En tråd om kaffe

63E4466C-D368-4A51-BD7E-D9D8BF1F1A05.jpeg

Ble anbefalt å prøve å variere med noe mørkbrent i jula. Noen som har smakt denne?

For en forskjell det er å gå fra Hario til Comandante. Langt jevnere kvern og mye høyere ‘throughput’.
Vil tro Comandante kverner 2-3x raskere enn Hario.
Merkelig at «alle» kaffebarer selger Hario-varianten.
Hva har dere god erfaring med?
4A3260C4-A475-4713-99F0-802BB57A1F95.jpeg

For en forskjell det er å gå fra Hario til Comandante. Langt jevnere kvern og mye høyere ‘throughput’.
Vil tro Comandante kverner 2-3x raskere enn Hario.
Merkelig at «alle» kaffebarer selger Hario-varianten.
Hva har dere god erfaring med?
Vis vedlegg 228759

Jeg har samme Hario-kvern og er ikke spesielt fornøyd med den. Ujevn kverning som du sier. Jeg bruker den vanlige Wilfa-kvernen hjemme og så bruker jeg Hario som turkvern.

For ca 8-isj år siden eksperimenterte jeg en del med kaffe i presskanne. Interessen kom da jeg drev med PR og prosjektet gikk ut å promotere wilfa sine produkter (kaffe trakter og kaffekvern) som de har i samarbeid med Tim laget. Det ble gode samtaler med han og jeg lærte mye.
Mye god kunskap ble glemt og jeg sitter nå med wilfa kaffekvern som jeg fikk av han.

Jeg skal starte med kaffebrygg, men skal bevege meg ut fra presskanne til brygg med kaffefilter og hell over metode.
Har sett på en del på Hario v60 kit og diverse vannkokere, men er uvitende på kvalitet og erfaringer.
Ønsker med dette forslag på bra utstyr som vannkoker, brygge utstyr og ikke minst kaffe.
Kaffen må jeg også ha hjelp med, skjønner at jeg må prøve meg frem til min smak.
Her støkker jeg en mediem-sterk, masse smak og aroma med lite syre og bitterhet. Naturlig sødme er topp, ellers pris er litt mindre viktig så lenge jeg kan kjøpe en mindre pakning. Tenker på å melde meg på kaffekurs etterhvert når slikt blir tillat igjen..

Mange bukker og tusen takker! :coffee::)

Edit:
Vekt har jeg, og tidligere hadde jeg er liten utfordring med statisk elektrisitet ved kverning av kaffe. Dette løste jeg med noen dråper vann i kaffebønnene. :eek:
Er dette no-no eller praktiserer dere en annen løsning?

Redigert:
Hario v60 sett med Hario hellekanne er bestilt, spanderte også ny vekt på meg med timer funksjon.
Neste uke starter kaffe jakten.
Interessen for vakuumkolbe er absolutt til stedet, rekognoserer litt og ila helgen ser jeg for meg å handle inn denne også. Kaffe er gøy!

En liten kaffeanbefaling her; Daye Bensa (Etiopia) fra Jacu var helt nydelig og de har gratis frakt. Litt hverdagsluksus levert rett i postkassen gjør i hvert fall min dag bedre.

(Har ingen forbindelser til Jacu)

• Liker
Reaksjoner: MrT og titan
En liten kaffeanbefaling her; Daye Bensa (Etiopia) fra Jacu var helt nydelig og de har gratis frakt. Litt hverdagsluksus levert rett i postkassen gjør i hvert fall min dag bedre.

(Har ingen forbindelser til Jacu)

Bestilt. Takk for tips:)
Alt for lenge siden jeg har håndbrygget kaffe. På tide børste støv av min Kalita Wave.

• Liker
Reaksjoner: Flippin
Signet nettopp opp for 500g bønner / mnd kaffeabbonement hos Mukasa. Anbefales! Kjekt å kunne rigge det som fast betaling fra Vipps. :)
Bestilte fra postkaffe.no selv. Kjøpte V60 med tilbehør (postet tidligere her), og har fått veldig god service både før under og etter kjøp.
Med litt hjelp fra Thomas i postkaffe har vi kommet frem til at lystbrent fra Sør-Amerika er noe for meg. Ikke fått første batch ennå, men gleder meg til å teste.
Har brygget litt på den vanlige røde friele, og merker stor forskjell i bryggingen til kvalitetsbønner. Blomstringsfasen med friele er ikke helt eksisterende, mens med kvalitetsbønner ligger det og ulmer uten at det trekker gjennom. Er det ferskheten som gjør dette?

Edit: Jeg har ingen kobling til postkaffe.no annet enn å ha kjøpt der som vanlig kunde.

• Liker
Reaksjoner: akorsvik
Morsomt å se at Jacu har kommet lang og gjort det stort, jeg gikk denne gang for deres Columbia.

Etter å ha bært på gjerdet en stund om jeg skulle investere i en elektrisk kvern fant jeg forrige uke en ny Fellow Ode på Finn. Da slo jeg til med en gang og det er jeg glad for i dag! For en hastighet den kverner. Tror den brukte ca 5-7 sekunder på 24g. Også kvernet den utrolig jevnt, slår selv Commandanten. Kaffenpulveret som kommer ut har også litt annen fasong enn Commandante. Det virker som at flakene blir litt mer avlange enn runde.
C8961BF4-017D-4446-821F-B5C9C400F452.jpeg