En tråd om te

Medlem
28. mai 2014
Innlegg
1.569
Sted
Vestfold
Tenkte jeg skulle sjekke interessen for te drikking her inne. Har de siste årene blitt mer om mer fasinert av te og ikke minst forskjellige måter og brygge te.

Her er et bilde av kveldens te kopp :D

image.jpg1_zpsv3nmmp9c.jpg


Tilberedt i Gaiwan
 
Kul tråd! Er fryktelig glad i te, og får alltid venner og familie til å kjøpe med spennende ting når de er i Asia. Blir desverre generisk earl grey til vanlig, men digg å kose seg med noe ordentlig en gang i blandt. Kan absolutt ingen ting om te, men kanskje jeg lærer noe i denne tråden?
Drikker dette akkurat nå. Har ikke snøring på hva det er for noe (fikk den av en av kineserne jeg bor med) men den er god!
te.JPG
 
Spennende!

Er alltid på utkikk etter norske nettbutikker eller butikker generelt med spennende te :D!

Blitt litt skeptisk til og bestille/ få kjøpt selv i asia etter jeg ble dårlig engang.

At det er godt er det viktigeste :D!

Jeg har nå byttet til detox te etter ordre ifra fruen. ( jeg trenger vist detox! )

image.jpg1_zpsg01fbeht.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver og Phenix
På den koppen jeg bruker ja, Er en Gaiwan. Skal være et lokk som ikke ble med på bildet som man holder over når man drikker, Så bladene blir i koppen, Den 3. koppen blir som oftest best ;)

Er ikke alle typer te som egner seg til dette. Må være litt støre blader hvis ikke blir det jo litt "salat" med.
 
  • Liker
Reaksjoner: andres
Her åpnet jeg tråden med stort håp om at det var en seriøs diskusjon om den noe undervurderte posisjonen i amerikansk fotball, tight end, som ofte forkortes som TE innen fantasykretser. Jeg så fram til noen sugende diskusjoner om grunnen til at Saints tradet vekk Jimmy Graham til Seahawks, hva i all verden Seahawks skal med han (siden de stort sett klarer seg uten receivere som er gode til noe annet en å blokke), og hvem som egentlig er best av Graham og Rob Gronkowski.

Når det er sagt, så er det ikke ueffent med en diskusjon om teen man drikker heller. Det siste jeg har forsøkt på den fronten nå er matcha-te. Det er grønn te av høy kvalitet som er finmalt til pulver som man skal vispe med vann og drikke. Det skal vist nok være særdeles helsebringende. Jeg er ikke helt sikker på det siste, for teen smaker egentlig litt for godt til at det skal være så mye helse i det IMO (det som er helsebringende pleier vel normalt å smake våt bikje).

(en kopp med matcha-te, bildet stjålet fra nett)
DSC_0141.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Futen og LarsOlav
Her åpnet jeg tråden med stort håp om at det var en seriøs diskusjon om den noe undervurderte posisjonen i amerikansk fotball, tight end, som ofte forkortes som TE innen fantasykretser. Jeg så fram til noen sugende diskusjoner om grunnen til at Saints tradet vekk Jimmy Graham til Seahawks, hva i all verden Seahawks skal med han (siden de stort sett klarer seg uten receivere som er gode til noe annet en å blokke), og hvem som egentlig er best av Graham og Rob Gronkowski.

Når det er sagt, så er det ikke ueffent med en diskusjon om teen man drikker heller. Det siste jeg har forsøkt på den fronten nå er matcha-te. Det er grønn te av høy kvalitet som er finmalt til pulver som man skal vispe med vann og drikke. Det skal vist nok være særdeles helsebringende. Jeg er ikke helt sikker på det siste, for teen smaker egentlig litt for godt til at det skal være så mye helse i det IMO (det som er helsebringende pleier vel normalt å smake våt bikje).

(en kopp med matcha-te, bildet stjålet fra nett)
DSC_0141.jpg

Ligger jo i mat og drikke(pg reise)så skuffelsen får du denne gangen ta på egen kappe :D

Har hatt lyst til og prøve den te typen der. Men det at den skal være så helsebringende er det eneste som har gjort at jeg ikke har fått rotet meg til det enda. Men skal nok røre meg til det iløpet av sommeren :D
 
  • Liker
Reaksjoner: Arlendius
Har noen deltatt i en japansk te-sermoni? Da skal jo drikken og sermonien rundt gå sammen i en høyere enhet, skal vi tro det som skrives om det. Jeg har lurt på om den sermonien sier oss vestlige noe, eller ikke.
 
