En tråd om kaffe

For ca 8-isj år siden eksperimenterte jeg en del med kaffe i presskanne. Interessen kom da jeg drev med PR og prosjektet gikk ut å promotere wilfa sine produkter (kaffe trakter og kaffekvern) som de har i samarbeid med Tim laget. Det ble gode samtaler med han og jeg lærte mye.
Mye god kunskap ble glemt og jeg sitter nå med wilfa kaffekvern som jeg fikk av han.

Jeg skal starte med kaffebrygg, men skal bevege meg ut fra presskanne til brygg med kaffefilter og hell over metode.
Har sett på en del på Hario v60 kit og diverse vannkokere, men er uvitende på kvalitet og erfaringer.
Ønsker med dette forslag på bra utstyr som vannkoker, brygge utstyr og ikke minst kaffe.
Kaffen må jeg også ha hjelp med, skjønner at jeg må prøve meg frem til min smak.
Her støkker jeg en mediem-sterk, masse smak og aroma med lite syre og bitterhet. Naturlig sødme er topp, ellers pris er litt mindre viktig så lenge jeg kan kjøpe en mindre pakning. Tenker på å melde meg på kaffekurs etterhvert når slikt blir tillat igjen..

Mange bukker og tusen takker! :coffee::)


Edit:
Vekt har jeg, og tidligere hadde jeg er liten utfordring med statisk elektrisitet ved kverning av kaffe. Dette løste jeg med noen dråper vann i kaffebønnene. :eek:
Er dette no-no eller praktiserer dere en annen løsning?
 
Redigert:
Hario v60 sett med Hario hellekanne er bestilt, spanderte også ny vekt på meg med timer funksjon.
Neste uke starter kaffe jakten.
Interessen for vakuumkolbe er absolutt til stedet, rekognoserer litt og ila helgen ser jeg for meg å handle inn denne også. Kaffe er gøy!
 
En liten kaffeanbefaling her; Daye Bensa (Etiopia) fra Jacu var helt nydelig og de har gratis frakt. Litt hverdagsluksus levert rett i postkassen gjør i hvert fall min dag bedre.

(Har ingen forbindelser til Jacu)
 
  • Liker
Reaksjoner: MrT og titan
En liten kaffeanbefaling her; Daye Bensa (Etiopia) fra Jacu var helt nydelig og de har gratis frakt. Litt hverdagsluksus levert rett i postkassen gjør i hvert fall min dag bedre.

(Har ingen forbindelser til Jacu)

Bestilt. Takk for tips:)
Alt for lenge siden jeg har håndbrygget kaffe. På tide børste støv av min Kalita Wave.
 
  • Liker
Reaksjoner: Flippin
Signet nettopp opp for 500g bønner / mnd kaffeabbonement hos Mukasa. Anbefales! Kjekt å kunne rigge det som fast betaling fra Vipps. :)
Bestilte fra postkaffe.no selv. Kjøpte V60 med tilbehør (postet tidligere her), og har fått veldig god service både før under og etter kjøp.
Med litt hjelp fra Thomas i postkaffe har vi kommet frem til at lystbrent fra Sør-Amerika er noe for meg. Ikke fått første batch ennå, men gleder meg til å teste.
Har brygget litt på den vanlige røde friele, og merker stor forskjell i bryggingen til kvalitetsbønner. Blomstringsfasen med friele er ikke helt eksisterende, mens med kvalitetsbønner ligger det og ulmer uten at det trekker gjennom. Er det ferskheten som gjør dette?

Edit: Jeg har ingen kobling til postkaffe.no annet enn å ha kjøpt der som vanlig kunde.
 
  • Liker
Reaksjoner: akorsvik
Morsomt å se at Jacu har kommet lang og gjort det stort, jeg gikk denne gang for deres Columbia.
 
