Dress. Hvilke preferanser har du?

En generell regel er vel at skoene skal være mørkere en buksene. Når jeg ser hvordan den jevne nordmann kler seg på 17. mai så forstår jeg at regler tydeligvis ikke betyr en dritt
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Pinto og aksgro
Brune sko går til det meste. Sorte sko føler jeg fort blir veldig formelle. Brune sko kan du alltid leke med. Opp og ned. Sort kan du der i mot aldri le bort. Det forblir alvorlig.

Desto flere detaljer - desto mindre formelt. Desto lysere farge - desto mindre formelt.

Bare noe så enkelt som en cap-toe roer alt ned til "pjolter" og jazz.

Tja, blir vel sjelden mer rocka enn med sorte sko til rocka antrekk?
 
  • Liker
Reaksjoner: Pinto
:DBruk brune sko til mørk dress hvis du ønsker. Eller hvite sneakers i vintersesongen. Gi litt faen og gjør som du vil tenker jeg. :eek:Så får folk mene hva de vil. Vi lever ikke på 1800 tallet lenger.
 
  • Liker
Reaksjoner: Rabagast og hakotorg
Noen som kjenner prisene på målsøm hos de respektive tilbyderne i Oslo (f.eks. Ferner, L'Escalier, og G. Øye)?
Vurderer å bestille en enkel blå dress i super 100 hos Blugiallo neste gang jeg er i Stockholm, men praktisk dersom det kan ordnes til tilnærmet samme pris i Oslo.
 
Noen som kjenner prisene på målsøm hos de respektive tilbyderne i Oslo (f.eks. Ferner, L'Escalier, og G. Øye)?
Vurderer å bestille en enkel blå dress i super 100 hos Blugiallo neste gang jeg er i Stockholm, men praktisk dersom det kan ordnes til tilnærmet samme pris i Oslo.
Ikke direkte var på spørsmålet - men et tips om «målsøm-dager» hos Ferner J straks.
 
Noen som har prøvd Atelier Munro hos Ferner, og har erfaringer å dele rundt dette?
De skal ha rundt 10k for dress + ekstra bukse i super 100.
 
Noen som har kjøpt skreddersøm (eller sett en jakke / dress) fra Oslo Skredderstue? Tenker da på den som ligger i Kirkeveien / Schønings gate. Er litt nysgjerrig på stilen de kjører.

Var innom der for kanskje 5 år siden, og hadde en hyggelig samtale med han som driver stuen. Nå har jeg ikke snøring hvilken stil han syr, men kanskje mer Fransk? Mener han var fra Nord-Afrika, og var innom Frankrike før han kom til Norge.

Svak krone gjør handling i utlandet jævlig dyrt akkurat nå, så tenker det er på tide å prøve noe lokalt - og prisene til Oslo skredderstue for (det jeg forstår er) bespoke ser ut til å begynne på 24000 kr.
 
Jeg har et problem. Jeg har flere dry-clean only jakker som lukter ganske sterkt av svette under armene. Har forsøkt å rense uten effekt. Lite informasjon etter Google søk. Forsøker nå en blanding av eddik og vann i sprayflaske og lufting. Noen som har noen tips? Håper virkelig ikke at dette betyr at disse jakkene må pensjoneres.

(Har endret deodorant og fått kontroll på det som er problemet i utgangspunktet).
 
Hva slags stoff er jakkene i? Når det først sitter i stoffet, må det ut av stoffet igjen, og da må det nok vaskes. De fleste (ytter)materialer tåler skånsom vask helt fint, problemet er at selve konstruksjonen ikke nødvendigvis tåler behandlingen i en vaskemaskin. De fleste dressbukser i ren ull kan man f.eks helt fint hive i maskinen på ullprogram, risikoen er dessverre større for jakker, selv om det også kan gå fint, avhengig av konstruksjon, innermaterialer, m.m.

Jeg ville forsøkt å håndvaske armhulene. Legg de i bløt i varmt vann med ullvaskemiddel noen timer, hold gjerne skulderpartiet tørt hvis mulig, og forsøk å unngå at resten av jakken blir gjennomvåt. Gnukk og gni deretter grundig, men forsiktig fra innsiden av armhulene, bruk fingrene på den ene hånden som vaskebrett. Skyll etterpå, og heng til tørk. Klem vannet forsiktig ut av ermene og andre deler som eventuelt har blitt gjennomtrukket av vann, så den ikke veier alt for mye. Pass på at den henger RETT på en god henger og ikke blir trukket ut av form mens den tørker. Om den skulle bli veldig våt, bør den i starten tørke liggend eoppå et håndkle på et tørkestativ. Litt skrukkete blir den, men det kan du dampe/styke ut etterpå.

Eddikk er en fin luktfjerner det, det samme er f.eks. bakepulver, men om stoffet har blitt gjennomsvett, må svetten vaskes ut, for da er det ikke bare lukten som henger i. I motsatt fall kommer lukten tilbake neste gang området blir litt varmt, klamt eller fuktig, fordi svetten fortsatt er der.
 
  • Liker
Reaksjoner: SantaMonica og aksgro
Mond har kommet til Oslo - noen som har testet? Bestilte en dress der nå, veldig godt inntrykk så langt!
 
Mond har kommet til Oslo - noen som har testet? Bestilte en dress der nå, veldig godt inntrykk så langt!

Kan svare meg selv på at dressen ble knall, skjorta likeså :) Drøye 10k for dress i 140-ull, og en 1500 for Twill-skjorte.

Nå må bare kontortiden komme tilbake!
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro
Kan svare meg selv på at dressen ble knall, skjorta likeså :) Drøye 10k for dress i 140-ull, og en 1500 for Twill-skjorte.

Nå må bare kontortiden komme tilbake!
Hvordan opplevde du prosessen, og hvordan føler du dressen er vs en off-the-rack fra en kvalitetsprodusent som Canali/cavour etc? Mond ser og høres unektelig lovende ut.
 
Hvordan opplevde du prosessen, og hvordan føler du dressen er vs en off-the-rack fra en kvalitetsprodusent som Canali/cavour etc? Mond ser og høres unektelig lovende ut.

Prosessen var veldig bra, utrolig hyggelig og imøtekommende. Rask 3D-scanning, og deretter jobber man ut fra de målene med et hav av dresser som utgangspunkt.

For min del så virker Mond vel så bra som Cavour, jeg må uansett ofte slimme inn legg, legge opp bena samt sy inn jakken - så da er det like greit å få det til ca samme pris ferdigsydd. Også veldig deilig å kunne velge lengde på jakka.

Jeg kommer nok fortsatt til å kjøpe dresser fra Cavour også :) Men skjortene blir nok alle fra Mond fremover.
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro
Bestilte en dress fra https://www.cordings.co.uk/ nå på fredag - og fikk den levert på døren i Oslo i dag på mandag, ferdig lagt opp og endret fra knapper til glidelås i gylfen.

Dette er andre gang på et par måneder jeg opplever slik super-effektivitet fra Cordings.

For dresser i tweed eller i lin, så mener jeg det ikke er mulig å få det bedre enn det du får fra Cordings. Blir like imponert hver gang jeg handler der.
 
  • Liker
Reaksjoner: johage og Golfballen