Depositum og tilbakebetaling

Når man går så langt at man betaler ett depositum, frivillig, så bør man jo være hundre prosent sikker på at man vil ha varen uansett hva det måtte være.. Annet er ren ufornuft og feilaktig tidsbruk spør du meg.
Om eneste mulighet for å få kjøpe varen er å betale depositum og så vente i åresvis, så bør man ha forståelse for at noen endrer mening etterhvert mener nå jeg.

Hva om jeg har like lyst på en OP39 som jeg har på en Explorer, men ikke har lyst på begge, og må betale depositum for å få mulighet til å kjøpe noen av dem?

At man i ettertid går i ett slikt "angrep" som mange av dere gjør mot en av våre få forhandlere som er igjen i Norge syntes jeg er urimelig.
Jeg synes det er mer urimelig at en butikk stjeler penger av kundene sine for å dekke kostnader de strengt tatt ikke hadde trengt å hatt, om de hadde behandlet depositumet riktig i utgangspunktet, da ville man aldri hatt kostnader for å utstede kreditnota.

Jeg regner med at de fleste vet at en regnskapsfører ikke teller minutter, men går på timebasert honorar uavhengig oppdrag..
Her må du gjerne utdype? Jeg jobber selv i samme sektor, og vi fakturerer ikke 1 time for 10 minutters jobb på et løpende oppdrag. Det tviler jeg også på at Ingrid-Haver-Regnskapskontor gjør.

Dessuten så kan butikken slutte å bruke regnskapsfører på å utstede kreditnota på tilbakebetaling av depositum, det skal aldri utstedes kreditnota i forbindelse med tilbakebetaling av kreditnota.

Hva om en hadde 20 slike betalinger til dagen eller i uken og 50% "trakk" seg.
Forhandler(e) bruker faktisk tid på dette. Hva er nå 1000kr i en "Rolex verden".. Og hva hadde du selv gjort om det var din butikk uavhengig varer/tjenester som selges..

Jeg vil påstå at denne delen av depositumet på 750kr eks mva som du ikke får igjen, er en rimelig utgangsbillett.

Så har man lært til neste gang...
Forhandlere bruker daglig mye tid på kunder som ikke handler, hvorfor mener du at de som betaler depositum skal behandles annerledes enn drop-in kunder?

Hvorfor skal kunden lære, og ikke den profesjonelle part, butikken?

Til sist: 1000 kr inkludert mva er ikke lik 750 kr eksludert mva, bare til informasjon.
 
Når man går så langt at man betaler ett depositum, frivillig, så bør man jo være hundre prosent sikker på at man vil ha varen uansett hva det måtte være.. Annet er ren ufornuft og feilaktig tidsbruk spør du meg.

At man i ettertid går i ett slikt "angrep" som mange av dere gjør mot en av våre få forhandlere som er igjen i Norge syntes jeg er urimelig.

Jeg regner med at de fleste vet at en regnskapsfører ikke teller minutter, men går på timebasert honorar uavhengig oppdrag..

Hva om en hadde 20 slike betalinger til dagen eller i uken og 50% "trakk" seg.
Forhandler(e) bruker faktisk tid på dette. Hva er nå 1000kr i en "Rolex verden".. Og hva hadde du selv gjort om det var din butikk uavhengig varer/tjenester som selges..

Jeg vil påstå at denne delen av depositumet på 750kr eks mva som du ikke får igjen, er en rimelig utgangsbillett.

Så har man lært til neste gang...
Kundeservice!
Man kan ikke ta betalt for fem minutt visning av klokker, om kunde ikke kjøper der og da.
Det tar ett minutt å lage en kreditnota, ett minutt å kreditere i nettbank og ett minutt ekstra for regnskapsfører å behandle bilag.
 
  • Liker
Reaksjoner: Lilac og Heftos
Det der med prosenter hit og dit er vanskelig det:mrgreen:

3F17E78A-D5C0-4104-9731-63BC620EA1BD.gif
 
  • Liker
Reaksjoner: Pippen
Denne saken fikk en lykkelig slutt. Etter runden i fjor sommer la jeg inn en negativ anmeldelse der jeg beskrev hva som hadde skjedd. Askeland svarte på anmeldelsen med en forespørsel om å ta kontakt da de ikke var kjente med situasjonen.

Kom i kontakt med daglig leder som var på ferie da ordvekslingen fant sted i følge den anonyme kundeservicerepresentanten jeg først var i dialog med da jeg startet tråden. Han godtok å tilbakebetale restsummen, og jeg kunne ikke vært mer fornøyd med utfallet.