Tourby Old Military Enamel

PJO

Medlem
10. aug. 2016
Innlegg
313
Sted
Oslo
Hadde egentlig tenkt å kalle tråden for "Tudor Tourby Old Military" som klick-bait for å pirre interessen og lure flere inn hit, men det går visst ikke an med overstrøket tekst i trådnavnet, så det hele startet med en gigantisk nedtur. Var også inne på tanken å kalle tråden for "Den Tredje mannen som aldri skulle ha..." for å følge opp denne og denne, men siden jeg aldri har tenkt eller sagt at jeg aldri vil ha Rolex fikk det være. At jeg p.t. ikke aner hva som skal til for at jeg skal anskaffe meg en er en helt annen sak. Uansett – kompenserer den initielle nedturen med en dritlang utpakking der jeg ikke sparer på verken kommaer eller ord. Og det blir sikkert ett og annet bilde også.

Etter at forrige klokke kom i hus, noe som betyr at disse ikke teller i denne sammenheng, og ble behørig utpakket, hadde jeg for moro skyld de neste månedene en solid rundtur innom alskens tyske klokkemerker – samt en utysk en. Ikke overraskende var det veldig mye fint å finne, og her er noen eksempler på klokker jeg falt for:

DeckwatchArchimede.jpg
DeckwatchBlancier.jpg
DeckwatchCornehl.jpg
DeckwatchHentschelHamburg.jpg
DeckwatchJakob.jpg
DeckwatchStowa.jpg


Det er rimelig lett å se hva problemet med dette utvalget er, nemlig denne. Og siden jeg ikke kunne komme opp med så mye som et snev av gode grunner til å kjøpe nok en klokke med det samme designuttrykket var det bare å torpedere det sporet først som sist.

Det neste aktuelle klokkesporet som dukket opp var en militærklokke i klassisk stil fra den utyske produsenten nevnt over. Grunnen til dette er så banalt som at jeg har veldig sans for denne stilen, og av den grunn hadde tenkt tanken på om jeg skulle å skaffe meg en vintageklokke som var av denne typen militærklokke, men latskapen vant slik at det ble aldri til at jeg gjorde noen innsats for å finne en. Så da jeg kom over en ny klokke jeg likte kastet jeg lett vintagetanken på båten. Problemet med den utyske produsenten er at den bruker et egenutviklet urverk på noen av sine modeller, og uheldigvis er militærklokka en av dem, så prisen blir noen hakk høyere enn det jeg er komfortabel med. Men heldigvis kom jeg over at Tourby holdt på å utvikle en liten modellrekke med militærklokker, og siden de bruker hyllevare på urverkfronten raser prisen ned til et veldig hyggelig nivå, og dermed 50’ spart. Penger det også, og som dermed kan brukes på annet, f.eks enda flere av disse – og fortsatt ha noen kroner igjen til både Cola og potetgull.

DSC00813a.jpg


Jeg bestilte det som etter hvert ble min Tourby Old Military Enamel i november. Klokka var alt annet enn ferdig utviklet (3 varianter av urskiven i to størrelser av hver), så det ville ta noen måneder før klokka kom flyvende. De første prototypene ble ferdig i mars, og omsider er min klokke kommet i hus. Samtidig fikk jeg et par tredjepartsreimer jeg hadde bestilt med klokka i tankene.

Først en fra Sverige laget av sveitsisk ammolær:
DSC00814a.jpg

DSC00815a.jpg

DSC00816a.jpg

DSC00818a.jpg


Neste fra en fyr i Russland der dette faktisk er min fjerde bestilling. Et lite problem her er at reima ikke har kommet enda, så jeg får legge ut et passende klokkebilde ved en passende anledning som kompensasjon. Men det er samme fyren som har laget denne reima - det lille man ser av den her.

Jeg holdt nesten på å glemme klokkka, men her er den om litt:
DSC00819a.jpg

DSC00820a.jpg
DSC00821a.jpg
DSC00823a.jpg
DSC00824a.jpg
DSC00828a.jpg
DSC00826a.jpg
DSC00830a.jpg


Vi får ta en liten bildepause for å kjede dere med en smule tekniske data:
Dameter: 43 mm
Lengde: 50 mm fra lug til lug
Båndbredde: 22 mm
Tykkelse uten glass: 9 mm
Tykkelse med glass: 10,9 mm
Kasse: Børstet rustfritt stål
Urverk: Unitas 6498.1 som er så godt som urørt fra Tourby sin side
Visere: Feiende flotte og blå – fra Sveits

DSC00831a.jpg

DSC00832a.jpg


Som min for forrige klokke som ble pakket ut er dagens klokke laget av en mindre aktør som lager det meste selv bortsett fra urverket. Det bor rundt 190’ i Hagen, og 7 av dem jobber for Tourby.

DSC00834a.jpg

DSC00835a.jpg


Den lysebrunde vintagereima var det jeg klarte å velge meg fra Tourby. Den litt kjedelige sorte fikk jeg med på kjøpet, og den på klokka er helt klart dagens vinner.
DSC00837a.jpg

DSC00839a.jpg

DSC00840a.jpg

DSC00858a.jpg