Det kan se ut som om hypen nå er over

Slutt med dette fjaset da. Bjerke selger akkurat like mye Rolex til sine kunder som de alltid har gjort. Forskjellen ligger jo enkelt og greit i at det aller aller meste ikke blir liggende i monteret før det er solgt. Både de og alle andre forhandlere selger masse Rolex, til en haug faktiske kunder..
Med nesten 500 millioner i omsetning og et resultat på nesten 100 millioner i 2021 er det ingen tvil om at Bjerke selger mange faktiske klokker til mange faktiske kunder. Ja, også Rolex og Patek Philippe ;)

Etter alt å dømme er nok Bjerke den forhandleren som selger fleste Rolex i hele landet...
Vel, det er jo bare en liten, eksklusiv gruppe eksisterende kunder som får lov til å handle Rolex hos dem. Jeg har skriftlig fra Bjerke at det kreves "et kundeforhold med varierte kjøp hos oss over tid for å stå på venteliste på samtlige av modellene til Rolex". Så spørsmålet er hvordan de kan markedsføre seg som Rolex-forhandler til allmenheten, når produktene bare er tilgjengelig for en relativt liten, forhåndsdefinert gruppe. Jeg mener det kan argumenteres for at dette er villedende markedsføring. Det vil i alle fall oppleves sånn for potensielle nye kunder hos Bjerke.

Vel, gruppen «eksisterende kunder» er jo både meget stor og fullt mulig å bli en del av. Dette gjelder jo en rekke bransjer, og er jo et superenkelt resultat av tilbud og etterspørsel. Og selv om jeg også syns det er «dumt» at jeg ikke får tak i modellene jeg ønsker, ser jeg liksom ikke noen fullgod løsning på problemet.

• Liker
Reaksjoner: mr_frodo
Hva med et lotterisystem? For hver krone du bruker på hyllevarer får du et lodd, så når en klokke kommer inn (som du har satt deg opp på) er det trekning. Hvis du vinner må du starte på null igjen.

Eller som nevnt i haugevis med tråder her på TS: Kjøp noe annet enn det alle andre ønsker....

Vi mennesker er ekstremt flokkdyr. Ser det i alle hobbyer eg er/har vært endel av.Feks kunst: Alle vil ha Pushwagner, Dolk, Emogutt......

Om ein utvider horisonten litt så finnes det ekstremt mye kult:)

I dizzie tider håper jeg noen ildsjeler kan lage markering med fakler og appeller foran Stortinget/Bjerke til støtte for alle de ufrivillige Panerai- og Breitling-eierne der ute.

Jeg stemmer for at man appeller til helse- og omsorgsministeren om at rett til å kjøpe stål-Rolex bakes inn i paragrafen om rett til nødvendig helsehjelp i Pasient- og brukerrettighetsloven.

Pasient- og brukerrettighetsloven gjelder for alle i riket. Pasienter og brukere har etter loven rett til øyeblikket og nødvendig helsehjelp fra kommune, samt rett til å øyeblikkelig kjøpe sportsmodeller fra produsenten Rolex i stål hos autorisert forhandler.

Hvem ringer Kjerkol?

Jeg stemmer for at man appeller til helse- og omsorgsministeren om at rett til å kjøpe stål-Rolex bakes inn i paragrafen om rett til nødvendig helsehjelp i Pasient- og brukerrettighetsloven.

Pasient- og brukerrettighetsloven gjelder for alle i riket. Pasienter og brukere har etter loven rett til øyeblikket og nødvendig helsehjelp fra kommune, samt rett til å øyeblikkelig kjøpe sportsmodeller fra produsenten Rolex i stål hos autorisert forhandler.

Hvem ringer Kjerkol?

1663755530825.png

Noen har jo allerede vært inne på at Bjerkes praksis også er et brudd på markedsføringsloven, men hvis man virkelig vil komme på liste tenker jeg man bør bruke argumentet til Norsk Hytteforbund når de krever strømstøtte til fritidsboliger. At det å ikke få kjøpe Rolex som alle andre bryter med grunnlovens § 98 om at:

1663756273149.png

Eller som nevnt i haugevis med tråder her på TS: Kjøp noe annet enn det alle andre ønsker....

Vi mennesker er ekstremt flokkdyr. Ser det i alle hobbyer eg er/har vært endel av.Feks kunst: Alle vil ha Pushwagner, Dolk, Emogutt......

