Det er vel mistanke om økonomisk kriminalitet, eksempelvis i form av unndratt skatt og/eller avgift, manglende bokføring osv. Politiet tar gjerne beslag for å sikre et krav.
Han er ikke den første klokkepusheren som har gått på en smell når det gjelder regnskapsføring - og i dette tilfellet er det nokså vanskelig å ikke være overrasket…
Kunne ikke drive videre
MN24 har tidligere omtalt konkursen. Da ønsket ikke Garg å si så mye.
Nå forteller 24-åringen at konkursen kom som følge av en politiaksjon i januar.
– Politiet gikk inn i min private leilighet i Oslo og tok med seg klokker for over to millioner kroner. De gikk inn mens jeg ikke var hjemme, sier Garg.
–
Hva mener du om det?
– Det er ikke kult, og har ført til der vi er i dag. Uten klokkene hadde jeg ikke noen forutsetninger for å drive Timelux videre og flyttet tilbake til Trondheim. Alle verdiene i selskapet var knyttet til klokkene, svarer Garg.
Savner forklaring
Ved konkursåpning hadde Oslo politidistrikt en heftelse på gjenstander verdt inntil 4,23 millioner kroner i Timelux.
Politiet sier det er for å «sikre erstatning» til fornærmede i en annen sak.
– At påtalemyndigheten begjærer heftelse for å sikre verdier er ikke seg selv uvanlig, understreker politiadvokat Anders Østberg Raaum.
Garg bestrider ikke politiets forklaring.
– Timelux er indirekte involvert i saken. Fornærmede overførte penger til selskapets konto etter instrukser fra en tredjepart som fornærmede møtte på nett, kommenterer Garg.
MN24 har stilt politiet flere spørsmål uten å motta svar. Garg sier han ikke har fått en utfyllende forklaring fra politiet.