Det kan se ut som om hypen nå er over

Men dette fenomenet sier vel mer om butikken(e) enn eksempelvis brandet som blir brukt som åte. Tviler på at f.eks Rolex hadde satt pris på å bli brukt som gulrot for at butikken som åpenbart er AD for flere merker skal bli kvitt noe som støver ned av et annet fabrikat. Dette er vel mer en ukultur hos enkelte AD'er. Vet det er utbredt flere plasser i utlandet men har ikke hørt om det direkte her på berget. Uansett en usmakelig policy. Kjøp to bais og få en Rolex til retail. Meh...No bueno fra meg.

Joda, det sier jo mest om butikken. Det var ikke noe direkte kritikk av Rolex – mer en refleksjon over at "eksklusivitet" i praksis har en ganske usjarmerende bakside. Og at dette jo til syvende og sist også påvirker merkene som er involvert (på begge sider av attraktivitetsskalaen).

Men trenden over hele bransjen går jo nå mot egne merkebutikker, som gir mye mer kontroll. Tror ikke vi trenger å vente så mange år før multibrand-butikker (som fører "toppmerker") så og si er borte.
 
I går fikk jeg beskjed hos en forhandler om at jeg kunne kjøpe en av stål-Rolexene de hadde inne hvis jeg kjøpte en Panerai samtidig. De bablet om en GMT-master II (Pepsi eller hva det er folk kaller den). Hadde ikke behov for hverken GMT-master eller en ny Panerai, så jeg avslo høflig tilbudet. Men det virker som om hypen minst er halvert :geek:
Er vel bare Bjerke som selger Panerai i Norge :oops: Uansett, smakløs praksis!
 
Joda, det sier jo mest om butikken. Det var ikke noe direkte kritikk av Rolex – mer en refleksjon over at "eksklusivitet" i praksis har en ganske usjarmerende bakside. Og at dette jo til syvende og sist også påvirker merkene som er involvert (på begge sider av attraktivitetsskalaen).

Men trenden over hele bransjen går jo nå mot egne merkebutikker, som gir mye mer kontroll. Tror ikke vi trenger å vente så mange år før multibrand-butikker (som fører "toppmerker") så og si er borte.
Helt enig med deg. Og jeg tok ikke Rolex spesielt i forsvar her, brukte det bare som eksempel siden det er stort sett der skoen trykker når vi snakker om hype. Jeg ser også for meg at det blir flere boutiques etterhvert for å ha større kontroll og slippe "utro tjenere" som kan se sitt snitt til å tynne ut lageret av usalgbare modeller med andre merker som drahjelp. Det er nok som du påpeker en del gråsoner og skyggesider i denne bransjen. Lite sjarmerende praksis.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Helt enig med deg. Og jeg tok ikke Rolex spesielt i forsvar her, brukte det bare som eksempel siden det er stort sett der skoen trykker når vi snakker om hype. Jeg ser også for meg at det blir flere boutiques etterhvert for å ha større kontroll og slippe "utro tjenere" som kan se sitt snitt til å tynne ut lageret av usalgbare modeller med andre merker som drahjelp. Det er nok som du påpeker en del gråsoner og skyggesider i denne bransjen. Lite sjarmerende praksis.
Enig i alt som blir skrevet i postene over. Men….denne praksisen med «kjøp X, få lov til å kjøpe Y» er for meg ikke helt annerledes enn hva som har blitt praktisert -og praktiseres- også i Norge. Man må altså ha kjøpshistorikk (kjøpt flere X), så får du kjøpe Y. Forskjellen mellom denne opplevelsen (i utlandet, eidehelg) og det mange er vant til i Norge, er at du i denne aktuelle butikken fikk kjøpe der og da og ikke at gulroten ved å kjøpe X er at du får lov til å stå på venteliste for Y.

Mye X og Y her nå, men de som vil forstå de forstår. Poenget med opprinnelig innlegg var at ventetid (etter hva jeg har opplevd den siste tiden) er kortere og modellene er mer tilgjengelig. Hva man enkelte steder må gjøre for å kjøpe det man vil ha varierer nok.

For ordens skyld, jeg kikket først på noen Panerai-modeller og vi pratet deretter litt om Rolex og generelt hvordan markedet er. Det var i den forbindelse at selgeren kom opp med forslaget om å kjøpe X for å få kjøpe Y.
 
