Det kan se ut som om hypen nå er over

Tenkte mer på om det er realistisk å håpe på et marked som "gamle dager", eller om etterspørselen fortsatt vil overgå tilgjengeligheten, tross dystre spådommer....
Jeg tror fortsatt Rolex vil opprettholde sin utilgjengelighet. De står så enormt sterkt i markedet at de styrer sin egen hype. Og folk har penger nok. Det er bare spekulantene med kredittkort og de som i utgangspunktet ikke hadde råd som har falt i fra. Derav korreksjonen i markedet som vi har sett fra 2022 til nå.
Noen modeller - gjerne litt ukurrante, vil nok bli mulig å komme på liste på. De mest populære modellene tror jeg blir status quo.
At man kan gå inn i butikken å plukke med seg en sub fra hylla tror jeg dessverre ikke kommer til skje. Da hadde det skjedd allerede.

• Liker
Reaksjoner: Grendel og Genta
Da blir det jo ikke noen hype hvis det er nok til alle ;)
Litt som diamant markedet.
Jeg snakket om det en gang med en fyr som hadde jobbet i diamant gruvene i Sør Afrika mellom 70 og 90 tallene.
"Hvis de selger alt som kommer ut fra gruvene, vil diamant prisen på Carat falle til zirkonia høyde" sa han.

• Liker
Reaksjoner: holmby
Litt som diamant markedet.
Jeg snakket om det en gang med en fyr som hadde jobbet i diamant gruvene i Sør Afrika mellom 70 og 90 tallene.
"Hvis de selger alt som kommer ut fra gruvene, vil diamant prisen på Carat falle til zirkonia høyde" sa han.
…akkurat som med kunstmarkedet:

hvis munch-museet la ut for salg hele sin samling av nær 20.000 munchtrykk så ville den generelle stykkprisen øyeblikkelig blitt svært få 1000-lapper istedenfor dagens 10-tusener, 100-tusener og millionbeløp :eek:

Nå skal vel Rolex åpne noen nye fabrikker for å produksere mer?
De er vel ikke interessert i å tape en del av kaka til heldige forbrukere?

Nå skal vel Rolex åpne noen nye fabrikker for å produksere mer?
De er vel ikke interessert i å tape en del av kaka til heldige forbrukere?
De har et tiptop modern og automatisert anlegg som kan sikkert pusje til 1.2M stk/år mener jeg.
Men jeg antar at de har sunket til 600K/år etter mange år mellom 800K og 1M...Og det har skapt markedet med ventetidene og "eksklusive kunder" vi kjenner.
Det er faktisk litt rart at de oppgraderte og moderniserte anlegget sitt noen få år før de strammet produksjonen.
Det ser ut som innstrammingene var ikke helt en del av den opprinnelige planen.

• Liker
Reaksjoner: Hvalrossen
De har et tiptop modern og automatisert anlegg som kan sikkert pusje til 1.2M stk/år mener jeg.
Men jeg antar at de har sunket til 600K/år etter mange år mellom 800K og 1M...Og det har skapt markedet med ventetidene og "eksklusive kunder" vi kjenner.
Det er faktisk litt rart at de oppgraderte og moderniserte anlegget sitt noen få år før de strammet produksjonen.
Det ser ut som innstrammingene var ikke helt en del av den opprinnelige planen.
1716837407628.png
Merkelig å investere i nye fabrikker hvis man ikke skal lage fler klokker :coffee:

Vis vedlegg 370646Merkelig å investere i nye fabrikker hvis man ikke skal lage fler klokker :coffee:
Økning er økning, men trenger ikke være et vesentlig tall. 2 er mer enn 1. (Faktisk 100%). Det trenger ikke bli noe større antall. Kan være at produksjonen andre steder reduseres (nesten) tilsvarende økningen i det nye anlegget.

Det triller Nok nye modeller ut herfra.

Rolex (etc) er avhengig av begrenset ("begrenset") produksjon.

8

Økning er økning, men trenger ikke være et vesentlig tall. 2 er mer enn 1. (Faktisk 100%). Det trenger ikke bli noe større antall. Kan være at produksjonen andre steder reduseres (nesten) tilsvarende økningen i det nye anlegget.

Det triller Nok nye modeller ut herfra.

Rolex (etc) er avhengig av begrenset ("begrenset") produksjon.

8
De er dog til syvende og sist en bedrift. Tviler på at de vil dele ut 100k til en heldig som har fått kjøpe daytona. Bedre å produsere fler og tjene mer

• Liker
Reaksjoner: Grendel
De er dog til syvende og sist en bedrift. Tviler på at de vil dele ut 100k til en heldig som har fått kjøpe daytona. Bedre å produsere fler og tjene mer
Det er nok i de fleste tilfeller sant. Og en logisk tankegang. Faren er jo ende opp som Omega som spyr ut overprisede klokker all mass og blir liggende usolgt i monteren. Vi husker jo alle hvordan AD'er dumpet priser og solgte direkte til gårmarkedet for å bli kvitt de.
Jeg tror nok det er nøye kalkulert balansegang Rolex foretar seg for "styre" produktet sitt.
Jeg tror de oppfatter at de er tjent med at etterspørselen er større en tilgangen. Hvis de gjør alt tilgjengelig vil de miste eksklusiviteten som i stor grad er med på å opprettholde trykket på produktene deres.

Og de blir ikke blakke med det første heller, pluss at de er en stiftelse og ikke trenger å stå til rette for grådige aksjonærer som ikke er redd for å vanne ut produktet for profitt.

Det fins fortsatt et stort mellomrom fra klokke hyller som må tømmes på grå markedet, til 2 års venting for en helt vanlig modell:rolleyes:

Sannheten er at Rolex senket produksjonen på de meste populære modeller, og trynet seg på eksplosiv grå marked spekulering, klokker solgt under disken med en ulovlig premium, økning i tyveri stempling, dramatisk vekst på franken klokker/ kopier og hauger av drittlei kunder som gikk på andre produkter.
Og nå, snur de sakte men sikkert uten å si noe om det som virkelig skjedde.

Man skulle tro på at Rolex hadde sett markedet med øynene til Adam Smith, men de tok seg en liten Karl Marx "hand of god" for å senere finne ut at det ikke fungerte.
Jepp.