
Som jeg ville vurdert da den treffer dine kriterier meget godt! ;)


Fritt fra Store Norske Leksikon / wikipedia:
  • Hype, betegnelse på opphausende og evt. manipulerende omtale eller markedsføring; reklame som skaper store forventninger til en klokke eller et fenomen ved hjelp av overdrivelser.
  • Klassiker er et begrep som enten refererer til et kunstverk eller en klokke av en viss alder som er banebrytende og verd å huske, eller en framstående klokkeprodusent/-designer som har skapt verker av varig verdi. I overført betydning kan ordet klassisk også benyttes som et perfekt eksempel på særskilt stil, noe som har varig verdi eller av tidløs kvalitet.
 
  • Liker
Reaksjoner: havarduf og Loevhagen
Som et "end of game" ur og som det eneste uret, som da skal brukes hver eneste dag. Så hadde jeg styrt unna et ekslusivt/eksotisk mekanisk ur.
Jeg hadde også holdt meg unna kronograf funksjoner (som uansett aldri brukes av de fleste), sekunder og dato er det de fleste egentlig trenger.

Hvorfor?
- Med daglig bruk av et ur, så må du regne med en service ca. hvert 5 år.
- Jo mer eksotisk/ekslusivt uret er, desto dyrere er service og da ofte med laaaange servicetider. Er jo historier her inne om servicetider på mange måneder og til og med mer enn et år!

Det du trenger er et "no worries", men alikevell et "high end" ur.

Kikk nærmere på Grand Seiko som er i rett størrelse, med riktige funksjoner og med en finish på "Patek/VC/AP" nivå. Velger du i tillegg 9F quarts varianten, så er service intervallet på +50år!

http://www.tidssonen.no/forum/threads/not-just-a-quartz.40805/
 
Jeg mistenker at godeste @flyback bare er blitt mer forvirret av denne tråden :p

Virkelig en fantastisk miks av nydelige ur, og merkelig nok utrolig få Rolex (selv om det ble tydelig spesifisert at han ikke ville ha det så pleier det dukke opp mange uansett ;))

Lykke til på jakten
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta og Gubben11
Mine kriterier er for tiden så godt som identiske, og i tillegg skal servicetid være på et minimum.
Dvs, ingen ventetid på servicesenter i utlandet mer enn et par mnd max.
 
Særs godt poeng som også @Loevhagen nevnte for en tid tilbake. Da i forhold til Rolex; levelige servicekostnader og kort servicetid.
Klart pris og tid går opp jo høyere og mer komplisert/eksklusivt en velger å gå.

At en skal styre unna dyre/eksklusive ur om en tenker å bruke det hver dag det forstår jeg bare ikke. Nå vet jeg ikke hvor grensen for eksklusiv går i disse kretser. For egen del har jeg siden tidlig nittitall kun hatt et ur av gangen, hvorav to av dem i ti år hver. De har levd hardt og godt på armen gjennom lange dager. Den gleden jeg har hatt av alltid, uansett situasjon å ha sett ned på et brukssmykke oppveier alt av egentlig ubetydelige servicekostnader.

Så klart man kan slenge store penger på the One og bruke det!
 
Jeg har Overseas Simple Date 4500V med blå skive. Det er en fantastisk klokke!
Jeg ville hatt den om jeg skulle bare hatt én, mye pga at man får med både gummi, lenke og reim og kan
skifte på 10 sekunder.
 
Særs godt poeng som også @Loevhagen nevnte for en tid tilbake. Da i forhold til Rolex; levelige servicekostnader og kort servicetid.
Klart pris og tid går opp jo høyere og mer komplisert/eksklusivt en velger å gå.

At en skal styre unna dyre/eksklusive ur om en tenker å bruke det hver dag det forstår jeg bare ikke. Nå vet jeg ikke hvor grensen for eksklusiv går i disse kretser. For egen del har jeg siden tidlig nittitall kun hatt et ur av gangen, hvorav to av dem i ti år hver. De har levd hardt og godt på armen gjennom lange dager. Den gleden jeg har hatt av alltid, uansett situasjon å ha sett ned på et brukssmykke oppveier alt av egentlig ubetydelige servicekostnader.

Så klart man kan slenge store penger på the One og bruke det!
Grensen ligger nok et stykke over Rolex sine sportsur i stål, som jo er laget for daglig bruk og som har overkommelige service kostnader og rep. tider.

Jeg tenker at det er kjipt å gå "all inn" med ur til +200k og måtte være det foruten i feks 6-7mnd hvert 5 år.
 
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver
Etter å ha lest tråden og tenkt er nok jeg der at én så dyr klokke blir én klokke for lite. Jeg tror minimum er to. Jeg ser appellen i å ha en som skal brukes til alt, men i praksis tror jeg det blir verken fugl eller fisk. Hvorfor skulle man ønske å få både riper og det som verre er på en klokke kjøpt for opp mot 200K? Til røff bruk trenger man en egen klokke.

Jeg ville derfor sett bort fra kravet om WR, og heller funnet en flott klokke som brukes til alt - bortsett fra bading og turer i skog og mark. Til dette kjøper du en ordentlig badeklokke.
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan
Ja ripeangsten rir dette forumet. Er det gjensalgsspøkelset som lurer.

Hva galt har en ripe noengang gjort noe eller noen.

En ripe er et arr. Et arr et minne

Bortsett fra i det evige maset rundt salg der alt mulig spiller så utrolig mye for enkelte. Moms/AD/plast på/boks osv.

Jeg kommer aldri til å få råd til feks den nye Overseasen. Men en ting vet jeg sikkert; hadde jeg vært i posisjon så hadde den vært min. Og den hadde ikke måtte vike plassen for en beater når jeg skulle klatre, skyte. Eller Gud forby hengi meg til ekstremøvelsen klippe plen.