Redigert:
Spørs hvordan kjøper ser på regnestykket:

X + Y = Z

Alternativ A:
-----------------------------------------
X = Pris ønsket Rolex-modell
Y = Invistor sitt påslag
Z = Kjøper sitt utlegg for utført handel.

Alternativ B:
----------------------------------------
X = Pris ønsket Rolex-modell
Y = Samlet pris for klokkemodeller kjøper ikke ønsker
Z = Kjøper sitt utlegg for utført handel.

Ut fra ulike annonser så kan det virke som at Z i mange tilfeller blir samme. Eller i alle fall ganske konstant. I så fall vil alternativ B være å foretrekke, da dette gir handel hos en autorisert forhandler og det følger med noen andre klokker med på kjøpet. Det KAN jo være at det blir artig å prøve disse, kanskje de faller i smak over tid, kanskje "Bedre halvdel" / barn etc liker dem etc.

Uansett vil jeg si at det hadde vært mer ærlig å kun forholde seg til X....

8
 
  • Liker
Reaksjoner: kvasbo
Begynner å bli muligheter nå
 

Vedlegg

  • Screenshot_20220918-092234_Facebook.jpg
    Screenshot_20220918-092234_Facebook.jpg
    238,6 KB · Visninger: 0
Begynner å bli muligheter nå
Må ikke bli for hissig på grøten nå @Johnsigans;) Tålmodighet er en dyd. Du kan kalle meg en «krakk» hvis ikke mulighetene er bedre i februar.

Edited:.. men prisen på klokken du viser til må jeg innrømme er bra:oops: Skal vel godt gjøres at vi får se en norsk-kjøpt Hulk på finn.no til samme pris, men man skal aldri si aldri.
 
Redigert:
Vel, det er ingen som har «ropt ulv». Er jo selvfølgelig ergerlig dersom noen for et øyeblikk fikk seg til å tro at man i Norge har måttet kjøpe klokker for å få lov til å kjøpe en klokke, dersom det var det du tenkte på?

Er det ikke sånn i Norge da?

Bjerke sa rett ut på at tilgangen på Rolex var avhengig av "kundeforhold og hva man har kjøpt her før" da jeg for shits'n'giggles spurte etter Submariner.
 
  • Liker
Reaksjoner: Klokkegutt
Det er helt vanlig iallfall her i UK at man må kjøpe andre klokker for å »få lov» til å kjøpe de attraktive Rolex modellene. Jeg «står på liste» eller hva det heter for en GMT, slik det er nå er det nok umulig selv om jeg faktisk har kjøpt tre klokker i samme AD de siste 18 månedene. Da jeg spurte om GMT’en var det litt om og men men ha tastet noe inn i pc’en så regner med at navnet mitt er der iallfall. Men han dro og hentet en Omega Seamaster av et eller annet slag som han la på disken framfor meg, ikke noe ble sagt rett ut men fikk inntrykk av at dersom jeg kjøpte den så var mulighet for GMT betydelig større. Men jeg hadde ikke sansen for Seamaster eller Panerai så jeg la den tilbake. Mange her i UK er sure på de såkalte «flipperne» som forer gråmarkedet med nye Rolex, greit nok det de benytter seg jo bare av muligheten som markedet tilbyr. Men mistenker at disse flipperne nok må svelge unna endel mindre attraktive klokker også så tviler på om det er så innbringende som noen tror. Det er muligens annerledes i Norge?
 
  • Liker
Reaksjoner: pald
Uansett hvordan man vrir og vender på dette blir det galt. Vet fra relativt sikre kilder at flere merker og forhandlere opererer slik som det blir beskrevet i flere av postene (kjøp den så får du tilgang på dette). Med flere av indiependent-merkene er det etter covid hos flere slik at man bygger opp et personlig forhold for å få lov til å kjøpe. Hele greia gir litt følelse av av å stå i kø på den populære nattklubben. Noen får alltid skli forbi køen fordi de er ønsket. Vet ikke om dette noengang kommer til å bli noe bedre, i alle fall ikke noe som er helt rettferdig, så lenge det er flere interessenter enn klokker. MBandF gjorde et lotteri på mad1, det er i alle fall rettferdig- men også mange som videreselger med en pen slump i egen lomme. Verden er jævla urettferdig. Og de som er kjente nok, er sleipe nok eller har masse penger vil som regel alltid vinne hva det gjelder kjøp..
Og jeg tror faktisk at forhandlerne i Norge prøver så godt de kan. Det er i det minste noe… Men, tross alt er de nok aller mest ute etter å tjene penger (som de fleste andre som driver butikk).