Om ein utvider horisonten litt så finnes det ekstremt mye kult:)
Enig. Den gang da jeg ble interessert i klokker var Rolex den hellige gral som jeg bare måtte ha en dag. Nå er det blitt mer eller mindre utenkelig å kjøpe Rolex, i hovedsak fordi det er litt for mainstream.

Forstå det den som kan at Rolex skal være så eksklusivt å få lov til å kjøpe - samtidig som jeg spotter Rolex på daglig basis..

Poenget er at uansett hvilken modell Bjerke har for å bestemme hvem som får kjøpe, og hvem som ikke får, så bør dette gå frem i markedsføringen. Når en potensiell førstegangskjøper blar gjennom A-magasinet, og ser reklame for en Yacht-Master, så bør det jo gå frem der at dette er en klokke han ikke får kjøpt. Det bør stå en tekst som feks sier "En forutsetning for å kunne kjøpe dette produktet er at du er eksisterende kunde hos oss, og gjennom de siste X år har en større mengde andre produkter på din kjøpshistorikk."

Det er fraværet av disse opplysningene som gjør markedsføringen villedende. Nå ser man bilde av en flott klokke i et blad, går inn på nettsidene og finner mer informasjon og pris, og reiser til Bjerke med kredittkortet klart. Først da får du beskjed om at sorry, du må først handle en rekke andre produkter hos oss, før du kanskje kan få bestille klokka du egentlig kom hit for. Da fungerer jo reklamen som et lokkemiddel for å kjøpe andre produkter. Selv om det ikke nødvendigvis er intensjonen til Bjerke, så er det slik det oppleves for forbruker. Ergo: villedning.

Så kan man lage mange morsomheter rundt fakkeltog, helse og omsorg etc, men Bjerke som seriøs aktør må da som alle andre forholde seg til markedsføringsloven. De er ikke fritatt for denne, selv om de opererer i et rent luksussegment.

• Liker
Reaksjoner: MikroKrone
Nøyaktig hvilken paragraf i markedsføringsloven er det vi skal se på her?
Godt spørsmål, har aldri fallt meg inn at det er ulovlig å reklamere for et produkt som er i short supply. Men det kan hende at dette er tilfelle??
Jeg tenker primært på paragraf 7.b her, som blant annet handler om produktets tilgjengelighet. Så kan det også anføres at §7.d er relevant, som handler om prisen på produktet, siden det forutsettes at man må kjøpe andre produkter i tillegg.

Poenget er at uansett hvilken modell Bjerke har for å bestemme hvem som får kjøpe, og hvem som ikke får, så bør dette gå frem i markedsføringen. Når en potensiell førstegangskjøper blar gjennom A-magasinet, og ser reklame for en Yacht-Master, så bør det jo gå frem der at dette er en klokke han ikke får kjøpt. Det bør stå en tekst som feks sier "En forutsetning for å kunne kjøpe dette produktet er at du er eksisterende kunde hos oss, og gjennom de siste X år har en større mengde andre produkter på din kjøpshistorikk."

Det er fraværet av disse opplysningene som gjør markedsføringen villedende. Nå ser man bilde av en flott klokke i et blad, går inn på nettsidene og finner mer informasjon og pris, og reiser til Bjerke med kredittkortet klart. Først da får du beskjed om at sorry, du må først handle en rekke andre produkter hos oss, før du kanskje kan få bestille klokka du egentlig kom hit for. Da fungerer jo reklamen som et lokkemiddel for å kjøpe andre produkter. Selv om det ikke nødvendigvis er intensjonen til Bjerke, så er det slik det oppleves for forbruker. Ergo: villedning.

Så kan man lage mange morsomheter rundt fakkeltog, helse og omsorg etc, men Bjerke som seriøs aktør må da som alle andre forholde seg til markedsføringsloven. De er ikke fritatt for denne, selv om de opererer i et rent luksussegment.

Dette er så utrolig trøttende å høre på. Oppgulp vi har hørt tusen ganger i de siste årene. Det er utrolig vanlig i alle kunde-bransjer at gjentagende og gode kunder drar fordel av det. I tilfellet enkelte modeller og Bjerke, er det en fordel at gjentagende kunder kan sette seg på liste. Å prioritere gode kunder er helt vanlig praksis, og ikke villendene markedsføring.