Det kan se ut som om hypen nå er over

Mva beregnes på salgssummen. Dersom det ikke er mva ved kjøp av varen (som ved brukthandel) får du ikke fradrag for inngående mva og sitter igjen med å bli belastet for 100 % salgssummen

Dett har neppe noe direkte med mva og gjøre, annet enn å være en sannsynlig årsak til at skattekontoret gjennomførte kontroll
Foreslår at du leser deg opp på dette :)

Er det en ting jeg er sikker på, så er det at man ikke skal være skråsikker på noe som har med mva å gjøre!

EDIT: For å supplere: Det er strenge dokumentasjonskrav for å kunne benytte avansesystemet, som jo også fremgår av lenken ovenfor. Informasjonen fra revisor i revisjonsberetningen indikerer at selskapet kan ha hatt dårlig kontroll på dette.

Foreslår at du leser deg opp på dette :)

Er det en ting jeg er sikker på, så er det at man ikke skal være skråsikker på noe som har med mva å gjøre!

EDIT: For å supplere: Det er strenge dokumentasjonskrav for å kunne benytte avansesystemet, som jo også fremgår av lenken ovenfor. Informasjonen fra revisor i revisjonsberetningen indikerer at selskapet kan ha hatt dårlig kontroll på dette.

Takk, jeg setter av helgen 😉

Mva beregnes på salgssummen. Dersom det ikke er mva ved kjøp av varen (som ved brukthandel) får du ikke fradrag for inngående mva og sitter igjen med å bli belastet for 100 % salgssummen
Jeg henger ikke med deg her :
Kilde Skatteetaten.
Med virkning fra 1. september 1997 er det innført særlige bestemmelser om lavere beregningsgrunnlag for merverdiavgift ved omsetning av brukte varer, kunstgjenstander, samleobjekter og antikviteter. Avgiftspliktige videreforhandlere kan beregne merverdiavgift av avansen istedenfor av hele salgssummen ved salg av brukte varer mv, som de har kjøpt fra private eller andre som ikke skal beregne merverdiavgift ved salg til videreforhandleren. Videreforhandlerne kan i hvert enkelt salgstilfelle velge om de vil benytte de ordinære reglene for utregning av avgiften eller det nye avansesystemet (merverdiavgiftsloven nytt kapittel V a om brukte varer mv, nye §§ 20a – 20c, jf § 18 nytt sjette ledd). Ved auksjonssalg skal det beregnes avgift av salæret.

redigert 😄EOD kom meg i forkjøpet.

Artig tvist i tråden. Det er noen termer her som gir noen refleksjoner opp mot kjøp og salg av f. eks. klokker.

"Avgiftspliktig videreforhandler" er en term. Når er man da ansett som dette? Når omsetningen overstiger 50K. Det gjelder jo de aller fleste her på TS og andre plattfromer som kjøper en klokke fra en selger (som er en privatperson som selger sin egen klokke til en part). Hvis parten som kjøper klokka omsetter for mer en 50K innen 12 måneder, skal man jo da registrere seg som "avgiftspliktig forhandler"? Virker som ordlyden i Forskrift (Nr. 109) om omsetning av brukte varer, kunstverk, samleobjekter og antikviteter, skal omfatte salg som skjer her på TS og andre plattformer? I så fall - litt rart, eller? Kan jo ikke stemme, da folk som kjøper og selger en bil eller to i løpet av 12 måneder da er "skurker". 🤷‍♂️ Mulig noen forarbeider til forskriftsteksten som gir føringer her.

• Haha
Reaksjoner: andres
Forskriften gjør ikke privatpersoner til videreforhandlere bare fordi de passerer 50 000 i salg. 50 000 grensa gjelder mva-registrering dersom man allerede driver avgiftspliktig virksomhet. Først må aktiviteten i det hele tatt være næring. Noen bilsalg, klokkesalg osv. i året er normalt sett ikke næring. De fleste klokkesalg/kjøp her på sonen skjer i samme markedet, stort sett uten gevinst/tap.

Så bra. Da slipper vi en ny tvist på MVA-diskusjonene…siden det p.t er flere salgsannonser enn det er spirende løvetann langs veiene. #hypenerdefinitivtover

Baksiden av hypen?
1777060712605.png

• Haha
  • Liker
Reaksjoner: chrbir og Jone