Det kan se ut som om hypen nå er over

Jeg følger heller ikke så godt med på ventelister og alt det der, men kan ikke noen sende meg en PM når det ikke lenger er ventelister på GMT-master i stål;)

Fra "spøk" (..egentlig ikke...) til alvor: Tror noen av dere som følger Rolex litt tettere at vi kommer dit I overskuelig fremtid?
Rolex har bestandig tilpasset produksjonen sin til salget.
Da forventer jeg ikke at de skal produsere mer, hvis de selger mindre.
Eller er det noen som tror på at Rolex skal selge mer, mens alle andre gjør det motsatte?

Er det ikke det Rolex har gjort siden tidenes morgen da? De eier jo markedet og kan gjøre akkurat som de vil.
Rolex har bestandig minsket produksjonen når salget gikk ned, og dratt produksjonen opp når salget vokste.
De eier markedet?
Markedet er styrt av krefter ingen "eier", og til syvende og sist, er markedet avhengig av "tillit i morgendagen".
Er markedet bekymret eller usikker om fremtiden, skal markedet gå på sparemodus.
Rolex har null makt over dette, og følger trendene.

Rolex har full kontroll over markedet og styrer i stor grad både trender og volumet de kontrollerer markedet med. Uansett hvor mye verden går til helvete så er det alltid folk med penger nok.
Når jeg sa "eier" markedet så mente jeg at de har så stor andel av det at de i stor grad kan styre det.

Rolex har bestandig tilpasset produksjonen sin til salget.
Da forventer jeg ikke at de skal produsere mer, hvis de selger mindre.
Eller er det noen som tror på at Rolex skal selge mer, mens alle andre gjør det motsatte?
De har helt sikkert tilpasset produksjonen til salget og det vil de selvfølgelig også gjøre i fremtiden, men det er jo bare i de siste årene at det har vært ventelister på alt av sportsklokker i stål.
For 10-15 år siden fikk man vel kjøpt det meste over disk eller man fikk ihvertfall stå på en venteliste.
Det kan da ikke være helt utenkelig at man kommer dit igjen?

• Liker
Reaksjoner: Heftos
Man skal ikke mer enn 5 år tilbake før man fikk satt seg på venteliste på alt man ønsket seg uten problemer. Da var det mest syting over hvor sinnsykt det var at man måtte vente litt :D man kan bare bla seg tilbake på forumet her og se hvor mye ting har forandret seg de siste 3-4 årene.
Det jeg er usikker på er om hypen vil dø ut i den grad at interessen for klokker vil dø hen tilbake til tiden før hypen. Eller om Hypen på en måte satt et nytt benchmark i interessen rundt klokker og lista vil bli liggende høyere enn den tiden da vi kunne kjøpe det vi ville og være nerder i fred.

Time will show.

• Liker
Reaksjoner: Heftos og Ban
Går man 7-8 år tilbake så var ventelister noe som var forbeholdt Patek osv.

Folk fikk til og med rabatt på Rolex rett fra AD

Man skal ikke mer enn 5 år tilbake før man fikk satt seg på venteliste på alt man ønsket seg uten problemer. Da var det mest syting over hvor sinnsykt det var at man måtte vente litt :D man kan bare bla seg tilbake på forumet her og se hvor mye ting har forandret seg de siste 3-4 årene.
Det jeg er usikker på er om hypen vil dø ut i den grad at interessen for klokker vil dø hen tilbake til tiden før hypen. Eller om Hypen på en måte satt et nytt benchmark i interessen rundt klokker og lista vil bli liggende høyere enn den tiden da vi kunne kjøpe det vi ville og være nerder i fred.

Time will show.

Går man 7-8 år tilbake så var ventelister noe som var forbeholdt Patek osv.

Folk fikk til og med rabatt på Rolex rett fra AD
Ja, jeg husker 8% var normalt lenge på Rolex. Omega og Breitling var 25-30% helt vanlig.

Det var tider, nå er man heldig om man får 10-15% på de. Rolex er selvfølgelig utopisk å få rabatt på.

