Livet er godt i Norge: vi trenger ikke å vise fullmakt til militære med maskingevær når vi skal ute for å kjøpe noe enkelt som et brød mens klær eller barneleker er dømt som "non essential" og forbudt.
Noen ganger glemmer vi hvor godt vi har det.
Det er mange her som gleder seg til at Trump skal vekk.
For min del har jeg aldri vært helt enig med hele politikken eller oppførselen sin.
Men det er noe få her ser ut til å forstå og det vises tydelig på et kommentar jeg fant på nettet.
"Sore Loser"- that's rich. The demonrats were the epitome of sore losers for 4 long years"
Nemlig...Vi har sett 4 år med intens protest, vold, hatkampanje, inkludert politisk drevet mord og ødeleggelse på mange plasser i USA.
Noe som viser til et vendepunkt i nasjonen og faktisk, Vesten selv.
I USA har det aldri vært noe som "not my president" før i tiden.
Mange av de som har stemt for Biden er bestemt til å tvinge sitt synspunkt på alle andre og det skal ikke gå bra for seg.
USA er blitt alt for polarisert og det handler ikke bare om etnisitet eller klassekamp.
At Biden vinner med 50,5% av stemmene skal ikke få de neste 4 år til å bli konstruktive.
Det som kommer, er mer eller mindre en forverret versjon av det samme som vi har sett de siste 4 år.
Kløften mellom Amerikanerne har bare vokst og den kom ikke under Trump: jeg har sett den vokse mest gjennom Obama årene mens jeg var moderatør på et amerikansk klokkeforum. Og det handler ikke bare om Obama: det er noe som har krypet inn over lang tid.
En nasjon som skal tære seg videre og kanskje havne i en borgerkrig eller union splittelse er ikke noe som burde tas lett.
Og jeg ser det samme kommer til Europa, med en annen farge.
De sykliske forskningene jeg har lest de siste årene, viser på at USA skal slutte til å bli et dominerende "rike" fra 2022-2023.
Man tror på det eller ikke men alt ser ut til å bli på ruten.
Jeg høres kanskje pessimistisk ut men jeg er for gammel til å tro på julenissen og at alt skal bli bra fordi Trump er vekk.