Det kan se ut som om hypen nå er over

…vi snakker ikke om en bøyg her - vi snakker om mount everest - og jeg har vært i himalaya og sett det med egne øyne; det er nesten uoverkommelig, men ikke helt.

jeg tar i alle fall høyde (!) for at vi har maktet lande (stygt) innen 10-års tid - og jeg er kjent for å være surrealistisk optimist

IMG_5959.jpeg

• Liker
Reaksjoner: Matsmet
Jeg har ikke god peiling på dette, men jeg heller tror ikke vi er over bøygen enda.

Det som forundrer meg litt er jo faktisk heller det at folk har satt seg i en situasjon hvor de "bor seg ihjel" og faktisk ikke klarer å betale huslånet sitt engang. Hva skjedde med å sørge for sånne at fundamentale ting i livet er på stell. Hvis man er så til de grader belånt på bolig så synes jeg det bekymringsverdig hvor mange som i det hele tatt synes det var lurt å kjøpe en eller flere luksusklokker i stedet for å betale ned hus og bil. Selv når renten var fraværende.
Jeg trodde ærlig talt folk flest var såpass oppegående.
Programmer som Luksusfellen har en utømmelig tilgang på deltakere. Så nei, folk flest er dessverre ikke såpass oppegående.

Redigert:
Det jeg tenker er at det ekte klokkemarkedet har egentlig ikke minsket seg.
Det som skjer nå, er at et nytt "kunstig" marked (som var bygget på det billigste lånefest evig i historien) får seg en smekk.
Alle nye "Bourgeois" som levde livet på nullrenta drømmen, har tatt feil om fremtiden.
Da går vi egentlig tilbake til det markedet var, før folk ble kastet sedler i trynet.
Selvfølgelig kan overgangen gi kalde føtter til en del som tilhører det opprinnelige ekte markedet, og som har kjøpt toppen av boblen.
Men det er bare en fase.
Folk flest som har bestandig blitt mer eller mindre på luksus segmentet, er ikke plutselig blitt fattige.
Trossalt, er det mange som har doblet investeringene de har gjort en del år siden (for eksempel gull og sølv) og som skal tjene videre (energisektoren og bla kobber boblen).
Verden ruller videre og pengene forsvinner ikke helt.

Jeg håper egentlig på en blodig skrell jeg :)
Kanskje min egen interesse for klokker tar seg opp igjen om inviiiistor maset, ventelister og trynefaktor hos AD’r roes kraftig ned.
Invistormaset har heldigvis roa seg noe, trynefaktoren&listene må en nok leve lenger med

IMG_2506.png

IMG_2507.png

Hypen er f..n ikke over! #Stian ; en helvetes pengegallopp er på vei i din retning !

Vis vedlegg 370208
Vis vedlegg 370209

Hypen er f..n ikke over! #Stian ; en helvetes pengegallopp er på vei i din retning !
Spesielt AmEX som er så eksklusivt gir en kjempefølse på byen

• Liker
Reaksjoner: holmby
Vis vedlegg 370208
Vis vedlegg 370209

stakkars stian, dette er jo stalking :mrgreen:

• Haha
Reaksjoner: Grendel og mr_frodo
Jeg mistenker at du omgås over gjennomsnittet oppegående folk og har fått selection bias. :)
Jeg kan forsikre deg om at jeg omgår et helt gjennomsnittlig tverrsnitt av befolkningen. Så jeg tilhører ingen elite som ikke ser annet enn min egen skotupp. Så noe selection bias tror jeg nok ikke er tilfelle.

However - så var jeg muligens så naiv i mitt tankesett da jeg ga den gemene hop såpass kred at jeg tok det for gitt at man har de mest kritiske sider av privatøkonomien under god kontroll før man begynner å bruke store beløp på klokker.
At det finnes noen posører med kredittkort og dårlig impulskontroll der ute er jo ikke til å unngå, men allikevel synes jeg det er litt forundrende.

Og for ordens skyld så kommer ikke jeg fra "gamle penger" eller en rik familie, snarere tvert i mot. Men sunt bondevett har jeg lært på mine førti år på kloden. Og det trodde jeg faktisk de aller fleste var til en viss grad i besittelse av.

Takk for "konstruktivt" innspill, alltid morsomt å svare ut dine hofteskudd med mine egne :)

• Liker
Reaksjoner: Grendel og DrDoppler
Vis vedlegg 370208
Vis vedlegg 370209

Der... Der forsvant den siste lille fliken av håp jeg hadde for menneskeheten. Ord blir fattige, selv for en nordlending med et rimelig "utvidet" vokabular.

Jesus.... Fucking... Christ....