Oppsummering av forrige ukers handling, koffeinsjokk neste!
A58DFFB5-AC8D-4D04-8AE8-37A72F2738C6.jpeg
 
Etter å ha bært på gjerdet en stund om jeg skulle investere i en elektrisk kvern fant jeg forrige uke en ny Fellow Ode på Finn. Da slo jeg til med en gang og det er jeg glad for i dag! For en hastighet den kverner. Tror den brukte ca 5-7 sekunder på 24g. Også kvernet den utrolig jevnt, slår selv Commandanten. Kaffenpulveret som kommer ut har også litt annen fasong enn Commandante. Det virker som at flakene blir litt mer avlange enn runde.
C8961BF4-017D-4446-821F-B5C9C400F452.jpeg
 
Vet ikke helt om jeg skal takke, eller være forbannet på dere i tråden her. Svaret avhenger mest sannsynlig av om det er dere eller samboeren som stiller spørsmålet.. Jeg hadde en helt brukbar Moccamaster og var fornøyd med filterkaffe fra nærmeste Rema-1000. Det gikk samme veien som med klokker - Moccamasteren er forpasset til boden, og alt for mye tid og krefter er lagt på å lese seg opp på kverningsgrader, bryggetider og bønnetyper.

Nåværende set-up består av Wilfa kvern og vekt, Kalita Wave 185 dripper + server og en Hario 02 server for lengre søndagsfrokoster. Til slutt fant jeg ut at samboerens vannkoker heller ikke holdt mål. Det viste seg å være overraskende vanskelig å finne en egnet koker med helletut, som ikke var laget for platetopp, og som rommet mer en 5 dl. Derfor tenkte jeg kort å dele mine erfaringer her!

Første forsøket resulterte i Barletta sin pour over kettle. Summen av lang koketid og en designfeil som gjorde at hele benken ble fylt av vann dersom man hadde oppi mer enn 5 dl, medførte at den ble forvist til plassen ved siden av Moccamasteren i boden. Nå har jeg brukt Fellow sin EKG stagg i noen måneder, og den leverer på alle punkter. Kan stille inn varme, ha den på "stand by" når den har oppnådd nevnte varmen, og den rommer 0,9 liter slik at samboeren kan bruke samme koker til Te. Ikke minst ser den fryktelig bra ut på benken. Den har i tillegg en klønete timer man kan bruke ved dripping. For meg fremstår den funksjonen dog like overflødig som bluetooth-funksjonen på vekta som følger med Wilfa-kvernen. Da sverger jeg heller til en brukbar chronograf på vristen, hehe

Regner med at jeg ikke er alene om å ha prøvet litt av hvert for å finne et oppsett som funker (for stunden). Hva bruker dere til morgenrutinen?

178469668_788520128449688_4739043082179273503_n.jpg
178598420_1105824273273964_5400953701650757148_n.jpg
 
Vet ikke helt om jeg skal takke, eller være forbannet på dere i tråden her. Svaret avhenger mest sannsynlig av om det er dere eller samboeren som stiller spørsmålet.. Jeg hadde en helt brukbar Moccamaster og var fornøyd med filterkaffe fra nærmeste Rema-1000. Det gikk samme veien som med klokker - Moccamasteren er forpasset til boden, og alt for mye tid og krefter er lagt på å lese seg opp på kverningsgrader, bryggetider og bønnetyper.

Nåværende set-up består av Wilfa kvern og vekt, Kalita Wave 185 dripper + server og en Hario 02 server for lengre søndagsfrokoster. Til slutt fant jeg ut at samboerens vannkoker heller ikke holdt mål. Det viste seg å være overraskende vanskelig å finne en egnet koker med helletut, som ikke var laget for platetopp, og som rommet mer en 5 dl. Derfor tenkte jeg kort å dele mine erfaringer her!

Første forsøket resulterte i Barletta sin pour over kettle. Summen av lang koketid og en designfeil som gjorde at hele benken ble fylt av vann dersom man hadde oppi mer enn 5 dl, medførte at den ble forvist til plassen ved siden av Moccamasteren i boden. Nå har jeg brukt Fellow sin EKG stagg i noen måneder, og den leverer på alle punkter. Kan stille inn varme, ha den på "stand by" når den har oppnådd nevnte varmen, og den rommer 0,9 liter slik at samboeren kan bruke samme koker til Te. Ikke minst ser den fryktelig bra ut på benken. Den har i tillegg en klønete timer man kan bruke ved dripping. For meg fremstår den funksjonen dog like overflødig som bluetooth-funksjonen på vekta som følger med Wilfa-kvernen. Da sverger jeg heller til en brukbar chronograf på vristen, hehe

Regner med at jeg ikke er alene om å ha prøvet litt av hvert for å finne et oppsett som funker (for stunden). Hva bruker dere til morgenrutinen?

