Doxa Sub-tråden

Medlem
15. jan. 2016
Innlegg
1.189
Sted
Oslo
Merkelig at disse urene ikke har sin egen tråd. Når det gjelder moderne dykkerur - så er Doxa Sub helt klart blant ikoner som; Blancpain Fifty Fhatoms, Rolex Submariner, Omgea SM300, Jenny Caribbean, Aquadive 1000 og Aquastar Benthos . Det er sikkert mange andre, men dette er ur som har bidratt stort i utvikling av dykkere og som helt klart er "tool-divers".

Doxa er et gammelt merke med aner tilbake til slutten av 1800-tallet. I 1889 grunnla Georges Ducommun sitt verksted i byen Le Locle, i kantonet Neuchãtel. Doxa er forøvrig fra gresk og betyr tro, meninger eller oppfatning. I oppstarten var det produksjon av lomme-ur men i starten av bilens oppfinnelse og utvikling, lanserte allerede Doxa i 1907 et ur spesiallaget for biler!

Senere ble Doxa kjent for kvalitets-ur til flygere/ navigatører. Urene var spesielt populære blant tyske flygere og Doxa leverte ur til Luftwaffe - noe som ikke nødvendigvis trekkes frem i dagens markedsføring. En ting er iallefall sikkert, kvaliteten var viden kjent og urene var populære blant yrkesgrupper med behov for "tool-watches".

Doxa kom sent i gang med å følge utviklingen innen horologienes verden rettet mot dykkere. Dog gikk de metodisk til verks, når det ble besluttet å lage en egen dykker. I tråd med andres R&D kontaktet Urs Eschle, sjefen for markeds og utviklingsseksjonen, professjonelle dykkere. Det hele startet opp på midten av 60-tallet og en av de sentrale rådgiverene var dykkeren Claude Wesly.

Sveits har som kjent ikke mye hav rundt seg, så all form for testing ble utført i innsjøer, herunder Neuchãtel. Sistnevnte er sted der en annen kjent konstruktør testet ut sine ur - Von Büren. (Det man i liten grad kjente til den gang, var forskjellen på trykk i saltvann sammenlignet med ferskvann - men det er annen historie)

Erfaring i fra testene var at den tradisjonelle svarte skiven, i liten grad bidro til enkel avlesning av tid. Doxa testet ut en rekke farger, før de valgte den oransje - som fortsatt er "varemerket" til Doxa. I tillegg la de no-comp tabellen til US Navy på bezelen. Av andre særtegn var størrelsen på minuttviser, der denne ble størst for enkel avlesning av "bottom-time".

Det ferdige uret ble lansert i 1967 på Schweizer Uhrenmesse i Basel. Modellen het 300T (som med alle Sub modeller står tallet for WR) og det tok ikke lang tid før denne ble "plukket opp" av de såkalte ploprof. Den som helt klart ga uret et løft, var den ikke ukjente Jacques-Yves Cousteau. Regner med at de fleste her har hørt om Cousteau, men kort fortalt er han en av pionerene innen SCUBA-dykking. Cousteau sørget for at Doxa ble videresolgt i Nord-Amerika gjennom US Divers Co.USDCO var dengang kjent som leverandøren av det ypperste innen SCUBA-dykking.

Doxa var og den første som kunne levere dykker-ur med helium-ventil (HRV) - Doxa Sub 300T Conqiustador, til det sivile markedet. Rolex var som kjent først ute med helium-ventil på sin Sea-Dweller, men disse ble kun levert til proff-dykkere tilknyttet COMEX - Compagnie Maritime d'Expertis. Sub 300T Conqiustador ble lansert allerede i 1969, der Claude Wesly var sentral innen utviklingen.

Wesly var en av Cousteau sine partnere og sammen var de med på pioner-dykking med opphold i undervannskammer. Spesielt Wesly drev forsøk med blandingsgass-dykk der man benyttet Nitrogen og Helium. Han var selv tilstede da et av Cousteau sine ur "poppet" iforbindelse med opphold i dekompresjons kammer. Helium sine egenskaper tilknyttet dykker-ur var den gang ukjent. Gassmolekylene er som kjent så små at de lett kan passere pakningen(ene) men treghet under dekompresjon gjør at trykk bygger seg opp hurtig inne i ur-kassen. Resultatet er at den svakeste delen gir etter - glasset.

