En tråd om barbering

Lurer på om den skålen jeg har kanskje er litt liten til å bygge skikkelig skum i. Jeg føler at mer havner på utsiden enn innsiden når jeg skal "swirle" den opp. Skal likevel sies at jeg får et brukbart skum, men ikke nok til mange pass så jeg ender ofte med bygge skummet i ansiktet de siste passene.

Jeg har samme problemet med min kopp/skål. Men når Nomad såpen er brukt opp så tenker jeg at det kan være mulig å bruke treskålen som medfølger som skål. Om ikke hjemme så iallefall på reise. Kan jo staæsje blader osv inni på reisen...

Må si meg uenig i det. Hvis man er noenlunde disiplinert og kjøper en god børste, en god høvel, en god krem og etterbarberingskrem, i tillegg til noen blader man liker, så tar det ikke lang tid før besparelsen er ett faktum. Har hatt mitt utstyr fra classic shaving i årevis, og kjøper blader uhyre sjelden, særlig etter jeg fant min type. De fleste kremer og slikt er drøye og derfor ikke så kostbare på sikt.

Det er lysten til å stadig skulle ha noe nytt og prøve mer som fordyrer, slik er det jo med alt. Men, det var kanskje det du ironisk siktet til ;)

Argumentet for at tradisjonell barbering er billigere enn flerbladsvåset og kjemikalier på boks er veldig tynt.

Må si meg uenig i det. Hvis man er noenlunde disiplinert og kjøper en god børste, en god høvel, en god krem og etterbarberingskrem, i tillegg til noen blader man liker, så tar det ikke lang tid før besparelsen er ett faktum. Har hatt mitt utstyr fra classic shaving i årevis, og kjøper blader uhyre sjelden, særlig etter jeg fant min type. De fleste kremer og slikt er drøye og derfor ikke så kostbare på sikt.

Det er lysten til å stadig skulle ha noe nytt og prøve mer som fordyrer, slik er det jo med alt. Men, det var kanskje det du ironisk siktet til ;)

Det koster litt for en fin høvel, kost osv., men det er en engangsinvestering.
Bare på blader sparer man jo inn latterlige summer i året kontra Mach 3. Koster vel godt over 100 spenn for fire M3-blader, og de holdt for meg i max 3 barberinger. Sist kjøpte jeg 10 Feather for 49,- Det er klart man sparer i det lange løp!

Fikk testet litt syntetisk mot grevling i helga, men etter litt mer lesing om hvordan man skal få best mulig skum med såpe så skal jeg prøve mer. Jeg fikk ikke noe forskjellig resultat på Fitjar såpa og Colonell Conk med syntetisk fra MenU og grevling fra Muhle. Men krem er en helt annen verden. Null arbeid for å få tykt og perfekt skum på 20 sek.

Lien: Hvis du fortsetter å ha røde prikker etter bruk av T&H aftershaven så kan du teste Anthony Ingrown Hair Treatment
Den har hjulpet på meg og du trenger en dråpe til hver påføring, så denne holder lenge.

Fikk testet litt syntetisk mot grevling i helga, men etter litt mer lesing om hvordan man skal få best mulig skum med såpe så skal jeg prøve mer. Jeg fikk ikke noe forskjellig resultat på Fitjar såpa og Colonell Conk med syntetisk fra MenU og grevling fra Muhle. Men krem er en helt annen verden. Null arbeid for å få tykt og perfekt skum på 20 sek.

Lien: Hvis du fortsetter å ha røde prikker etter bruk av T&H aftershaven så kan du teste Anthony Ingrown Hair Treatment
Den har hjulpet på meg og du trenger en dråpe til hver påføring, så denne holder lenge.

Takk for tips, regner med jeg har en del å gå på hva teknikk gjelder, men jeg skal se det litt an så får jeg evt bestille noe. En ting er iallefall sikkert; huden min blir mye bedre av DE barbering enn med gilette produkter

Nå var det litt ironi i posten min da fordi man kjøper mye mer enn hva man faktisk trenger. Har holdt på med tradisjonell barbering i 5-6 uker, og har utstyr til å barbere meg for 2-3 år. Men man kjøper jo inn stash hele tiden for å prøve ut forskjellige ting. Og dersom man går over på kniv.... Vel, da skal man ha steiner med forskjellig grit, diverse stropper og en samling av kniver - både vintage, nye og custom made.

Er man disiplinert så er det helt klart billigere med 1 høvel, 50 pack blader og en god barberkrem. Men hvor er moroa i det? :p

Gjorde en ny bestilling på barbershop og vips var det meste utenom høvelen og kosten byttet ut.

Valgte å hoppe i det med begge beina først og bestille featherblader. Har hatt to barberinger så langt og har enda ikke kuttet meg. Første barberingen var jeg kanskje litt pysete på grunn av alt jeg har hørt om disse bladene, så selv etter 5 pass var det ikke perfekt.

I dag barberte jeg bare halsen, og det gikk uten problemer etter tre pass. Jeg sliter mest med sensitiv hud på halsen, og nå jeg bare et par svak røde prikker på halsen og det kjennes ikke irritert i det hele tatt.