• Liker
Reaksjoner: Jone
Rolex har full kontroll over markedet og styrer i stor grad både trender og volumet de kontrollerer markedet med. Uansett hvor mye verden går til helvete så er det alltid folk med penger nok.
Når jeg sa "eier" markedet så mente jeg at de har så stor andel av det at de i stor grad kan styre det.
Forklar meg hvorfor alle i klokke industrien ser på salgene sine gå nedover, og tror du virkelig at Rolex er unntaket som selger som bare fy? Det tror jeg ikke på.
Poenget mitt er at Rolex skal mest sannsynlig dra produksjonen sin nede.
Hvorfor skulle de flomme et fallende marked?
Til og med Kina sitt marked har falt.
Ja, det blir bestandig folk med penger som skal kjøpe, men husk at vi er ikke i midten av en ny jappetid.

Jeg tror Rolex selger akkurat like mye som før sett i perspektiv på markedet per nå. Det er jo økende tilgjengelighet en indikator på.
Men at de muligens justerer produksjonen for å opprettholde eksklusiviteten og etterspørselen er nok mulig. De vil naturligvis aldri flomme markedet, det er ikke merkevaren tjent med. Men de er nok en av få produsenter som har makt nok til å kontrollere dette selv i en viss grad. De har penger nok til å ri av noen få dårlige år og de trenger heller ikke stå til ansvar for grådige aksjonærer.

De har helt sikkert tilpasset produksjonen til salget og det vil de selvfølgelig også gjøre i fremtiden, men det er jo bare i de siste årene at det har vært ventelister på alt av sportsklokker i stål.
For 10-15 år siden fikk man vel kjøpt det meste over disk eller man fikk ihvertfall stå på en venteliste.
Det kan da ikke være helt utenkelig at man kommer dit igjen?
Jeg tror ikke at vi kommer tilbake til Rolex "for alle over disken".
Rolex skal ikke gå i full revers etter det de har gjort, eller betyr det at de innrømmer foran hele verden at de tok bombefeil med sin "eksklusivitet taktikk".
De skal ikke innrømme dette på en såpass kraftig måte.
Hele historie fra Rolex om at de har aldri sultet markedet, og at det var bare kundene som multipliserte seg som sopp under en fuktig morgen, er bare piss.
Og at de bygger ny fabrikk for å få "Rolex for alle over disken" er også piss.

• Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Nei @GrimReaper
Jeg har ingen tro på at Rolex selger nå som "før".
Du gjør en antagelse som går fullstendig mot markedets barometeret, og den geopolitiske situasjonen vi står i.
Ingen selger som før i en era som vi er i.
På tide å åpne historiebøkene, og se siste gang dette skjedde: for det var ikke en gang i "modern alderen".
Nok om det, jeg melder meg ut fra temaet.

Nei @GrimReaper
Jeg har ingen tro på at Rolex selger nå som "før".
Du gjør en antagelse som går fullstendig mot markedets barometeret, og den geopolitiske situasjonen vi står i.
Ingen selger som før i en era som vi er i.
På tide å åpne historiebøkene, og se siste gang dette skjedde: for det var ikke en gang i "modern alderen".
Nok om det, jeg melder meg ut fra temaet.
Jeg sa ikke ar de selger det samme kvanta som før. Men at de i forhold til konkurrentene selger "like godt". Og at de er i en posisjon hvor de kan styre markedet mer eller mindre som de vil gitt sin posisjon. Tror du misforstår meg litt, eller mulig jeg formulerer meg dårlig. Uansett så spiller det ingen rolle. Vi lar den ligge.

Rolex-stålmodeller får man i dag kjøpt over disk mange steder. Systemet med å måtte registrere seg i et slags søknadsopplegg for å få kjøpe virker som en rutine som henger igjen fra da ventelister var en nødvendighet i alle markeder. Som kjøper ville jeg ikke vært spesielt bekymret for tilgjengeligheten på Rolex i stål.