En tråd om kaffe

Noen som har tips om fruktig kaffe uten smak av plomme? Har hatt kaffe abonnement fra Solberg og Hansen men synes det var mye kjedelige smaker som ikke tiltaler meg, så det er nå avsluttet.
Lyst å finne kaffe med ikke for mange smaker. Husker jeg fikk kjøpt en Kaffe fra Hawaii for mange år siden, men den virker å være vanskelig å få kjøpt her i landet.
Se retning Etiopia (hvor du finner bla. Yirgacheffe). Nå er den riktignok på den mer kostbare siden, men det meste fra Etiopia er balansert og fruktig. Gjerne en som er vasket. Ellers har Kenya en del bra, men heller ofte mer i retning sitrus.

Solberg og Hansen er, tja, ganske kjipt egentlig. Anbefaler deg å gå for et kaffeabonnement fra f.eks KaffeBox, Tim Wendelboe eller Langøra.

• Liker
Reaksjoner: Cuoresportivo
Se retning Etiopia (hvor du finner bla. Yirgacheffe). Nå er den riktignok på den mer kostbare siden, men det meste fra Etiopia er balansert og fruktig. Gjerne en som er vasket. Ellers har Kenya en del bra, men heller ofte mer i retning sitrus.

Solberg og Hansen er, tja, ganske kjipt egentlig. Anbefaler deg å gå for et kaffeabonnement fra f.eks KaffeBox, Tim Wendelboe eller Langøra.
Har prøvd ut Solberg og Hansen i 6 mnd nå og ikke fått noe jeg likte godt. Denne mnd var det vinterkaffe som nesten ikke hadde smak. Så får teste ut Etiopia og Kenya.

I vintermånedene hender det ofte at brenneriene sliter med å få inn ferske batcher siden man da er midt mellom de fleste lands innhøstningsperioder. Pleier å komme litt fra Peru og Colombia feks men da er du litt avhenging av å kjøpe fra mer «fleksible» brennerier som ikke alltid kjøper fra faste produsenter (feks TW).

Kenya er helt uslåelig for meg. Jacu er litt hit or miss, men når de lager god kaffe er den kjempegod, men fortsatt nokså klassisk. Jeg er veldig glad i all slags rar kaffe, men en god, fyldig og klassisk Kenya er bankers hver eneste gang.

• Liker
Reaksjoner: ahpadt
Yirgacheffe, fra Ethiopia, har vært en vinner i mange år for meg. Har det siste året valgt å kun prøve Yellow Catuai, Brasil (Carmo do Paranaiba). God den også. :) Lager kun kaffe vha. å kverne (aeropress grade) i en Wilfakvern og brygging i en Aeropress med 90 graders vann og trakter i 3 minutter. .

Apropos Peru.
Dette er noe av det bedre jeg har brygget i nyere tid.

IMG_5064.jpeg

• Liker
Reaksjoner: mr.quick
En Kopi Luwak «blend» i dag.
Litt usikker på hvor stor andel av Kopi Luwak denne blandingen egentlig inneholder, svake toner av nøtter og sjokolade, men mangler den distinkte aroma som vanligvis Kopi Luwak kaffe innehar.
Har en pakke med ren Kopi Luwak i skapet, som forhåpentligvis kan åpnes for sammenligning i løpet av helgen (denne er vakumpakket og åpnes ikke før den skal brygges).
e45cb46df0ae16aabd4afd3f94777dd0.jpeg