Dette gjør livet godt å leve - hverdags-edition

Når du etter service på merkeverksted får beskjed om at feste på midtre del av eksosanlegget er borte, men at det blir så dyrt (36k !) å fikse hos dem siden hele, inkl katalysator, må byttes, at de råder meg til å finne noen som kan sveise på et nytt feste. Stikker innom det lokale verkstedet på vei hjem - joda, bare sett den igjen, så fikser vi det i løpet av dagen. Henter bilen to timer senere og betaler 597,-. Kudos til begge.
 
Litt sjokkert over at ditt merkeverksted ikke har et sveiseapparat;)
Når jeg var i den bransjen var dette rimelig standard..

-De har sikkert, men de har gjerne også instruks fra merkeinnehaver om at man ikke skal utføre slike reparasjoner. Akk. Kudos til dem for å sende deg videre!

36k? Har man begynt å bruke heroin som aktivt stoff i katalysatorer?

(Jeg var i harnisk da det viste seg at nytt eksosanlegg til Dieseldyret (1990 HZJ73 Land Cruiser) kostet 11kkr - men det viste seg at det var i rustfritt, så da får man vel leve med det...)
 
  • Liker
Reaksjoner: chrbir
Når du etter service på merkeverksted får beskjed om at feste på midtre del av eksosanlegget er borte, men at det blir så dyrt (36k !) å fikse hos dem siden hele, inkl katalysator, må byttes, at de råder meg til å finne noen som kan sveise på et nytt feste. Stikker innom det lokale verkstedet på vei hjem - joda, bare sett den igjen, så fikser vi det i løpet av dagen. Henter bilen to timer senere og betaler 597,-. Kudos til begge.

Bra de rådet om billig fiks, synes flere verksteder er gått over til å bli kun delebytt til høy margin -> høye regninger.
 
  • Liker
Reaksjoner: semmern og chrbir
Hyggelig mini-GTG i Shibuya :love:
6E99AD32-5925-4FF7-9B69-AE0A4CF3EB6F.jpeg
 
Når du etter service på merkeverksted får beskjed om at feste på midtre del av eksosanlegget er borte, men at det blir så dyrt (36k !) å fikse hos dem siden hele, inkl katalysator, må byttes, at de råder meg til å finne noen som kan sveise på et nytt feste. Stikker innom det lokale verkstedet på vei hjem - joda, bare sett den igjen, så fikser vi det i løpet av dagen. Henter bilen to timer senere og betaler 597,-. Kudos til begge.

Yess! Høsten 21fikk vi barn og sykdom i familien omtrent når det skulle legges om dekk, så det ble for første (og siste!) gang satt bort til nærmeste sjappe, et av disse stedene i P-huset på et kjøpesenter som vasker biler og skifter dekk. Det viste seg da våren kom at de hadde dratt til med minst tre ugga-dugga for mye på 13 av hjulmutterne mine, så de var over gjenge og satt bom fast da de skulle av. Merkeverksted-delebytterne sa fire nye nav og en pengesum til å bli svimmel av, mens et annet verksted borti her kjøpte 20 nye bolter, banket ut de gamle og satt inn nye fra baksiden. 20 nye hjulmuttere også, og noen arbeidstimer senere så var det gjort. Gratis ble det ikke, men det ble enormt mye billigere enn merkeverkstedet skulle ha. Så det finnes folk der ute som faktisk mekker bil heller enn å bytte deler, og det er godt å se!