Din neste/første Panerai?

Min første Panerai var denne. Pam 250.
Mye styr med å få tak i. Dessverre ble jeg fort lei den.

Screenshot_20200515-220050_Chrono24.jpg
 
Som mange andre var 312 klokka som fanget interessen min for Panerai. Klarte ikke sette fingeren på hva som var så spesielt med klokka, den var bare helt rå. Men jo mere jeg googla klokka, jo flere negative tilbakemeldinger kom. Topptung og ruvende var gjengangere. Var innom Bjerke og kikka på forskjellige modeller i monterene og tenkte: FOR NOEN BEIST! Jeg la drømmen på is. Altfor store klokker.

Så, år senere, på Tyrkiaferie, var jeg innom klokkebutikk på flyplassen i Istanbul.
Der var det en gammel kjenning i ny drakt, 1312. Gnisten ble tent, men fremdeles var det noe med størrelsen.
Fikk prøve den på hånda og på mystisk Panerai vis, krympa den gedigne klokka til perfekt størrelse rundt håndleddet.
Klarte ikke slutte å tenke på klokka og bestemte meg for at dette er min fremtidige følgesvenn.
Ingen klokke kan toppe denne!
Leser side opp og side ned her inne, mange fine bilder. Mange av min drøm 1312.
Så kommer jeg over eidehelg sitt innlegg om sin 510.
For ei klokke! Slank kasse, manuelt opptrekk, 8 dager... Glem 1312, ny favoritt Panerai og til en hyggeligere pris! Alt stemmer.
Men så dukker det stadig opp 312'er på finn. 1950 kasse, sandwich, 9-tall og sekundviser. Det er noe som vekker interessen.
Skal jeg slå til på "min første kjærlighet"?

Så mange modeller og velge mellom. Flipper klokker før jeg rekker å kjøpe dem!
Hvorfor Panerai, så mange modeller og alle har den unike egenskapen at de er nesten perfekte!
Har lovt meg selv Panerai i 40årsgave, to år og fem dager igjen.
I mellomtiden drømmer jeg meg bort.
510, 312, 1312, 233 (er vel denne man ender opp med til slutt)

Eller hva med Radiomir, den elegante storesøstera... Ahhhhhhh!!!
 
Veldig gøy å leste om deres ulike erfaringer og drømmer knyttet til Panerai. Mange fine klokker som er postet så langt. Galskapen begynte for meg med at sønnen min kjøpte seg en strøken 372 av @BRIO1368 i 2019. Etter dette begynte jeg også å lete etter en klassisk modell i 47 mm. Da det dukket opp en 720 for salg var det bare å kline til. Etter det var jeg på søken etter en Submersible i 47 mm. Det tok ikke lang tid før det dukket opp en 389 for salg. Nå fortsetter jakten på modellene jeg nevnte i første post i denne tråden. Er veldig fornøyd med disse to:
720
9F51CE05-EB23-4186-AC50-2919008407E6.jpeg


389
AD1B6B3D-7AEB-4DA1-904F-197950FFE057.jpeg
 
Artig tråd! Fast bestemt på at min neste klokke blir en Panerai, og jakten er virkelig en sann glede. Har foreløpig sett for meg en 915 eller 574. Var lenge inne på tanken om en 372, men slo det en periode fra meg på grunn av størrelsen.

915:
panerai_pam915_60a64940ec_700.jpg

574:

636962611083373094-Panerai-PAM00574-341313.jpg

796 var før denne tråden ukjent for meg (takk til @Rød ) , men er nå en sterk utfordrer til de over :cool:
 
Jeg besitter 662, 673, 721 og 1389. Drømmer om denne, som det meg bekjent er en av i landet. Kronekursen i disse tider gjør heller ikke import særlig aktuelt, så drømmen lever videre(bilde lånt av Erik Asher)
 

Vedlegg

  • 7230B7BA-941F-400D-81DA-4EE7E627E344.jpeg
    7230B7BA-941F-400D-81DA-4EE7E627E344.jpeg
    197,1 KB · Visninger: 0
PAM over de siste årene: 312,1312 og 562.

Av disse likte eg 562 best. Uten tvil mest comfy!
Vis vedlegg 197420
Har hatt tanker om 372, men svær så...
Også 233 har vore i topplokket...
Har og tanker om en 682/683 etter å ha testa @Blodstrupmoen sin...

Mange tanker, lite action med andre ord.
Hmmm. Postet eg dette søndag? Da gikk det bare 2 dager. For tirsdag ble det litt action.....:mrgreen:
20200526_204944.jpg
 
En 51 denne gang. Sommer uret 2020 ja :cool:

Faktisk eindel forskjell på bærecomfort på 12 og 51 selv om kasse er lik. Dette kan sikkert @MrMstone også bekrefte siden han har hatt begge?
Kult! 51 er vel titan, så det betyr vel en del? Det litt snurrige med Panerai er at relativt like klokker kan sitte så forskjellig og oppleves ganske annerledes. Synes for eksempel min 510 og en 372 begge sitter knall, men kan lett ha mer utfordringer med en hvilken som helst 44 mm automatisk...
 