Har noen deltatt i en japansk te-sermoni? Da skal jo drikken og sermonien rundt gå sammen i en høyere enhet, skal vi tro det som skrives om det. Jeg har lurt på om den sermonien sier oss vestlige noe, eller ikke.

Har ikke vært med på dette selv, men har lest litt og sett litt. Og mistenker at dette er litt utenfor vår kultur. Men mange inkl. Megselv bruker tilberedning av te isamarbeid med meditasjon til avkobling.
 
Kul tråd! Er fryktelig glad i te, og får alltid venner og familie til å kjøpe med spennende ting når de er i Asia. Blir desverre generisk earl grey til vanlig, men digg å kose seg med noe ordentlig en gang i blandt. Kan absolutt ingen ting om te, men kanskje jeg lærer noe i denne tråden?
Drikker dette akkurat nå. Har ikke snøring på hva det er for noe (fikk den av en av kineserne jeg bor med) men den er god!
te.JPG
Tror det er en eller annen versjon av "Oolong Jerngudinnen". Man ser det i bladene at det er grønn oolong ala Jerngudinne....
 
Her åpnet jeg tråden med stort håp om at det var en seriøs diskusjon om den noe undervurderte posisjonen i amerikansk fotball, tight end, som ofte forkortes som TE innen fantasykretser. Jeg så fram til noen sugende diskusjoner om grunnen til at Saints tradet vekk Jimmy Graham til Seahawks, hva i all verden Seahawks skal med han (siden de stort sett klarer seg uten receivere som er gode til noe annet en å blokke), og hvem som egentlig er best av Graham og Rob Gronkowski.

Må gi litt street cred til @Arlendius her; dette ble vel skrevet før sesongen og slo til 100% (jeg tenker på Jimmy Graham's fiasko-sesong). Dessverre liten tvil om at Gronk er beste TE; jeg skjønner ikke hvorfor han ikke ligger
helt i toppen når MVP skal utsees. Han er nok viktigere enn Tom Brady for the Pats.

Elsker Japan og har drukket grønn te siden første turen dit i 2007. Noen sml til de mer initierte:

1. Siden vanlig grønn te visstnok kun skal trekke i ett minutt eller to: hvordan bruker man disse
japanske små tekannene hvor tebladene ligger fritt i kannen? Der vil vel de siste bladene
trekke mye lenger enn ett minutt. er det en annen type te denne skal brukes til?

2. Har ikke prøvd matcha; hva er forskjellen på en god grønn te (Gyokuro?) og
matcha green te?
 
  • Liker
Reaksjoner: Arlendius
Må gi litt street cred til @Arlendius her; dette ble vel skrevet før sesongen og slo til 100% (jeg tenker på Jimmy Graham's fiasko-sesong). Dessverre liten tvil om at Gronk er beste TE; jeg skjønner ikke hvorfor han ikke ligger
helt i toppen når MVP skal utsees. Han er nok viktigere enn Tom Brady for the Pats.

Elsker Japan og har drukket grønn te siden første turen dit i 2007. Noen sml til de mer initierte:

1. Siden vanlig grønn te visstnok kun skal trekke i ett minutt eller to: hvordan bruker man disse
japanske små tekannene hvor tebladene ligger fritt i kannen? Der vil vel de siste bladene
trekke mye lenger enn ett minutt. er det en annen type te denne skal brukes til?

2. Har ikke prøvd matcha; hva er forskjellen på en god grønn te (Gyokuro?) og
matcha green te?


1. Velger her og svare med en video :D
Jeg bruker forøverig gaiwan dagelig på jobb veldig praktisk

2. Matcha er pulver, finmalt grønn te(grodd under spesielle forhold).Denne tilbredes med en bambus visp (og smaker etter min mening som det lukter, nemmelig sure føtter). En god grønn te eks. Gyokuro består av hele blader og har en mer balansert og harmonisk smak.

Nå som sommeren er her er det fantastisk med hvit te, eks. Bai Hao Yinzhen. Om du skal prøve hvit te vær obs på vanntempraturen. (Gjelder også grønn men den hvite er noe mer sårbar);