Løsningen ble som kjent HRV - en enkel men genial løsning, der gassen ledes ut gjennom ventilen. Fortvil ikke dersom du skal drive blandingsgass-dykk uten HRV. Ved å skru ut kronen oppnår man det samme - men faren er at man glemmer å skru den inn igjen....

Vel - over til min Doxa Sub 300T Professional. Uret ble kjøpt i fra en amerikansk samler i Florida. Det er en "jubileums modell" - 35 år, - og en homage til "opphavet" i fra 1967. Uret bærer preg av bruk og det er ikke negativt i mine øyne. Uret kom uten boks og papirer, så første eier var ikke opptatt av slike ting.... Prisen på snaut 10K veier opp for det, for et eksemplar som ikke bærer preg av "mishandling"......

Safe-queens er trist IMHO, da ur er laget for bruk og ikke lagring. Pussig nok har denne Sub'n ikke den spesielle minutt viseren. 300T betyr at dette uret har en tykkere kasse, enn pilot-modellen 300. (Her er det visstnok en dissens - noen mener T står for tritium..) Lenken er det såkalte "cyckle-chain" som var et tilvalg/ opsjon for denne modellen. Man kan si mye om utseende men den er behagelig på håndleddet!

Urverket er arbeidshesten ETA 2824-2 og trenger vel ingen videre introduksjon. På håndleddet fremstår ikke uret som "klumpete" - selv med sine 44mm uten krone. Det gjør uret til samlingens største for min del - har som kjent ikke så stor elsk for "monster-ur". Hvis det er noe som trekker ned, så er det lumen. Her har Doxa benyttet tritium og selv om dette er helt adekvat - så blir det som en fjøs-lykt, sammenlignet med min Seiko eller Armida. Vel, dette bidrar vel til "vintage-feeling".

En ting er i allefall sikkert, - det blir nok en Doxa Sub til!!! Uret skiller seg godt ut i fra "hopen" og med sin pedigree, et must for samlere av dykker-ur.

Teknisk data:
Urverk: ETA 2824-2 25J
Urkasse: 316L rustfritt stål, størrelse 59x44mm uten krone
Lug: 22mm


1781cb55-ba3d-49d8-81d6-aaa66f413556.jpg

Doxa Sub 300T Professional - alle prof modellene har den oransje skiven

52113180-57fd-4f57-8e46-54960cbb0e16.jpg

Pussig nok har denne jubileums modellen identisk minutt og time viser.

f4b0fc13-96f9-43de-b206-0e6e3e25393a.jpg

Kronen med "fisken" - den originale modellen hadde "Doxa" preget inn på kronen.

f59d2d64-6139-4563-af69-f1373f0d3e13.jpg

Lenken bærer preg av bruk - dog ingen tvil om fabrikat....

45f6050e-0b3c-4c29-af5b-b7bd6692b758.jpg

Uret ligger godt inntil håndleddet. Kurvatur på lug-horn bidrar til dette.

62924081-8127-4a8d-884e-3043d0f12f65.jpg

Lum er godkjent - men ingen "lommelykt".
 
Redigert:
Gratulerer med flott Sub!
Jeg har fått mer og mer fasinasjon for Doxa, og det mye pga. den nevnte IG-kontoen. Det er tøffe, no-nonsense arbeidsur, som er laget for å brukes deretter, og jeg kunne godt tenke meg en slik som du viser frem her. Så om mangelen på lommelyktlume skulle plage deg, så er jeg en PM unna :p
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr Davis
Gratulerer med flott Sub!
Jeg har fått mer og mer fasinasjon for Doxa, og det mye pga. den nevnte IG-kontoen. Det er tøffe, no-nonsense arbeidsur, som er laget for å brukes deretter, og jeg kunne godt tenke meg en slik som du viser frem her. Så om mangelen på lommelyktlume skulle plage deg, så er jeg en PM unna :p

Ha ha @Preacher - det går nok bra - har sjelden kritisk behov for tidsangivelse i mørket!!
 