Vis vedlegg 246885Vis vedlegg 246886

Tenk positivt: det er mye dyrere å være feks audiofil enn å være kaffesnobb!

Og takk for en hyggelig kaffehistorie, hilsen Chemex+Wilfa-entusiast!
 
  • Liker
Reaksjoner: kh93
Gents. Hva er siste anbefaling når det gjelder god kaffekvern som primært skal brukes til espresso? Ønsker så kompakt som mulig.
 
Tips til fornuftige kaffemaskiner?
Krav:
- Den kverner bønnene selv
- En kopp vanlig kaffe
- Espresso
- Melkesteamer
- Fornuftig størrelse siden den alltid skal stå på benken..

- Om mulig; mulighet for å benytte denne til å trakte en hel kanne kaffe ved besøk osv..
- Gøy: Om den kan styres fra app så kaffekoppen står klar når jeg kommer ned om morningen


Åpen for flere funksjoner også, men er ingen stor kaffeentusiast :)
 
Redigert:
Tips til fornuftige kaffemaskiner?
Krav:
- Den kverner bønnene selv
- En kopp vanlig kaffe
- Espresso
- Melkesteamer
- Fornuftig størrelse siden den alltid skal stå på benken..

- Om mulig; mulighet for å benytte denne til å trakte en hel kanne kaffe ved besøk osv..
- Gøy: Om den kan styres fra app så kaffekoppen står klar når jeg kommer ned om morningen


Åpen for flere funksjoner også, men er ingen stor kaffeentusiast :)
Noe heltautomatisk fra Phillips? Vi hadde en slik for en stund tilbake som brygget vanlig kaffe, espresso og cappuccino automatisk :) funket helt greit
 
  • Liker
Reaksjoner: adio
Tips til fornuftige kaffemaskiner?
Krav:
- Den kverner bønnene selv
- En kopp vanlig kaffe
- Espresso
- Melkesteamer
- Fornuftig størrelse siden den alltid skal stå på benken..

- Om mulig; mulighet for å benytte denne til å trakte en hel kanne kaffe ved besøk osv..
- Gøy: Om den kan styres fra app så kaffekoppen står klar når jeg kommer ned om morningen


Åpen for flere funksjoner også, men er ingen stor kaffeentusiast :)
Har enda til gode å smake en decent espresso fra noe annet enn en ordentlig espressomaskin.

Drømmer om en linea mini eller GS3, men tror det får bli med drømmen enn så lenge.
 
Er det noen som har tips til en elektrisk kaffekvern som maler fint nok til mokkakanne? Jeg er egentlig greit fornøyd med hvordan jeg kverner for håndmakt på en Hario Skerton Pro, men jeg synes det virker veldig greit å bare trykke på en knapp og ha kverningen unnagjort, særlig hvis jeg får gjester.
Wilfa Uniform ser veldig grei ut, og er vel egentlig i overkant av hva jeg ønsker å betale for en kvern.
 
Har enda til gode å smake en decent espresso fra noe annet enn en ordentlig espressomaskin.

Drømmer om en linea mini eller GS3, men tror det får bli med drømmen enn så lenge.
Min erfaring er at bønnene er mye viktigere enn hvilken maskin du bruker. Hvis det er kvalitetsmaskiner i alle fall. Har vanskelig for å finne god espresso i norge, for bønnene brennes med for mye sødme og for lite bitterhet. Muligens for å passe bedre til melkedrikker som nordmenn er glade i. Selv har jeg landet på en automatisk maskin fra Jura, og funnet bønner som fungerer for meg. En helmanuell maskin er kos når man har tid, men litt irriterende om morgenen når alt må gå litt fort :)