Endgame – hva er ditt mål?

Det et ingen mål Eller; Målet er veien Det er bedre
Jeg vil ha løpet jeg trives med, noe som for øyeblikket betyr at jeg ikke er på direkte søken etter noe nå.

J-en ønsker å bli flinkere til å skru. Det er noe. Eller så er største gleden å se, lese, drømme og titte på ulike klokker. Det koster ikke mye og er hyggelig.

Planlegger for tiden "Bil, MC og Klokke treff" (egen tråd) noe dom kommer til å bli virkelig bra i år..

8

Mitt mål: 4 klokker. Diver, chrono, dress, digital.

Jeg vil ende på en situasjon der klokkene i alle fire "lukene" gir meg den vedvarende "god-keeper-følelsen" når jeg ser ned på håndleddet. Graden av god-følelse trenger ikke være en funksjon av pris.

Foreløpig har jeg den følelsen på to av dem, med Speedmasteren og G-Shocken. Jobber med saken på diver og kanskje dress. :)

Endgame? Solgt for første, går andre - BANG!

28428628_1365834340187497_5026204156956770304_n.jpg

Min interesse for klokker er todelt.
Først har jeg en lidenskap for vintage seiko dykkere, som jeg har funnet ut er uhelberedelig ;) (men maks 10 klokker)

Dernest har jeg et mål om å eie tre bruksklokker som jeg ikke går lei. Har hatt Speedmaster Pro og MM300 i eie nå i snart tre år, og de er begge klokker som gir godfølelsen, hver eneste gang.
Jeg bruker mye tid på å finne ut hvilke klokker jeg skal kjøpe, da jeg ikke er særlig til flipper. Tredje klokke er jeg usikker på, men tror det er Explorer 16570 med hvit skive eller Tudor 79090 med blå skive....tror jeg...

Redigert:
Jeg har også satt et tak på at hvert ur ikke skal koste mer enn maks ca. kr 100.000.-
Dette selvfølgelig basert på min økonomi, men også for å holde (forsikrings + service) kostnadene og ikke minst angsten nede.
Hvordan går det med angsten nå som 116600 har krøpet nord for 110k? ;)

• Liker
Reaksjoner: Ringeklokke
Poenget med en hobby er vel ikke at du skal bli ferdig med det. Virker ikke som hun vet hva hobby er
Nå høres det ut som at du tar ordene mine litt ut av sammenheng. For min del startet det hele med at jeg hadde lyst til å skaffe meg en "ordentlig" klokke, som etterhvert førte til at jeg plutselig hadde skaffet meg en liten samling med relativt "kostbare" ur. At spørsmålet "hvor f*en skal dette ende" dukker opp i hodet til en som ikke er klokkegal er ikke så overraskende for meg iallefall.

Hvis jeg omformulerer spørsmålet mitt: Hvordan ser du for deg at samlingen eller hobbyen vil være for deg om 10-20-30 år?

Nå høres det ut som at du tar ordene mine litt ut av sammenheng. For min del startet det hele med at jeg hadde lyst til å skaffe meg en "ordentlig" klokke, som etterhvert førte til at jeg plutselig hadde skaffet meg en liten samling med relativt "kostbare" ur. At spørsmålet "hvor f*en skal dette ende" dukker opp i hodet til en som ikke er klokkegal er ikke så overraskende for meg iallefall.

Hvis jeg omformulerer spørsmålet mitt: Hvordan ser du for deg at samlingen eller hobbyen vil være for deg om 10-20-30 år?

Ja det blir annerledes. Personlig aner jeg ikke, men erfaring tilsier at det vil endre seg underveis. Prøver å beherske meg litt men ja plutselig er det flere klokker på vei

• Liker
Reaksjoner: Ringeklokke
Jeg nådde mitt første mål/endgame for flere år siden, som var en Submariner, GMT master og en Speedy. Etter det tenkte jeg at jeg var fornøyd, og interessen falt litt sammen. Jeg var ikke inne her på TS engang på flere år.

Jeg tror at dersom interessen skal holdes ved like må man sette nye mål hele tiden. Det betyr for meg å planlegge nye kjøp. ikke nødvendigvis ofte, men nok til å holde en konstant jakt på noe gående.
Uten jakten faller lysten til til å lese og diskutere klokker ganske raskt for min del.

Jeg hater og elsker tanken om endgame (slik jeg definerer det i hvert fall), hvor jakten er over men samtidig er samlingen så 100% gitt de forutsetninger jeg har at jeg ikke "trenger" noe mer eller noe annet. For tiden har jeg en Speedy Pro og en Tudor BBN, som begge er fremtidig arvegods til mine døtre - så de er med andre ord keepers. Jeg kjøpte nylig en IWC Big Pilot Le Petit Prince, og jeg klarer ikke se for meg at den kommer til å selges innenfor de neste 10 år (famous last words, jeg vet). I tillegg er det noe G-Shocks og annet fjas i boksen.

Det som gjenstår er en dressklokke eller noe annet tøft som f eks Panerai - men da er jeg i mål, inntil videre :) Jeg tror ikke jeg noensinne er ferdig, ei heller at jeg VIL bli ferdig. Det er i så fall den dagen klokkeinteressen er helt borte - og jeg ser ikke helt at det skjer. Selv om økonomien skulle rase helt sammen så vil det alltid være noe innenfor budsjettet som må jaktes på :)

Det sagt, the grail of grails for meg er ALS Datograph - men jeg vet jo godt at det aldri kommer til å skje. Med mindre jeg vinner stort i Lotto :)

Det er jo også gleden med å se andre klokker.... Ikke nødvendigvis å ha...
Dette blir jo litt mer aktuelt ettersom enkelte produktpriser "tar helt av".

Det er pt. lite sannsynlig at jeg vil svi av "200 bærumstiere" på en klokke, men du verden hvor hyggelig å se på disse. Enten det er i butikk eller på andres håndledd så er slikt trivelig og det skaper alltid en hyggelig prat.

Jeg har følt litt på nervene at Rolex har blitt dyrere og kvier meg for å bruke den. Om det skyldes "pris-risiko" eller andre håndleddsfølelser har jeg ikke funnet ut av enda. Uansett så har Tissot PRS516 vært WristWinner så langt i år.

Det er faktisk lenge siden jeg har kjøpt ny klokke. Noe må gjøres med det, men her må kjøpelysten inn. Frem til nå så har "andre" tatt den kosten.

8

Edit: Hmmm... Kikker!

Absolutt ingen mål! Da faller hobbyen fra hverandre.

Jeg hadde et mål, Patek 5711. Den kan brukes til alt. Er eksklusiv, sportslig og klassisk.

Når den var i mål bare måtte jeg ha en Daytona. Så bare måtte jeg ha en eldre sub. Litt kronglete vei via en del andre flotte klokker. Heldigvis!

Nå, som en-klokke-gutt og nådd mitt mål flipper jeg fremdeles pga glede over å eie/testo_O

5711n skal ikke ut før en domstol fradømmer meg alle eiendelene mine. Det er det eneste sikre. Også tviholder kona på Hulken fordi hun er så glad i grønt:D

Dagens samling:
Vis vedlegg 80985 Vis vedlegg 80986 Vis vedlegg 80987 Vis vedlegg 80988 Vis vedlegg 80989 Vis vedlegg 80990 Vis vedlegg 80991
Ouch ;)