Hei! Dette var en fin anledning til å meddele at jeg i et svakt øyeblikk la inn preorder på denne (professional utgaven i orange). Jeg kommer ikke til å kjøpe denne så om noen er interessert i overtagelse (muligens noe rabattert) så skrik ut! Tror det går an å bytte bestilling til Searambler eller Sharkhunter.
 
Det er Doxa sin politikk som har skadet varemerket de siste årene: ingen andre verdens ting.
Det er synd fordi varemerket har mye god fortid og historie.
Jeg var med å avsløre at de brukt Walca Hong-Kong avdelingen (litt for mye) for sin produksjon en del år siden på en amerikansk klokkeforum(enden 2009 til 2010).
Det hele startet med en tidligere ansatt som åpnet munnen i 2007 of noen "screen shots" fra Walca H-K i enden 2009.
Så det er sagt: hvis Doxa sliter, er det fordi de har kjørt en feil politikk, en feil "advertizing" med feil priser og ble tatt med skjeggen i postkassen.
Mange bruker H-K eller Kina basert produsenter for delene sine og de kan fortsatt få den "Swiss Made" stempel, men de sier det og de har ofte priser som reflekterer det: det har jeg ingen problem med.
Alt handler om hva man påstår og hva man gjør: spesielt når bildene fra H-K viser fullstendig montert klokker(det er ulovlig med "Swiss-Made").
At the end of the day: trust is everything.
Hva de har gjort med det og hva de driver med nå, vet jeg ikke. For min del er jeg avkoblet fra varemerket siden 2010.

Nå kommer de med en ny Sub 300 50th anniversay.
http://oceanictime.blogspot.no/2016/11/doxa-sub-300-50th-anniversary-edition.html
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU
Doxa har sin egen "Asia-avdeling", men jeg kjenner ikke til påstanden om at de har fått produsert ur i Asia, markedsført som Swiss made... Det er likevel flere merker som er beskyldt for å omgås regler og krav til Swiss made. Her som med alt annet vil "juks" og falsk markedsføring ende opp med jumboplass.

Kvaliteten på det uret som jeg har, finner jeg særdeles tilfredsstillende. Hvis det i tillegg er produsert i Hong Kong eller Kina for den saks skyld, så tar jeg av meg lua!!!

Uansett, dette er p.t. favoritt uret og "glæden" ødelegges ikke av beskyldningen om Made in PROC :D
 
Doxa har sin egen "Asia-avdeling", men jeg kjenner ikke til påstanden om at de har fått produsert ur i Asia, markedsført som Swiss made... Det er likevel flere merker som er beskyldt for å omgås regler og krav til Swiss made. Her som med alt annet vil "juks" og falsk markedsføring ende opp med jumboplass.

Kvaliteten på det uret som jeg har, finner jeg særdeles tilfredsstillende. Hvis det i tillegg er produsert i Hong Kong eller Kina for den saks skyld, så tar jeg av meg lua!!!

Uansett, dette er p.t. favoritt uret og "glæden" ødelegges ikke av beskyldningen om Made in PROC :D

Longio i Hong-Kong kan lage så god kasser og deler som i Sveits.
Alle som vet en del om klokkeverden vet det.
Mye mer enn det man tror er faktisk fra Asia: men det er en veldig "hemmelig verden" hvor de som åpner kjeften blir fort saksøkt til de blør ut.
Det handler ikke om kvalitet, det handler om markedsføring, integritet og prisene.
Om Doxa: bildene ga stor tvil om hvor mye var gjort i Asia fordi Jenny famillien som eier Doxa eier også Walca.
Da, angår det produksjons kostnadene og prisene kunden må betale: ikke noe mer.
Alt i alt, mange sveitsiske klokkemerker får sine deler fra Asia: spørs om hvor mye kommer derfra og hvilken priser praktiserer de...
Noen gir veldig mye klokke for pengene, noen tar seg for alt for bra betalt for et kinseisk arbeid og der er grensen hvor kunden kan bli forbanna hvis han oppdager det.

