Doxa Sub-tråden

He he - du gir deg ikke @Hammerfjord. Det er flere enn Longlo som leverer deler av kvalitet fra PROC, Fullswing leverer det meste til Helson og Armida teks. Så jeg er nok ikke helt uvitende.
Det du henviser til er heller ikke ukjent men sannheten er vel et sted midt i mellom. Krangel og påstander om "juks" har ødelagt mye for begrepet "Swiss made" I dag er dette regulert i mye større grad, men du finner alltid de som vil prøve å forbigå dette.
For meg er det viktigste at uret fungerer og at kvaliteten står i stil. Det andre er for meg mindre interessant.
God helg ønskes!

"Det er flere enn Longlo som leverer deler av kvalitet"
?????
Hvis jeg nevner Longio er det bare fordi de er kjent for å ha vært på toppen av det som ble gjørt i Hong-Kong i mange år.
Longio startet ved å gjør "hemmelige jobber" for andre.
Ja, mange produserer deler for "micro-brands" som alle vet kommer fra Asia: som Helson, Armida, Benarus, Raven etc..
Og disse, som Helson og Armida er langt unna å bli toppen av det Hong-Kong kan produsere.... Langt unna.
Longio har produsert for mange kjente sveitsiske varemerker som er vettskremt for at dette kommer ut i verden: der kan du bare glemme de "micro-brands" fordi jeg snakker ikke om de.

Og angående din : "He he - du gir deg ikke" :
Vel du fikk bevis om det jeg snakket om, fordi etter din "...men jeg kjenner ikke til påstanden om at de(Doxa) har fått produsert ur i Asia," måte jeg vel dokumentere på noen måte mine påstander.

Redigert:
Skjønner at dette engasjerer mye @Hammerfjord! Jeg har kun et spørsmål til deg. Hva er din bruks erfaring med Doxa Sub??? pluss og minus.

Doxa engasjerer meg ikke.
En del år siden var jeg angasjert om å finne ut hvordan noen prestisjefylte sveitsisk varemerker hadde tjent seg veldig rik med den "Swiss Made" label ved å bruke asiatiske manufakturer imens de påstådd at alt var produsert i Sveits.
Dette fordi det var en tid når noen kjente varemerker hadde mange leverandører som selv hadde underleverandører som forsynet seg i Asia: for å gjør det cirka umulig å spore delene derfra.
Også fordi jeg har hatt en del diskusjon om dette med folk som er inn i "business" og jeg er opptatt av sannheten.

Jeg har aldri eiet noen Doxa: fordi jeg hadde og har ikke lyst for noen.
Sant nok er Doxa dykkerklokken en "klassiker" og sikkert en "must" for mange dykkerklokke "nerds".
Men på samme måte har jeg aldri eiet noen Rolex Sub uansett at jeg har prøvd en del.
Da for meg handler det mest om smak og lyst: ikke om "det man burde ha" i samlingen.

En gang rundt 2007 fikk jeg en Doxa Sharkhunter PVD i hendene fra en fyr som jobbet med meg på Melkøya og helt ærlig ble jeg ikke imponert med kvaliteten.
Jeg hadde da, siden 2003 (som nå) en DS3 "Reissue" Certina 1000m og likte bedre kvalitetsfølelsen på den DS3.
Den DS3 kostet 5000Kr i norsk butikk når den kom ut: jeg kjøpte min i Narvik.
Det var mye klokke for pengene.
Over årene har jeg hatt mange "dykkere" i min over 35-40stk samling og jeg eier fortsatt mest av de : alt mulig, fra 300m til 6000m og for varemerkene sine sider, fra Marathon SAR til Girard-Perregaux Sea-Hawk 2 Pro.
I min egen erfaring og vurdering, den beste kvaliteten jeg har opplevd i "Doxa lignende pris" er Aquadive Bathyscaphe 100.

Angående den He ventilen Doxa kom med, har aldri den Omega Ploprof 600 trengt det fordi akkurat som den Seiko Prof-600 fra 1975 og den nåværende Prospex Marinemaster 1000m, den eneste stor pakningen som er under glasset, stopper til og med de helium molekyler.
Disse klokker har en "monobloc" kasse og glasspakningen er ikke flat: den er formert i L og går dermed rundt og under glasset. De vanlige dykkerklokker har en flat pakning under glasset sitt.
Kronepakningene er ikke de mest utsatt der: det er bak kassen og under glasset at de Helium molekyler trenger seg gjennom pakningene og Omega hadde allerede løsningen når de kom med den Ploprof 600 i 1970.
Og som sagt, Seiko kom med det samme i 1975 med sin Prof-600.
Den ny Ploprof 1200 har en He ventil fordi den kan åpnes bak.

Der har du en lenke som nevner dette men det finnes mange på nettet:
"In 1975, Seiko introduced their answer. The Seiko 6159-7010 Professional 600M divers watch!
This 50mm diameter watch was made of titanium, had a super hard coating on the shroud and was made out of one piece (monobloc). Also, for the crystal the Professional 600 used an L-shaped gasket for extra protection. Where other watches uses a helium valve (automatic, like the Rolex Sea-Dweller or manual like the Omega Seamaster 300M and PO models), this watch is water and air tight due to the monobloc and L-shaped gasket. From the same era, Seamaster PloProf 600M is another example of a monobloc diver that doesn’t require a helium valve."
http://www.fratellowatches.com/seiko-factory-visit-trip-report-part-2/

Der Seiko forklarer seg: under "The helium problem, solved by engineering excellence" i kapittel 2
http://www.seiko-prospex.com/sea/special
compilation_technology_img03.jpeg

@Hammerfjord du er helt klart engasjert. Samtidig gir du karakteristikker om folk du ikke vet så mye om. At det står på www er nok heller ikke ensbetydende om at det er hele sannheten. Denne Lord John Vargas var en medarbeider for Doxa i USA, og ikke slik du prøver å beskrive han.