Jeg tenker at det jeg trenger nå er en 372, som min første Panerai. Jeg har prøvd den på en GTG og konkluderte med at det ikke var noe i veien med størrelsen. Jeg fikk også prøve en Panerai på 44 mm, men husker ikke hva det var. Jeg tenkte da at det ikke var så stor forskjell på de to, og at jeg likte 372 best.

Nå har jeg blitt usikker, og må forske og prøve litt mer før jeg bestemmer meg. (Det er uansett litt tid før jeg har spart opp til deg jeg trenger).

Hva finnes av 44mm Panerai som er mest lik 372? Jeg skal ha med sandwich skive, manuelt verk og uten sekundviser. Tror jeg. (for egentlig liker jeg godt 389 også...)
 
Jeg tenker at det jeg trenger nå er en 372, som min første Panerai. Jeg har prøvd den på en GTG og konkluderte med at det ikke var noe i veien med størrelsen. Jeg fikk også prøve en Panerai på 44 mm, men husker ikke hva det var. Jeg tenkte da at det ikke var så stor forskjell på de to, og at jeg likte 372 best.

Nå har jeg blitt usikker, og må forske og prøve litt mer før jeg bestemmer meg. (Det er uansett litt tid før jeg har spart opp til deg jeg trenger).

Hva finnes av 44mm Panerai som er mest lik 372? Jeg skal ha med sandwich skive, manuelt verk og uten sekundviser. Tror jeg. (for egentlig liker jeg godt 389 også...)
Det blir vel denne PAM 914, det da (finner den på panerai.com, men ikke på Bjerkes nettside):
1590737245506.png
 
  • Liker
Reaksjoner: Suften og Hugo Cabret
Se der ja :) Den er helt klart et alternativ for meg. Hvordan er lesbarheten med sorte visere og sort skive?
Jeg vil tro det er som med min 510, som har det samme opplegget (men visere/tall/indekser er hvitgrønne-ish), dvs meget god lesbarhet etter min mening! Denne hadde stått på min liste om jeg ikke allerede hadde en jeg var fornøyd med;)
 
Jeg vil tro det er som med min 510, som har det samme opplegget (men visere/tall/indekser er hvitgrønne-ish), dvs meget god lesbarhet etter min mening! Denne hadde stått på min liste om jeg ikke allerede hadde en jeg var fornøyd med;)
Har du sandwich dial på 510en? Einaste som irriterte meg litt på 562en. At den hadde painted dial. Meeeeget comfy kasse(samme som 510).
 
  • Liker
Reaksjoner: urtid
Jeg tenker at det jeg trenger nå er en 372, som min første Panerai. Jeg har prøvd den på en GTG og konkluderte med at det ikke var noe i veien med størrelsen. Jeg fikk også prøve en Panerai på 44 mm, men husker ikke hva det var. Jeg tenkte da at det ikke var så stor forskjell på de to, og at jeg likte 372 best.

Nå har jeg blitt usikker, og må forske og prøve litt mer før jeg bestemmer meg. (Det er uansett litt tid før jeg har spart opp til deg jeg trenger).

Hva finnes av 44mm Panerai som er mest lik 372? Jeg skal ha med sandwich skive, manuelt verk og uten sekundviser. Tror jeg. (for egentlig liker jeg godt 389 også...)
Jeg ville gått for en 372! Gullviserne til Panerai "popper" helt fantastisk i det rette lyset. 372 har alt en Panerai skal ha etter min mening.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hugo Cabret og urtid
Har du sandwich dial på 510en? Einaste som irriterte meg litt på 562en. At den hadde painted dial. Meeeeget comfy kasse(samme som 510).
Hei! Nei, har nok ikke det (dessverre?). Men spørsmålet til @Hugo Cabret var om lesbarheten er god når viserne er svarte og resten av viserne har samme farge som tall/indekser. Og akkurat det "opplegget" har min 510 også, og tenker det funker veldig bra. Og så må jeg si at jeg egentlig aldri har latt meg irritere over at den ikke har sandwhich, men hadde den hatt sausage dial ville jeg styrt unna... På 510 (og 562?) er det jo en slags utfresing som lumen er lagt ned i - synes det er mer enn bra nok!
 
  • Liker
Reaksjoner: eidehelg og Oddemann
Her er min første Panerai og nyforelskelsen kjennes godt. En annen artig kuriositet er at fruen aldri har lagt spesielt merke til klokkene mine. «De er jo så like». Men DENNE la hun merke til, og ble litt bergtatt av skjønnheten. Jeg er selv begeistret for «følelsen» den gir, både i opptrekk og på armen. Den ser robust og funksjonell ut, samtidig som linjene på kassen gir en «myk» og varm følelse. Ja, jeg er nok litt forelsket.
7F99F8E9-3006-451A-8223-5E4668C86862.jpeg