Jeg har bestandig holdt på disse "screen shots" fordi , de forsvant fra Walca Far-East på samme kveld det gikk rundt alle forum... I 2010.

Du får deg litt av den 2007 intern krangel der, med "Lord" John Vargas som var Doxa USA:

"----- Original Message -----
From: Lord John *****
To: rick.marei@doxawatches.com
Cc: romeo.jenny@doxawatches.com ; Dr. Peter McClean Millar
Sent: Monday, April 02, 2007 11:49 PM
Subject: Re: Lusine
Good deal!
Now, I can post everything...
I will still call it wont stop me, you now started a war you cannot win.
I have documents, papers, now, I can go forward with the truth. Your 10 year contract. The 11 additional dials you handed out for the limited edition 100 only Divingstar. The fact that DOXA USA consist of only three people. Everything truthful I have.


People are not going to be to happy. You reap what you sew my freind.
Now, I will sit back and dedicate a website so people can see that dials cost $.10 cents. The whole watch is less than $200.00. complete breakdowns of everything. From DOXA paperwork not me.
Mr. Jenny, I mean no disrespect to you...however, DOXA will not fare well in this country. Due to Rick's actions. Now that I am free to speak freely, I am truly sorry for you. For the one you hired to be your right hand man, will be your company's downfall in the US.
I will also recalculate my last months earnings since I was only allowed to charge for 10 hours per day, and I worked more.
John
john.*****@doxawatches.com
http://www.doxawatches.com

----- Original Message -----
From: rick.marei@doxawatches.com
To: John ***** At DOXA Watches
Cc:
Sent: Monday, April 02, 2007 5:30 PM
Subject: Re: Lusine
John, you are fired. This is disrespectful
Rick




 
  • Liker
Reaksjoner: UJU og Frost
He he - du gir deg ikke @Hammerfjord. Det er flere enn Longlo som leverer deler av kvalitet fra PROC, Fullswing leverer det meste til Helson og Armida teks. Så jeg er nok ikke helt uvitende.
Det du henviser til er heller ikke ukjent men sannheten er vel et sted midt i mellom. Krangel og påstander om "juks" har ødelagt mye for begrepet "Swiss made" I dag er dette regulert i mye større grad, men du finner alltid de som vil prøve å forbigå dette.
For meg er det viktigste at uret fungerer og at kvaliteten står i stil. Det andre er for meg mindre interessant.
God helg ønskes!
 
Skjønner at det er mange sterke meninger og oppfatninger rundt dette merket (også :rolleyes:) For meg er dette en ren hobby der jeg må innrømme at ur med historie og renommé blant brukere (les dykkere ) verdsettes.

Samtidig litt synd at merker som blant annet Tag Heuer, RESCO og Helson, svertes etter alle kunstens regler på diverse forum. Egne efaringer og bruk, synes ikke å ligge bak. Skjønner godt at denne industrien er "hårsår ", skal ikke mye til for å ødelegge rykte og renommé, når noen går til "verks". Synd hvis dette i bunn og grunn er "trolling" eller subjektive motiv.
 
He he - du gir deg ikke @Hammerfjord. Det er flere enn Longlo som leverer deler av kvalitet fra PROC, Fullswing leverer det meste til Helson og Armida teks. Så jeg er nok ikke helt uvitende.
Det du henviser til er heller ikke ukjent men sannheten er vel et sted midt i mellom. Krangel og påstander om "juks" har ødelagt mye for begrepet "Swiss made" I dag er dette regulert i mye større grad, men du finner alltid de som vil prøve å forbigå dette.
For meg er det viktigste at uret fungerer og at kvaliteten står i stil. Det andre er for meg mindre interessant.
God helg ønskes!

