En tråd om barbering

@Christoffer91 jeg ser du har en wedge fra Robert. Kan du si noe om hvordan du har opplevd kvalitet på disse knivene?
Han har fortalt meg at dette er svenske NOS som han har brandet. men hvordan er de i bruk?
 
Redigert av en moderator:
@Christoffer91 jeg ser du har en wedge fra Robert. Kan du si noe om hvordan du har opplevd kvalitet på disse knivene?
Han har fortalt meg at dette er svenske NOS som han har brandet. men hvordan er de i bruk?

Hei Ralph, Bladet er av uventet god kvalitet og har en god og betrygende vekt. Det sorte plast håndtaket gir etter min mening kniven en litt billig følelse ( har vurdert og lage et par i eik men ble aldri til det)
Jobben Robert gjør med knivene før han sender dem er av førsteklasse, kan splitte et hår i to på langs.

Når det kommer til bruk må det være av de beste knivene jeg har brukt, på tross av at jeg foretrekker mindre kniver.
 
Redigert av en moderator:
En stund siden jeg gikk over til Muhle R89 med en blanding av Astra blader og Gillette Super blader som jeg kjøpte i Kina. Det første jeg gjorde etter å ha prøvd dette oppsettet var å kaste Mach 3 høvelen rett i søpla. "Hva har jeg holdt på med i alle år" var det første jeg tenkte, tradisjonell høvel er konge!
 
Familien min kommer fra Iran, og ingen i familien min bruker de typiske Gilettehøvelene.
Har brukt tradisjonell høvel fra ungdomsskolen, og er nå 23.
Burde vel ha begynt med kniv allerede, men syns det er sykt skummelt.
Bestilte tradisjonell høvel til broren til samboeren min, han syns det var ganske kult :)
 
Familien min kommer fra Iran, og ingen i familien min bruker de typiske Gilettehøvelene.
Har brukt tradisjonell høvel fra ungdomsskolen, og er nå 23.
Burde vel ha begynt med kniv allerede, men syns det er sykt skummelt.
Bestilte tradisjonell høvel til broren til samboeren min, han syns det var ganske kult :)

Kniv er ikke skummelt @Teddy91. Bare å kjøre igang. Ja, du kommer til å kutte deg, men det gjør man i starten på tradisjonell høvel også. Lykke til!
 
Redigert av en moderator:
Du må vel ikke kutte deg. Enten det, eller så er jeg for feig. Jeg har nettopp kjøpt kniv, og har fullført tre barberinger uten kutt. Men det kan jo hende jeg får et lite snitt når jeg føler meg trygg, og blir litt for kjapp. Når jeg sier kniv, juger jeg vel egentlig litt - det ble en shavette, men prinsippet er vel det samme. Tenkte det var en lur start, før jeg kjøpte en dyrere kniv, i tilfelle denne metoden ikke falt i smak.

Nå som frykten er over, vurderer jeg en skikkelig kniv. Hvor ofte må disse slipes? Er det noe dere gjør selv, eller sender dere de bort? Tips til nybegynnermodeller mottas med stor takk:)
 
Hva er en shavette?
Sånn kniv med utbyttbare blader?

Jepp, kan bruke vanlige barberblad fra tradisjonell høvel som du deler i to.

Jeg handlet også en shavette for litt siden, bare testet den et par ganger siden jeg kutter meg en del med den, til tross for mange års erfaring med tradisjonell høvel :(
 
Virker spennende å prøve tradisjonell kniv, men tør ikke. Har en uheldig kombinasjon av meget heftig skjeggvekst (type Arfan Batthi) med tykk og hurtigvoksende ansiktshår, og meget sensitiv hud. Fram til nå og etter å ha prøvefeilet masse, har jeg funnet ut av Clinique sitt barberingsskum sammen med Gillette Power 5 blad gjør minst skade. Noen med noen gode råd til meg?
 
Tja, sensitiv hud reagerer mest om man drar over samme sted flere ganger. Om man har en høvel med 5 blader så drar man jo over samme sted minimum 5 ganger, stort sett mye mer. For meg så er en tradisjonell høvel med en meget skarpt blad en god løsning. Da slipper man unna med 1-2 drag. Unngå skum og etterbarberingsvann med alkohol. Men viktigste er igrunn å forberede godt. Varm dusj er alltid et must før barbering og etter barbering så er en alum blokk å foretrekke. Dette forhindrer/reduserer røde prikker og bareberutslett. Så en god fuktighetsgivende aftershave balm som siste hånd på verket. Mitt forslag hvertfall. @Julien
 
Redigert av en moderator:
@Julien , varm dusj med exfoliering eller balsam i skjegget før barbering hjelper :) Ellers veldig enig i det @andres sier.

Ordentelig barberskum som du skummer opp selv kan du også bruke med 5-bladshøvel, og bare den detaljen i motsetning til barbergel hjelper en del.

Blir litt sår de første gangene du barberer deg med tradisjonell høvel, men det går seg veldig fort til. Du kommer neppe til å ha lyst til å gå tilbake om du har kraftig skjeggvekst, blir et mye bedre resultat :)
 
Redigert av en moderator:
Hvis du har sensetiv hud, så burde du absolutt vurdere en tradisjonell høvel eller kniv, alt ettersom hva du tør.
Jeg kan også få nupper av gilette høvler med ørten blader.
 
