Elegante klokker av stål med lenke

Medlem
20. okt. 2010
Innlegg
506
Sted
Asker
Jeg har fått for meg at den utlimate klokka er et ur jeg kan bruke hver dag på kontorjobb og i de fleste sosiale sammenhenger. Jeg vil ikke kalle den hverdagsbeatert, til det er den nok litt for fin, men den skal ikke være for fin, den skal være robust. Den passer til det meste unntatt sportslige aktiviteter og kanskje de aller mest formelle anledninger, men den heller mot det elegante. Den gir meg en ekstra godfølelse hver morgen når jeg tar den på. Dette er klokka jeg har jaktet på siste året. i jakten har jeg vært innom en del modeller og studert utvalget nedenfor som som oppfyller følgende kriterier: Stål (hovedsaklig), automatisk urverk i chronometer kvalitet, det må være stållenke slik at den ikke blir slitt av å bæres (nesten) hver dag, ikke for stor, 38/39 til max 41-42mm, helst under 12mm tykk så sannsynligvis bare 3-hånd med dato, ikke sportslig besel med tall dvs ikke Sub o.l. Modellene jeg har vært innom som oppfyller disse kriteriene har jeg listet opp nedenfor. Vil gjerne ha alternativer som jeg ikke har tenkt på som oppfyller kriteriene over.
Top of the line modellene jeg har i tankene er disse, som Hodinkee nettopp hadde en vurdering av:
20016096_copy.jpg

I samme kategori som AP og Overseas finnes også Nautilus. Nautilus, Overseas og AP RO er litt i overkant, ihvertfall nytt, men noe å strekke seg mot.
5711_1A_010.png

Sammen med Polo S liker jeg også godt denne GP Laureato som de dessuten nå har satt ned til rundt 10'000$ ift jubileumsmodellen de startet med
jd_tourb_hero.jpg

Fra Rolex oppfyller Datejust 41 helt klart kriteriene selv om den vel bare finnes i two-tone
og nærmer seg prisene på 3 store nevnt over.
Rolex-Datejust-41-rolesor-watch-31.jpg

Har også sett på Explorer 39 som kanskje heller mot det sportslige men likevel er innenfor siden beselen er
blank, dessuten god følelse da jeg prøvde den
Rolex-Explorer-2016-214270-2.jpg

Innstegsmodellen 114300 - 39mm oppfyller kravene veldig bra, det objektivt sett nesten et optimalt valg, men jeg fikk ikke godfølelsen da jeg prøvde den. Dato mangler dessuten
Rolex


Et alternativ som jeg også har vurdert er IWC Ingenieur, Gir et meget robust inntrykk, men er med 11 mm faktisk ganske elegant som stålur. 'Bare' ETA2892 inside om enn IWC tilpasset så det oppfyller vel COSC standard som jeg har som krav, men høy pris for et ur med i utgangspunktet ETA synes jeg
IWCIngenieur40mmAutomatic_2.jpg
IWCIngenieur40mmAutomatic_6.jpg


Omega Aqua Terra er et alternativ jeg ikke synes er like elegant og litt i tykkeste laget
8508-aquaterra.jpg


Det samme gjelder forsåvidt Grand Seiko, ikke elegansen som er topp og som ellers oppfyller det meste, og kanskje gir mest kvalitet for pengene, men de modellene jeg har sett er relativt tykke, 13+mm.
SBGH001.png

Til slutt har jeg tatt med Omega Globemaster, som jeg inntil videre :) har endt opp med
Omega-Globemaster-baselworld-2015-3.jpg


Så det var utvalget jeg har sett på i denne kategorien elegante stålur med stållenke i priskategorien 15-20k via 9-10k ned til 5-7k $

Alternativer eller synspunkter?
 
Jeg har tenkt mange av de samme tankene. Mitt valg og klare favoritt er Explorer. Hovedårsaken er at den sitter som et skudd og blir en naturlig del av meg. Ja, jeg glemmer sågar at den er på armen, dag som natt. Vekt, kasseutforming, høyde og vektbalanse mellom ur og lenke er perfekt for mitt håndledd. Tro meg, jeg har 'kysset mange frosker'...
IMG_5333.JPG
 
  • Liker
Reaksjoner: holmby, Tek og JD83
Det ligger en på Finn, og du nevner den ikke her, jeg tenker på Tudor BBC 36. Er skikkelig fornøyd med min. Nydelig og allsidig klokke.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr Davis
Du kjøper deg en Tudor North Flag som du bruker til daglig, passer til fritid og litt mer casual stil og en en AP RO eller en VC Overseas til penere bruk og dress:)
Assets_NorthFlag_Steel_0003_03.jpg


15400ST_OO_1220ST_01.png

image.scale.304.520.1466669702393.png


Eller rett og slett en Ingenieur som passer til alt, selv om det er litt kjedelig at de ikke har inhouse urverko_O
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
bruker selv explorer til alt, men for deg ønsker jeg kun det beste, så da blir det vacheron constantin overseas med blå skive; kom deg nå ned til tidemann og sleng en på armen og kjenn riktig godt etter :cool:
 
Hmm, hvordan definerer dere "integrert lenke"?
Tenkte det samme. Men trådstarter har tydeligvis lyst på et ur på lenke som passer til alt.