"Det er flere enn Longlo som leverer deler av kvalitet"
?????
Hvis jeg nevner Longio er det bare fordi de er kjent for å ha vært på toppen av det som ble gjørt i Hong-Kong i mange år.
Longio startet ved å gjør "hemmelige jobber" for andre.
Ja, mange produserer deler for "micro-brands" som alle vet kommer fra Asia: som Helson, Armida, Benarus, Raven etc..
Og disse, som Helson og Armida er langt unna å bli toppen av det Hong-Kong kan produsere.... Langt unna.
Longio har produsert for mange kjente sveitsiske varemerker som er vettskremt for at dette kommer ut i verden: der kan du bare glemme de "micro-brands" fordi jeg snakker ikke om de.

Og angående din : "He he - du gir deg ikke" :
Vel du fikk bevis om det jeg snakket om, fordi etter din "...men jeg kjenner ikke til påstanden om at de(Doxa) har fått produsert ur i Asia," måte jeg vel dokumentere på noen måte mine påstander.
 
Redigert:
Skjønner at dette engasjerer mye @Hammerfjord! Jeg har kun et spørsmål til deg. Hva er din bruks erfaring med Doxa Sub??? pluss og minus.

Doxa engasjerer meg ikke.
En del år siden var jeg angasjert om å finne ut hvordan noen prestisjefylte sveitsisk varemerker hadde tjent seg veldig rik med den "Swiss Made" label ved å bruke asiatiske manufakturer imens de påstådd at alt var produsert i Sveits.
Dette fordi det var en tid når noen kjente varemerker hadde mange leverandører som selv hadde underleverandører som forsynet seg i Asia: for å gjør det cirka umulig å spore delene derfra.
Også fordi jeg har hatt en del diskusjon om dette med folk som er inn i "business" og jeg er opptatt av sannheten.

Jeg har aldri eiet noen Doxa: fordi jeg hadde og har ikke lyst for noen.
Sant nok er Doxa dykkerklokken en "klassiker" og sikkert en "must" for mange dykkerklokke "nerds".
Men på samme måte har jeg aldri eiet noen Rolex Sub uansett at jeg har prøvd en del.
Da for meg handler det mest om smak og lyst: ikke om "det man burde ha" i samlingen.

En gang rundt 2007 fikk jeg en Doxa Sharkhunter PVD i hendene fra en fyr som jobbet med meg på Melkøya og helt ærlig ble jeg ikke imponert med kvaliteten.
Jeg hadde da, siden 2003 (som nå) en DS3 "Reissue" Certina 1000m og likte bedre kvalitetsfølelsen på den DS3.
Den DS3 kostet 5000Kr i norsk butikk når den kom ut: jeg kjøpte min i Narvik.
Det var mye klokke for pengene.
Over årene har jeg hatt mange "dykkere" i min over 35-40stk samling og jeg eier fortsatt mest av de : alt mulig, fra 300m til 6000m og for varemerkene sine sider, fra Marathon SAR til Girard-Perregaux Sea-Hawk 2 Pro.
I min egen erfaring og vurdering, den beste kvaliteten jeg har opplevd i "Doxa lignende pris" er Aquadive Bathyscaphe 100.

Angående den He ventilen Doxa kom med, har aldri den Omega Ploprof 600 trengt det fordi akkurat som den Seiko Prof-600 fra 1975 og den nåværende Prospex Marinemaster 1000m, den eneste stor pakningen som er under glasset, stopper til og med de helium molekyler.
Disse klokker har en "monobloc" kasse og glasspakningen er ikke flat: den er formert i L og går dermed rundt og under glasset. De vanlige dykkerklokker har en flat pakning under glasset sitt.
Kronepakningene er ikke de mest utsatt der: det er bak kassen og under glasset at de Helium molekyler trenger seg gjennom pakningene og Omega hadde allerede løsningen når de kom med den Ploprof 600 i 1970.
Og som sagt, Seiko kom med det samme i 1975 med sin Prof-600.
Den ny Ploprof 1200 har en He ventil fordi den kan åpnes bak.

