Skjønner at dette engasjerer mye
@Hammerfjord! Jeg har kun et spørsmål til deg. Hva er din bruks erfaring med Doxa Sub??? pluss og minus.
Doxa engasjerer meg ikke.
En del år siden var jeg angasjert om å finne ut hvordan noen prestisjefylte sveitsisk varemerker hadde tjent seg veldig rik med den "Swiss Made" label ved å bruke asiatiske manufakturer imens de påstådd at alt var produsert i Sveits.
Dette fordi det var en tid når noen kjente varemerker hadde mange leverandører som selv hadde underleverandører som forsynet seg i Asia: for å gjør det cirka umulig å spore delene derfra.
Også fordi jeg har hatt en del diskusjon om dette med folk som er inn i "business" og jeg er opptatt av sannheten.
Jeg har aldri eiet noen Doxa: fordi jeg hadde og har ikke lyst for noen.
Sant nok er Doxa dykkerklokken en "klassiker" og sikkert en "must" for mange dykkerklokke "nerds".
Men på samme måte har jeg aldri eiet noen Rolex Sub uansett at jeg har prøvd en del.
Da for meg handler det mest om smak og lyst: ikke om "det man burde ha" i samlingen.
En gang rundt 2007 fikk jeg en Doxa Sharkhunter PVD i hendene fra en fyr som jobbet med meg på Melkøya og helt ærlig ble jeg ikke imponert med kvaliteten.
Jeg hadde da, siden 2003 (som nå) en DS3 "Reissue" Certina 1000m og likte bedre kvalitetsfølelsen på den DS3.
Den DS3 kostet 5000Kr i norsk butikk når den kom ut: jeg kjøpte min i Narvik.
Det var mye klokke for pengene.
Over årene har jeg hatt mange "dykkere" i min over 35-40stk samling og jeg eier fortsatt mest av de : alt mulig, fra 300m til 6000m og for varemerkene sine sider, fra Marathon SAR til Girard-Perregaux Sea-Hawk 2 Pro.
I min egen erfaring og vurdering, den beste kvaliteten jeg har opplevd i "Doxa lignende pris" er Aquadive Bathyscaphe 100.
Angående den He ventilen Doxa kom med, har aldri den Omega Ploprof 600 trengt det fordi akkurat som den Seiko Prof-600 fra 1975 og den nåværende Prospex Marinemaster 1000m, den eneste stor pakningen som er under glasset, stopper til og med de helium molekyler.
Disse klokker har en "monobloc" kasse og glasspakningen er ikke flat: den er formert i
L og går dermed rundt og under glasset. De vanlige dykkerklokker har en flat pakning under glasset sitt.
Kronepakningene er ikke de mest utsatt der: det er bak kassen og under glasset at de Helium molekyler trenger seg gjennom pakningene og Omega hadde allerede løsningen når de kom med den Ploprof 600 i 1970.
Og som sagt, Seiko kom med det samme i 1975 med sin Prof-600.
Den ny Ploprof 1200 har en He ventil fordi den kan åpnes bak.
Der har du en lenke som nevner dette men det finnes mange på nettet:
"In 1975, Seiko introduced their answer. The
Seiko 6159-7010 Professional 600M divers watch!
This 50mm diameter watch was made of titanium, had a super hard coating on the shroud and was made out of one piece (monobloc). Also, for the crystal the Professional 600 used an L-shaped gasket for extra protection. Where other watches uses a helium valve (automatic, like the Rolex Sea-Dweller or manual like the Omega Seamaster 300M and PO models), this watch is water and air tight due to the monobloc and L-shaped gasket. From the same era,
Seamaster PloProf 600M is another example of a monobloc diver that doesn’t require a helium valve."
http://www.fratellowatches.com/seiko-factory-visit-trip-report-part-2/
Der Seiko forklarer seg: under "The helium problem, solved by engineering excellence" i kapittel 2
http://www.seiko-prospex.com/sea/special