Datejust 2 er svaret. Absolutt pen nok til pynt, kul nok til tshirt, god kvalitet på stål som gjør at den ikke lett får merker etter daglig bruk, og kan fåes svært rimelig i forhold til mye annet av samme kvalitet.
 
Hmm, hvordan definerer dere "integrert lenke"?

Ja hva tenker dere definisjonen på integrert lenge er da? Jeg tenker ihvertfall at klokker jeg nevnte som Tudor North Flag, AP RO, VC Overseas og Ingenieur er eksempler på klokker med integrert lenke. Mulig jeg tar feilo_O Rolex generelt (med unntak av Oysterquartz) har ikke integrert lenke.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og Jone
Kanskje "proprietær lenke" hadde vært bedre, men det blir vel kanskje for mye nerd-speak? :) For meg er integrert lenke/reim festet til klokken på en produsentspesifikk måte, dvs. at man kan ikke uten videre putte på en hvilkensomhelst lenke (eller reim). Så kan produsenten tvinge eieren til å kjøpe ny lenke eller reim FRA DEM.
 
Kanskje "proprietær lenke" hadde vært bedre, men det blir vel kanskje for mye nerd-speak? :) For meg er integrert lenke/reim festet til klokken på en produsentspesifikk måte, dvs. at man kan ikke uten videre putte på en hvilkensomhelst lenke (eller reim). Så kan produsenten tvinge eieren til å kjøpe ny lenke eller reim FRA DEM.

Det er den samme definisjonen jeg i utgangspunktet har i mitt hode :)
 
  • Liker
Reaksjoner: SpaceCowboy
Hvis en Ingenieur frister, og det skjønner jeg godt; jeg er på min tredje, så kan kanskje en pent brukt med in-house være noe?

Til venstre den 40 mm store og 10 mm tykke IW3228, med polerte midtledd, 120 m vanntetthet og safirglass med innsyn til 80110-verket. Laget i en serie på omlag 600 stykker.

Til høyre IW3227 med samme verket, men her med magnetisk skjerming og børstede ledd, hakket mer diskret, dog litt tykkere.

Disse ligger godt under 40k (pluss frakt og mva fra utlandet), altså betydelig under en VC, PP og AP....:)
IW3228_3227.jpg
 
GIRARD PERREGAUX Laureto

Opprinnelig lansert i 1975 (da med in-house quartz-verk).
Nå med Girard-Perregaux’s in-house caliber GP03300-0030 dekorert med Clous De Paris-mønster.

Perfekt for dem som ønsker AP Royal Oak skive, VC Overseas-kasse, PP Nautilus-lenke samt Polo S utsalgspris i samme ur.
Og verditapet til en IWC Engineer ved gjensalg :p

Og selvsagt med intregert lenke ;)
Girard-Perregaux-Laureato-2016-aBlogtoWatch-38.jpg
 
Redigert:
Ingen som har nevnt "GIRARD PERREGAUX Laureto" enda?

Opprinnelig lansert i 1975 (da med in-house quartz-verk).
Nå med Girard-Perregaux’s in-house caliber GP03300-0030 dekorert med Clous De Paris-mønster.

Perfekt for dem som ønsker AP Royal Oak skive, VC Overseas-kasse, PP Nautilus-lenke samt Polo S utsalgspris i samme ur.
Og verditapet til en IWC Engineer ved gjensalg :p

Og selvsagt med intregert lenke ;)
Girard-Perregaux-Laureato-2016-aBlogtoWatch-38.jpg


Trådstarter har nevnt denne selv i første post...
 
Ingen som har nevnt "GIRARD PERREGAUX Laureto" enda?
...
Perfekt for dem som ønsker AP Royal Oak skive, VC Overseas-kasse,
Laureato er fin den, og med det nye urverket dere, som vist på SIHH, ser det ikke helt feil ut heller (3300 er knøttlite og ser feilproposjonert ut inni Laureato).

Men obs obs.. Laureato er ikke for dem som ønsker Overseas kasse. Dramatisk mye tynnere og lettere. Fasongen minner kanskje litt, men Laureato er en lett og nett klokke. Anbefaler å få prøvd noen av disse på hånda før du bestemmer deg.