Der har du en lenke som nevner dette men det finnes mange på nettet:
"In 1975, Seiko introduced their answer. The Seiko 6159-7010 Professional 600M divers watch!
This 50mm diameter watch was made of titanium, had a super hard coating on the shroud and was made out of one piece (monobloc). Also, for the crystal the Professional 600 used an L-shaped gasket for extra protection. Where other watches uses a helium valve (automatic, like the Rolex Sea-Dweller or manual like the Omega Seamaster 300M and PO models), this watch is water and air tight due to the monobloc and L-shaped gasket. From the same era, Seamaster PloProf 600M is another example of a monobloc diver that doesn’t require a helium valve."
http://www.fratellowatches.com/seiko-factory-visit-trip-report-part-2/

Der Seiko forklarer seg: under "The helium problem, solved by engineering excellence" i kapittel 2
http://www.seiko-prospex.com/sea/special
compilation_technology_img03.jpeg
 
@Hammerfjord du er helt klart engasjert. Samtidig gir du karakteristikker om folk du ikke vet så mye om. At det står på www er nok heller ikke ensbetydende om at det er hele sannheten. Denne Lord John Vargas var en medarbeider for Doxa i USA, og ikke slik du prøver å beskrive han.

Essensen i det du skriver er at Doxa er "over prized second rate watch, made in Asia" Samtidig har du ingen egen erfaring eller noen annet enn at "kvaliteten ikke imponerte" Jeg må innrømme at jeg ikke er noen ekspert eller at jeg omgåes så mange innenfor "the business"

Synes kanskje at du fremstår som noe påståelig og at dette handler mest om smak og behag, noe du selv delvis erkjenner.

Ha en fin søndag!!!!!!!!!
 
@Hammerfjord du er helt klart engasjert. Samtidig gir du karakteristikker om folk du ikke vet så mye om. At det står på www er nok heller ikke ensbetydende om at det er hele sannheten. Denne Lord John Vargas var en medarbeider for Doxa i USA, og ikke slik du prøver å beskrive han.

Essensen i det du skriver er at Doxa er "over prized second rate watch, made in Asia" Samtidig har du ingen egen erfaring eller noen annet enn at "kvaliteten ikke imponerte" Jeg må innrømme at jeg ikke er noen ekspert eller at jeg omgåes så mange innenfor "the business"

Synes kanskje at du fremstår som noe påståelig og at dette handler mest om smak og behag, noe du selv delvis erkjenner.

Ha en fin søndag!!!!!!!!!

Alle som har lidenskap for noe og som skriver om det på nettet er liksom : engasjert.
Da forstår jeg ikke helt hva du mener...
Alt jeg ser, er at du starter å bli irritert fordi jeg står litt for mye imot dine påstander: men sånn går det med mange i den business har jeg sett.
Det noen av dere forstår ikke er at jeg er en pragmatisk fyr: jeg blander ikke følelser med fakta.
De som ikke får det til å få vekk følelsene sine fra hard fakta ender vanligvis med å bli såret til sinne punktet.
Men er det best å ikke vite noe for å ikke bli såret? Ikke alle mener det.
Jeg er ingen troll men jeg er ingen feiging og jeg står for det jeg mener at du liker det eller ikke: etter min mening, er en forum en åpen plass hvor fakta skulle gjelde først uten å bli maskert av en rosa kjærlighets tåke.

Som jeg har sagt, er jeg ikke spesielt engasjert om Doxa og personlig trenger jeg ikke å sove med en klokke for å vite om hvis jeg liker den eller ikke og for å vite hvis jeg er fornøyd med kvalitets følensen: da har jeg sagt min mening og basta med det.
Hvis forsvaret ditt er at Doxa klokkene kan bare evalueres hvis man eier de i årevis, skal vi selvsagt aldri bli enig

Hele greie skjedde fordi i 2010, fikk jeg bilder på Walca sin nettside rett før de forsvant: bilder som kom aldri tilbake og nå kan du se at til og med, nettsiden er vekk.
John Vargas jobbet for Doxa USA og fikk seg en krangel med Doxa før han sluttet: resten bryr jeg meg lite om.
Han offentligjort en del "email veksling" som man tar for "sant eller falsk" og det burde alle forstå også.
Men en ting er sikkert om den email: mange klokkeprodusenter tar seg X10 eller mer i fortjeneste fra produksjons kostnadene til utsalg.
Da hvis Doxa gjør det, gjør de som mange andre og det overrasker ingen: enkel matematikk.