Det kan se ut som om hypen nå er over

Markedsprisen er jo hva folk er villig til å betale. Dersom markedsprisen i Norge ligger 10% over resten av verden vil det jo fortsatt være rimeligere enn å kjøpe i utlandet for så å innføre til Norge. Så lenge etterspørselen er såpass høy så vil vel prisene ligge litt høyere her enn en del andre land.

Sånn har selgere her til lands gjort lenge....
Refererer til priser på Chrono og legger til 25% fordi det er det det ville kostet å kjøpe fra utlandet = Norsk pris......

MVA har jo egentlig ingenting å si ift. priser på Chrono. Hvis jeg som selger i et annet land selger en klokke til en i Norge, så er det jo bare prisen jeg har satt for klokken jeg får som kjøpesum. Eventuell MVA i annet land er jo ikke noe som påvirker hva som kommer inn på min konto ved salg.
På samme måte kan man jo tenke at ved å kjøpe en klokke på Chrono fra Tyskland når man befinner seg i Tyskland, så vil jo annonsert pris være den samme som man betaler.

Derfor kan man jo sånn sett si at priser på Chrono reflekterer markedspris. Argumentet fra de som selger Rolex (eller andre klokker, men typisk Rolex) i Norge er jo at det legges på 25% MVA på kosten ved å få den inn til Norge, som jo forsåvidt er korrekt. Men det har jo egentlig ingenting med markedsprisen å gjøre.

Så lenge de som mener at norsk markedspris er chrono24+mva kun selger og kjøper av hverandre er det forsåvidt uproblematisk. Gjorde noen forsøk på å forklare for enkelte av de hvorfor det er tullete å skulle legge til 25% for en tid tilbake, men virker som at dette er et fastlåst spor for de mest ivrige og nyfrelste Rolex-selgere/kjøpere.

Men det er likevel en positiv side ved denne måten å tenke prissetting på. Mange Rolex-selgere/kjøpere i Norge har takket være dette lært seg hva MVA er, noe en god del av de sannsynligvis ikke hadde noe kjennskap til fra tidligere. La oss kalle det kompetansebygging på Finn.no/Klokkeriet.

På Tidssonen tar jeg det som en selvfølge at selgerne forstår at det ikke er noen grunn til å legge på 25% når man selger/kjøper innenriks.

Jaja, det som foregår på C-24 er egentlig litt av en verdens gjennomsnittlig pris.
Og verdien av hver enkelt ting er ofte avhengig av tilgjengelighet i landet der man handler.

• Liker
Reaksjoner: Pollux
Jeg får nok ikke 327K + MVA for min :D
IMG_8104.png

Men jeg husker at jeg brukte samme «strategi» for noen år siden når jeg skulle selge en AP 15300. Det med pluss MVA på Chrono funka ikke, selv om det ikke var noen tilsvarende for salg i Norge :)

En av de gode kundene til Bjerke? Kommer med mva, men ville sagt det samme hvis jeg hadde en kompis som har fått en av de første klokkene i Norge.

IMG_7081.png