Essensen i det du skriver er at Doxa er "over prized second rate watch, made in Asia" Samtidig har du ingen egen erfaring eller noen annet enn at "kvaliteten ikke imponerte" Jeg må innrømme at jeg ikke er noen ekspert eller at jeg omgåes så mange innenfor "the business"

Synes kanskje at du fremstår som noe påståelig og at dette handler mest om smak og behag, noe du selv delvis erkjenner.

Ha en fin søndag!!!!!!!!!

@Hammerfjord du er helt klart engasjert. Samtidig gir du karakteristikker om folk du ikke vet så mye om. At det står på www er nok heller ikke ensbetydende om at det er hele sannheten. Denne Lord John Vargas var en medarbeider for Doxa i USA, og ikke slik du prøver å beskrive han.

Essensen i det du skriver er at Doxa er "over prized second rate watch, made in Asia" Samtidig har du ingen egen erfaring eller noen annet enn at "kvaliteten ikke imponerte" Jeg må innrømme at jeg ikke er noen ekspert eller at jeg omgåes så mange innenfor "the business"

Synes kanskje at du fremstår som noe påståelig og at dette handler mest om smak og behag, noe du selv delvis erkjenner.

Ha en fin søndag!!!!!!!!!

Alle som har lidenskap for noe og som skriver om det på nettet er liksom : engasjert.
Da forstår jeg ikke helt hva du mener...
Alt jeg ser, er at du starter å bli irritert fordi jeg står litt for mye imot dine påstander: men sånn går det med mange i den business har jeg sett.
Det noen av dere forstår ikke er at jeg er en pragmatisk fyr: jeg blander ikke følelser med fakta.
De som ikke får det til å få vekk følelsene sine fra hard fakta ender vanligvis med å bli såret til sinne punktet.
Men er det best å ikke vite noe for å ikke bli såret? Ikke alle mener det.
Jeg er ingen troll men jeg er ingen feiging og jeg står for det jeg mener at du liker det eller ikke: etter min mening, er en forum en åpen plass hvor fakta skulle gjelde først uten å bli maskert av en rosa kjærlighets tåke.

Som jeg har sagt, er jeg ikke spesielt engasjert om Doxa og personlig trenger jeg ikke å sove med en klokke for å vite om hvis jeg liker den eller ikke og for å vite hvis jeg er fornøyd med kvalitets følensen: da har jeg sagt min mening og basta med det.
Hvis forsvaret ditt er at Doxa klokkene kan bare evalueres hvis man eier de i årevis, skal vi selvsagt aldri bli enig

Hele greie skjedde fordi i 2010, fikk jeg bilder på Walca sin nettside rett før de forsvant: bilder som kom aldri tilbake og nå kan du se at til og med, nettsiden er vekk.
John Vargas jobbet for Doxa USA og fikk seg en krangel med Doxa før han sluttet: resten bryr jeg meg lite om.
Han offentligjort en del "email veksling" som man tar for "sant eller falsk" og det burde alle forstå også.
Men en ting er sikkert om den email: mange klokkeprodusenter tar seg X10 eller mer i fortjeneste fra produksjons kostnadene til utsalg.
Da hvis Doxa gjør det, gjør de som mange andre og det overrasker ingen: enkel matematikk.

Du tar nok litt feil her @Hammerfjord

Hvordan du klarer å tolke mine svar som at jeg er irritert , overrasker meg litt. Tror du legger litt mye i dette. Må innrømme at det føles litt, som om du har behov for å vise hvem som vet best og mest.

Jeg trekker meg stille tilbake i "tåka" og beklager eventuelle uttalelser som ikke falt i smak.

God ettermiddag

• Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
Du tar nok litt feil her @Hammerfjord

Hvordan du klarer å tolke mine svar som at jeg er irritert , overrasker meg litt. Tror du legger litt mye i dette. Må innrømme at det føles litt, som om du har behov for å vise hvem som vet best og mest.

Jeg trekker meg stille tilbake i "tåka" og beklager eventuelle uttalelser som ikke falt i smak.

God ettermiddag

Målet var å komme med mer info.
Det er ikke en konkuranse om hvem som vet mest: såpass "ungdom" er jeg faktisk ikke.

Har hatt en Doxa 1000t selv og har en venn som har hatt flere. Mine erfaringer har vært supre og jeg er veldig sugen på en av de nye 300t Re-issuene. Doxa oransje er jo noe alle bør oppleve! Skikkelig robuste klokker med i min erfaring den beste bruksbezelen og den mest comfy lenka. Nyprisene har alltid vært litt skremmende for min del, men det at klokken er litt "elsk eller hat" gjør den veldig gunstig på bruktmarkedet.

Enig @Vegard

Alle de jeg kjenner som har eid en Doxa sub (eller eier) har vært tilfreds. Det er selvfølgelig lov å mene hva man vil, men dumt dersom man ikke har prøvd noe. Jeg er i allfall godt fornøyd med min 300T, og lenke med kasse er svært behagelig. Heller ikke mange dykkere der ute som har en bezelen med 120 "klikk". Urverket høres nesten ikke og avvik er marginalt pr dag.

20161126_114439.jpg

Haha! Rå duo.1200t er den perfekte kombinasjonen av moderne spesifikasjoner og litt mer retro størrelse og utseende, men SUB 4000 ser jo ut som et skikkelig beist! :D

Jeg har en SUB 4000 T og en Sharkhunter og er meget fornøyd med begge. Er nok SUB som får mest armtid, helt rå med den oransje skiva og oransj Isofrane.
IMG_6112.jpg

• Liker
Reaksjoner: Mr Davis