Dornblüth 99.3

PJO

Medlem
10. aug. 2016
Innlegg
313
Sted
Oslo
I oktober 2016 hadde jeg en pakkeåpning av 99.1 fra D. Dornblüth & Sohn, noe som også var min første post her på TS, og den var såpass rik på tekst at de fleste falt fra underveis og sovnet. Derfor satser jeg denne gang på at jeg klarer å holde meg i skinnet der ordene blir få, eller mer sannsynlig – færre, og at det blir mange flere halvdårlige bilder.

DSC01762a.jpg
DSC01764a.jpg
DSC01765a.jpg
DSC01766a.jpg
DSC01767a.jpg
DSC01768a.jpg


Før jeg fortsetter drar jeg forhistorien til hvorfor det ble en 99.3: det ble bare sånn. Ferdig!

Men la meg utdype det en smule: Etter at jeg kjøpte en Tourby Old Military Enamel som jeg fikk i mai i fjor har jeg ikke tenkt noe særlig på hva neste klokke skulle bli, men hadde halvveis siktet meg inn på en produsent som jeg fortsatt halvveis har siktet meg inn på, men har ikke vært i nærheten av å gjøre en innsats på å bestemme meg for noe som helst. Denne produsenten samt Dornblüth er de eneste jeg har et lagret søk på WatchRecon som en slags inspirasjon og spark bak hvis det dukker opp noe, men siden begge er små produsenter der folk ser ut til å holde på klokkene sine, har det blitt dårlig med både inspirasjon og spark bak. Grunnen til at jeg hadde, og har, Dornblüth liggende inne som søk er at jeg har tenkt tanken at hvis det dukket opp noe interessant med mørk skive, og helst en 99.4, skulle jeg tenke på saken. Antall Dornblüth med mørk skive som har dukket opp til nå er null, så det har ikke blitt noen tanker trigget i den retning, men i september ble klokka jeg nå har kjøpt lagt ut for salg. Siden jeg ikke var ute etter nok en Dornblüth med lys skive satt jeg stille i båten, men ingen kjøpte klokka samtidig som prisen gikk ned, så jeg tok i begynnelsen av januar kontakt for et par avklaringer. Siden selgeren er amerikansk var det viktigste avklaringen om han i det hele tatt sendte til Norge da mange amerikanere ikke sender ut av landet. Enda verre er det at en god del selgere sender bare til CONUS, et faktum som hadde gjort meg veldig grinete hvis jeg hadde bodd i North Pole. Uansett, siden januar var en veldig tett måned, og at jeg strengt tatt ikke var på jakt etter en lys skive, og jeg fortalte selger begge deler, fortsatte jeg å sitte stille i båten med håp om at noen ville plukke opp klokka mens jeg satt stille i båten, men så skjedde ikke, så her er den.

DSC01769a.jpg
DSC01770a.jpg
DSC01771a.jpg
DSC01775a.jpg
DSC01776a.jpg
DSC01777a.jpg
DSC01778a.jpg
DSC01780a.jpg


Det fulgte med litt småtterier som en feiende flott liten treplate jeg ikke aner hva er til men som passer utmerket som en displayenhet, en ubrukt deployant-greie, ubrukt originalreim, og et lite verktøy for å endre dato - og inne i håndtaket ligger et like lite verktøy som er hendig hvis man skal bytte reim.

DSC01782a.jpg
DSC01784a.jpg
DSC01785a.jpg
DSC01786a.jpg


Vi har tid til et lite mellomspill der 99.1 og 99.3 deler rampelyset. Kan opplyse om at boksen til 99.3 er nesten 4 mm høyere enn den til 99.1. Hva man kan bruke denne opplysningen til er uvisst, men følte at det måtte opplyses.

DSC01841a.jpg

DSC01842a.jpg
DSC01848a.jpg
DSC01849a.jpg


Litt tekniske opplysninger mens vi enda har tid:
Produsent: D. Dornblüth & Sohn
Modell: Kal. 99.3 ST
Verk: Kaliber 99.3 – utgangspunktet er ett stykk Unitas 6497.1 som man har tuklet noe voldsomt med.
Fart den tikker av gårde med: 18000 bps
Gangreserve: 50 timer
Produsert: 2016
Diameter: 42 mm
Tykkelse: 11,5 mm
Kassa er av stål – en kombinasjon av børstet og pusset.
Ting og tang: Time og minutt med subsekund kl 9, datoviser kl 3, og gangreserve kl 12.

DSC01787a.jpg
DSC01788a.jpg
DSC01793a.jpg
DSC01790a.jpg
DSC01797a.jpg
DSC01855a.jpg
DSC01857a.jpg
DSC01807a.jpg
DSC01863a.jpg
DSC01861a.jpg
DSC01865a.jpg
DSC01866a.jpg
DSC01869a.jpg


På innerste hull. Skulle tro jeg var en pikespeider.
DSC01870a.jpg


Noe mer passende for pikespeidere:
DSC01872a.jpg
DSC01878a.jpg
DSC01875a.jpg
DSC01879a.jpg
DSC01876a.jpg
 
Redigert:
Strøkent! Skjønner hva du mener med at du ønsket deg en mørk skive, men den hvite gjør overhodet ingen skam på klokken :)
Gratulerer så mye.
 
  • Liker
Reaksjoner: PJO
Takk for artig lesning. Har alltid likt Dornblüth sine hvite skiver jeg :)
Grattis med en fantastisk klokke!
 
Flott klokke med en utboksing som står i stil!

Veldig gøy å se noe litt uvanlig, gratulerer :)
 
Takk for interessant lesning og flotte bilder av noe som ikke er hverdagskost:)
 
Heisann. Denne har gått meg hus forbi.
Gratulerer med flott klokke.
Takk for knallbra utboksing.:)
 
Strøkent! Skjønner hva du mener med at du ønsket deg en mørk skive, men den hvite gjør overhodet ingen skam på klokken :)
Gratulerer så mye.
Takk for artig lesning. Har alltid likt Dornblüth sine hvite skiver jeg :)
Grattis med en fantastisk klokke!
Jeg har bare klokker med hvit/lys skive, så derfor var jeg ute etter noe med mørk skive, men jeg kan strengt tatt ikke skjønne at en mørk skive på en Dornblüth vil være i nærheten av å være så bra som denne hvite. Så selv om jeg feilet i forhold til det jeg var ute etter er jeg ekstremt fornøyd med at det ble som det ble.

Dornblüth ass.
Akkurat som kidsa ville sagt det.

Gratulerer med flott ur og spennende lesing!
Her snakker vi unboxing altså (!)
Herlig unboxing :) Gratulerer med flott ur.
Takk for en kjempeflott utpakking, og gratulerer med en lekker klokke!
Flott klokke med en utboksing som står i stil!
Veldig gøy å se noe litt uvanlig, gratulerer :)
Takk for interessant lesning og flotte bilder av noe som ikke er hverdagskost:)
Heisann. Denne har gått meg hus forbi.
Gratulerer med flott klokke.
Takk for knallbra utboksing.:)
Jeg har ikke akkurat vært blant de mest kortfattede da det gjelder utpakkingene mine, men det er helt klart hyggelig at noen orker å gnage seg gjennom det hele. Får se om jeg neste gang klarer å holde meg til et par setninger og 3-4 bilder.