@Thomas84 - Det er faktisk større sjans for at du etterhvert kutter deg mer med en Shavette enn med en kniv. Årsaken til det er at knivstålet ofte er noe stivere, og du oppnår litt bedre feedback fra kniven. Dette kommer selvfølgelig med øvelse som alt annet. Og ja, du kommer til å kutte deg etterhvert. Jeg har holdt på med knivbarbering i snart 10 år og er stadig litt uvøren, men det var en periode i starten hvor jeg kuttet meg mye fordi det gikk for kjapt og jeg ikke hadde full kontroll.

@Julien - Stive og tykke ansiktshår krever en stivere, tyngre og tykkere kniv. Når man kommer litt inn i knivbarbering så merker du stor forskjell på kniver. Du må med dine ansiktshår unngå å kjøpe franske kniver, tradisjonelt fra Le Grelot, selvom det med din bakgrunn kan være fristende. Engelske og amerikanske "wedges" er garantert veien å gå.
Unngå altså "Hollow"-varianter generelt.

Knivbarbering rocker! Støtt Dapper og Barbershop.no, de selger ofte bra shit, men husk at ditt sjegg ikke er likt nestemann sitt, så ikke kjøp det samme som røkla.
 
Redigert av en moderator:
jeg brukte en böker edelweiss i ca. ett år, men slet med å få den skikkelig skarp og kuttet meg ofte.
gikk over til en japansk iwasaki kniv for 3 år siden og har ikke kuttet meg siden :cool:

4414d1190145695-iwasaki-razor-how-i-bought-iwasaki-2.jpg
 
Virker spennende å prøve tradisjonell kniv, men tør ikke. Har en uheldig kombinasjon av meget heftig skjeggvekst (type Arfan Batthi) med tykk og hurtigvoksende ansiktshår, og meget sensitiv hud. Fram til nå og etter å ha prøvefeilet masse, har jeg funnet ut av Clinique sitt barberingsskum sammen med Gillette Power 5 blad gjør minst skade. Noen med noen gode råd til meg?


Kombinasjonen av kraftig skjeggvekst og sensetiv hud behøver ikke være mer uheldig enn senstiv hud og tynn pistrete skjeggvekst.
Personelig har jeg barbert meg med kniv siden jeg var 14, Lærte dette av min bestefar som var barberer.
Om du vil prøve tradisjonel barbering, Noe jeg tror kan være lurt om du har litt tolmodighet i beggynelsen.
Ville beggynt med en relativt tung wedge og en liten børste, eks en simpson wee scot( fordelen med liten børste er at du får sepen der den skal nemmelig imellom huden og håret, ikke som et tykt fint skumm utenpå)
Mange som går i fella med store myke koster. Bare husk at selvom du kjøper en helt ny kniv er ikke denne nødvendigvis klar til bruk.

Aftershave er også viktig har funnet ut at alkohol og senstiv hud er en dårlig kombinasjon, personelig bruker jeg denne http://www.barbershop.no/dr-harris-aftershave-milk-arlington

Etterhvert som du har lært deg og føre kniven kan du forsøke kniv barbering med kaldt vann, dette hjelper for mange med sensetiv hud, megselv inkludert.
 
Du må vel ikke kutte deg. Enten det, eller så er jeg for feig. Jeg har nettopp kjøpt kniv, og har fullført tre barberinger uten kutt. Men det kan jo hende jeg får et lite snitt når jeg føler meg trygg, og blir litt for kjapp. Når jeg sier kniv, juger jeg vel egentlig litt - det ble en shavette, men prinsippet er vel det samme. Tenkte det var en lur start, før jeg kjøpte en dyrere kniv, i tilfelle denne metoden ikke falt i smak.

Nå som frykten er over, vurderer jeg en skikkelig kniv. Hvor ofte må disse slipes? Er det noe dere gjør selv, eller sender dere de bort? Tips til nybegynnermodeller mottas med stor takk:)


Trenger ikke kutte deg.
Er etter min mening mye enklere og barbere med en kniv enn en shavette, Kan være grunnet mangel på erfaring kun brukt shavette 5-6 ganger.

En skikkelig kniv som er skikkelig slipt før bruk behøver du aldri og slipe. Så sant du stropper den skikkelig etter hver bruk og ikke lar den ligge fuktig.

Når det kommer til kniver har jeg et par til salgt i FS tråden ;) Men ifra spøk til... Når det kommer til nybeggyner kniv så pass på at 1: den er skikkelig slipt. 2: rund tupp er anbefalt 3: ikke super hollow osv. ( wedge/ en 3/4 Kan være lurt eller en "vanelig hollow) kommer ann på skjegg vekst og preferanse.
 
jeg brukte en böker edelweiss i ca. ett år, men slet med å få den skikkelig skarp og kuttet meg ofte.
gikk over til en japansk iwasaki kniv for 3 år siden og har ikke kuttet meg siden :cool:

4414d1190145695-iwasaki-razor-how-i-bought-iwasaki-2.jpg

@Bjarnetv

Hvilke steiner bruker du for å holde den skarp? Holder det med en høy grit, eller må du ned å lage ny egg på grov stein?
 
Redigert av en moderator: