En tråd om te

image.jpg1_zpscfzit5yr.jpg

Dagens :D

Fin gaiwan! Song dynasti-stil.

Her er det...
temporary_zpsbeuxejud.jpg

Kul tråd! Er fryktelig glad i te, og får alltid venner og familie til å kjøpe med spennende ting når de er i Asia. Blir desverre generisk earl grey til vanlig, men digg å kose seg med noe ordentlig en gang i blandt. Kan absolutt ingen ting om te, men kanskje jeg lærer noe i denne tråden?
Drikker dette akkurat nå. Har ikke snøring på hva det er for noe (fikk den av en av kineserne jeg bor med) men den er god!
te.JPG
Tror det er en eller annen versjon av "Oolong Jerngudinnen". Man ser det i bladene at det er grønn oolong ala Jerngudinne....

Her åpnet jeg tråden med stort håp om at det var en seriøs diskusjon om den noe undervurderte posisjonen i amerikansk fotball, tight end, som ofte forkortes som TE innen fantasykretser. Jeg så fram til noen sugende diskusjoner om grunnen til at Saints tradet vekk Jimmy Graham til Seahawks, hva i all verden Seahawks skal med han (siden de stort sett klarer seg uten receivere som er gode til noe annet en å blokke), og hvem som egentlig er best av Graham og Rob Gronkowski.

Må gi litt street cred til @Arlendius her; dette ble vel skrevet før sesongen og slo til 100% (jeg tenker på Jimmy Graham's fiasko-sesong). Dessverre liten tvil om at Gronk er beste TE; jeg skjønner ikke hvorfor han ikke ligger
helt i toppen når MVP skal utsees. Han er nok viktigere enn Tom Brady for the Pats.

Elsker Japan og har drukket grønn te siden første turen dit i 2007. Noen sml til de mer initierte:

1. Siden vanlig grønn te visstnok kun skal trekke i ett minutt eller to: hvordan bruker man disse
japanske små tekannene hvor tebladene ligger fritt i kannen? Der vil vel de siste bladene
trekke mye lenger enn ett minutt. er det en annen type te denne skal brukes til?

2. Har ikke prøvd matcha; hva er forskjellen på en god grønn te (Gyokuro?) og
matcha green te?

• Liker
Reaksjoner: Arlendius
Må gi litt street cred til @Arlendius her; dette ble vel skrevet før sesongen og slo til 100% (jeg tenker på Jimmy Graham's fiasko-sesong). Dessverre liten tvil om at Gronk er beste TE; jeg skjønner ikke hvorfor han ikke ligger
helt i toppen når MVP skal utsees. Han er nok viktigere enn Tom Brady for the Pats.

Elsker Japan og har drukket grønn te siden første turen dit i 2007. Noen sml til de mer initierte:

1. Siden vanlig grønn te visstnok kun skal trekke i ett minutt eller to: hvordan bruker man disse
japanske små tekannene hvor tebladene ligger fritt i kannen? Der vil vel de siste bladene
trekke mye lenger enn ett minutt. er det en annen type te denne skal brukes til?

2. Har ikke prøvd matcha; hva er forskjellen på en god grønn te (Gyokuro?) og
matcha green te?

1. Velger her og svare med en video :D
Jeg bruker forøverig gaiwan dagelig på jobb veldig praktisk

2. Matcha er pulver, finmalt grønn te(grodd under spesielle forhold).Denne tilbredes med en bambus visp (og smaker etter min mening som det lukter, nemmelig sure føtter). En god grønn te eks. Gyokuro består av hele blader og har en mer balansert og harmonisk smak.

Nå som sommeren er her er det fantastisk med hvit te, eks. Bai Hao Yinzhen. Om du skal prøve hvit te vær obs på vanntempraturen. (Gjelder også grønn men den hvite er noe mer sårbar);

Har fått sjekket det med japansk hvit te. Finnes,men lages vist ikke så mye. Så om du skal ha noe godt blir det vesentlig dyrere enn den kinesiske utgaven.

• Liker
Reaksjoner: Hvalrossen
Når det gjelder hvit te, er high grade kinesisk hvit te å foretrekke. Det finnes også oolong laget i Japan, men de er ikke helt det samme som original oolong te fra Fujian i Kina f.eks. Når det gjelder japansk te er gyokuro og matcha å foretrekke. Matcha og dampet te har vært lenge kjent i gamle Kina. Disse kom fra Song-dynasti Kina til Japan (også). Mongolene "drepte" matcha og deler av te-kulturen i Kina etter Song i Yuan-dynastiet. Munkene i gamle Japan lærte denne typen te-kultur, tok vare og videreutviklet den til den dag idag.

Takk for alle opplysningene om hvit te. Må tydeligvis prøves; har litt fascinasjon for Japan, som har ført til
grønn-te-drikking.

Fantastisk tråd @Christoffer91 !
Har alltid hatt en godt diversifisert te-portefølje, men tydeligvis brukt både feil temp, bryggetid og teknikk.

Hva med honning/melk/sitron i teen?
Er dette et no-go når det kommer til kinesisk/japansk te?

dette er sideritis, makedonsk fjellte. akkurat disse er av suveren kvalitet, som en makedonsk håndverker får tilsendt av mora si.

man slenger et par stilker i kokende i omtrent 1 liter kokende vann, og lar det småputre en 10 minutters tid. på de samme stilker kan man trekke te 2-3 ganger. kan drikkes plain eller med litt honning.

• Liker
Reaksjoner: Nicolai
Fantastisk tråd @Christoffer91 !
Har alltid hatt en godt diversifisert te-portefølje, men tydeligvis brukt både feil temp, bryggetid og teknikk.

Hva med honning/melk/sitron i teen?
Er dette et no-go når det kommer til kinesisk/japansk te?
Temperatur og tid er vel det viktigste.
Når det gjelder melk så passer vel det kun til sort te. Honning blir vel litt det samme. Dette da grønn te og hvit te er veldig sarte i smaken. Går selvfølgelig 100% på personlig preferanse.

• Liker
Reaksjoner: Steiniz og holmby