Nomad såpen var utsolgt, så jeg kjøpte sandalwood såpen i boks og nomad som refill. Byttet ut med en gang ettersom nomad luktet bedre. Veldig fornøyd med denne komboen.

Lurer på om den skålen jeg har kanskje er litt liten til å bygge skikkelig skum i. Jeg føler at mer havner på utsiden enn innsiden når jeg skal "swirle" den opp. Skal likevel sies at jeg får et brukbart skum, men ikke nok til mange pass så jeg ender ofte med bygge skummet i ansiktet de siste passene.

a8079c8fcc0f723e1d099005f6e2c5a3_zps153f0a6e.jpg

Har også sandalwood, og vet ikke hvordan nomaden er i forhold til skum, men på sandalwooden som er i samme skålen har jeg erfart at det blir veldig fint skum om man skummer sakte opp, og med lite vann.
Jeg pleier å sette såpen under varmt vann og skylle den ca ett minutt før jeg skummer opp. Da mykner såpen litt opp, og man trenger ikke hastighet eller kraft for å få tett boblefri skum.

Da har jeg også bestilt utstyr.. Høvel, blader, kost, krem, skål, stativ.

Ser frem til å prøve dette!

Da har jeg også bestilt utstyr.. Høvel, blader, kost, krem, skål, stativ.

Ser frem til å prøve dette!

Det blir dyyrt! Neida, absolutt å anbefale. For min egen del begynte jeg med en litt rimeligere pre-shave løsning og barberskum med en gang. Det varte en barbering før det ble oppgradert, men jeg er veldig fornøyd med det jeg har nå. Gikk rett på featherblader etter to barberinger og har enda ikke kuttet meg.

Håper du blir fornøyd, adio :)

Noen som har prøvd Pils høvel? DE-verdens svar på Porsche ;)

4947136540_334cbd52ab.jpg

HR_407-035-00_stainless_pils_set.jpg

Hadde vært digg å prøvd. Ekstrem byggekvalitet med fine toleranser. Utsøkt finish. Selve barberingen er nok ikke bedre enn hva man får av Merkur/Mühle, men er jo samme poenget som at en $10 SWATCH viser tiden like bra som en Nautilus :p

Edit: dødtid på jobb kan fort resultere i noen klikk for mye... Dette blir spennende :)

Redigert:
Har fulgt med på denne tråden en stund nå.

Jeg har brukt kost og såpe over en lengre tid, men har niholdt på Mach 3. På tide å gå for ett blad - og snart kniv, kanskje?

I og med at jeg overhodet ikke klarer å gjøre noe halvveis, så gikk det inn en bestilling på kr 1800 i går.....jepp, billig dette ja...:eek:

Oj. Han og broren(?) så jeg sist jeg var i Stavanger. I en komfirmasjon... man husker folk med sånne tatoveringer. Kjedelige greier....

Første knivbarbering er unnagjort. Feather Artist Club DX med Feather Pro blad. Planen var å kun ta høyre kinn WTG, så fortsette resten av barberingen med R41. Litt skjelven i begynnelsen, men gikk overraksende bra. Så bra faktisk, at jeg bestemte meg for å ta hele ansiktet med kniven på første pass (WTG).

Den kommuniserte til meg når jeg kom til venstre kjeve: "Respekter meg!". En rød stripe på ca 2cm kom til syne. Ooops..! Heldigvis var det ikke dypt, og blodet stanset før jeg ble ferdig med første pass.

Dette gikk jo bra. Jeg fortsatte med kniven. Skummet opp ansiktet igjen. Istede for å ta den vanlige prosedyren med XTG så tok jeg et nytt WTG pass. Trenger ikke pushe flaksen min (noe jeg gjorde senere!).

Pass nr. to gikk unna som en fryd. Ingen nye kutt. Rinset ansiktet og kjente en gjevn overflate med tiny stubber over hele ansiktet og halsen. Vi går for pass nr.3: ATG! :eek:

Begynte på høyre siden, og fikk bare tatt et par cm før det ble et nytt kutt. Den beit godt i huden. Utrolig mye vanskeligere å føre kniven oppover. Change of plan: WTG!

Etter 3 pass med WTG så ble det to kutt. Kjørte alum block over ansiktet, og det stoppet blødningen. Ikke så gale med andre ord. Lukket porene med iskaldt vann, og påførte aftershave. Etterpå merket jeg en del razor burn på halsen, så har nok hatt litt for mye press der.

Alt i alt en spennende opplevelse fylt med adrenalin, men ikke så skremmende som jeg trodde det skulle bli. På ingen måte BBS, men nok til å bli godkjent. Gleder meg til i morgen! :D

8405231958_a4c78bbaef_z.jpg

Kan forresten anbefale Simpson Chubby 2 Super Badger. Tettpakket med hår som gir den en veldig god backbone (den klarer å stå opp ned på hårene!), samtidig som den holder godt på vann og maserer ansiktet bedre enn f.eks Mühle kosten min :)

Selger Mühle Sophist settet dersom noen er interessert :)

Redigert:
WTG, XTG, ATG, BBS - med alle disse TBF'ene er det ikke lett å følge med, men mistenker at jeg kommer savne alunblokk/blodstiller når min shavette kommer. Heldighvis er jeg kun en med-veksten-barbør