Den veldig lange tråden om klokker med Valjoux-verk (med bilder!)

Vintage Autavia

Nok en Heuer. Det blir en del av de siden det er hovedfokus for min samling.

Dette er en Autavia 7763 fra sånn cirka 1969/70. inne kassa sitter et Valjoux 7730.

alfa3.jpg

Nøklene tilhører en 1970 Alfa Romeo Spider :)

alfa7.jpg



Mvh

Jarl
Classic Heuers
 
Nok en Heuer. Det blir en del av de siden det er hovedfokus for min samling.

Dette er en Autavia 7763 fra sånn cirka 1969/70. inne kassa sitter et Valjoux 7730.

alfa3.jpg

Nøklene tilhører en 1970 Alfa Romeo Spider :)

Classic Heuers

Nydelig Autavia!

Jeg har dumpet borti Autaviaen som ble delt ut til Kenyanske militærpiloter på 70-tallet:

106Autavia73663MH.jpg


Det virker som det er få av disse og at mange er ganske ødelagt. Vet du hvilket verk som sitter i denne? Antar det er Valjoux?
 
  • Liker
Reaksjoner: Trulle75
Nydelig Autavia!

Jeg har dumpet borti Autaviaen som ble delt ut til Kenyanske militærpiloter på 70-tallet:

106Autavia73663MH.jpg


Det virker som det er få av disse og at mange er ganske ødelagt. Vet du hvilket verk som sitter i denne? Antar det er Valjoux?

Dette er egentlig samme Autavia som Anders sin. Så den har samme Valjoux 7736.
Det har dukket opp endel av disse militær Autaviaene fra Kenya de siste årene. Veldig kule og ettertraktede klokker. Alle har spesielle urskiver.

Mvh

Jarl
 
Dette er egentlig samme Autavia som Anders sin. Så den har samme Valjoux 7736.
Det har dukket opp endel av disse militær Autaviaene fra Kenya de siste årene. Veldig kule og ettertraktede klokker. Alle har spesielle urskiver.

Ja, jeg liker spesielt at timesmarkørene er nummererte. Jeg har ikke sett dette på andre Autaviaer (?). Valjoux 7736 er notert, og det synes jeg vi kan feire med et urverk-bilde fra On The Dash:

Valjoux7736.jpg


Ikke noe dilldall, får nesten lyst til å sitere Dan Spitz her (som jeg også siterer på bloggen min):

"My favorite stuff to work on is older watches because of how they are made. These watches were way overbuilt so that they would never come back for repair. Just look at the mainplates… They were built at a time before computers were checking everything. If you’ve been working on modern stuff all day, there’s nothing like getting a vintage watch to work on, and when you open it up, you say “Ahhhh, look at that, this rocks!” Like an old muscle car, it’s so basic, so perfect, so overbuilt. It just rocks."
 
  • Liker
Reaksjoner: Longhairdontcare
Kom over en salgstråd på Chronocentric, hvor en kar skal selge noen vintage chrono-er. Tre av disse er Valjoux, og alle er såkalte generiske modeller og brands. Slik jeg har forstått det fantes det flere grunndesign som ble brukt av mange mindre produsenter, hvor det kun var navnet og logo som var forskjellig. Disse modellene hadde ofte Valjoux-verk i seg.

Her er f.eks. en Nicolet Watch med et Valjoux 7733-verk i seg. Den har visst også en dybdemåler (!) selv om jeg ville vært forsiktig med å gå så veldig dypt med denne:

1800x468_zpsa0c012a4.jpg


Videre en Polymac Rallye med et Valoux 7730-verk, som selger antar er et eksport-brand av Yema. Kan forstå det, fordi design-likhetene med Yema er så definitivt der:

1800x456_zpsd32fb18a.jpg


Til slutt en Mondia Volvo (!) med triple-register 7736 i seg. Forøvrig det samme kaliberet som finnes i Heuer Autavia "Siffert" som typisk selges for rundt 30.000. Visste virkelig ikke at noe sånt fantes. Må være noe for Volvo-eiere med en hang til vintage-klokker:

3800x496_zpse87e5711.jpg


Alle disse ligger på 700 Euro, noe jeg mener definitivt er prutbart, gitt at flere trenger service.

Morsomme klokker, og veldig 60/70-tall. :cool:
 
Redigert:
Valjoux/ETA 7750

Det mest kjente "barnet" av Valjoux er utvilsomt ETA 7750.

Men historien bak er kanskje ukjent for mange. Verket ble produsert fra 1973 og utover, og det finnes rimelige tidlige varianter av denne arbeidshesten i mer ukjente merker som denne Technos fra midten av 70-tallet:

497.024d.jpg


497.024c.jpg


Som mange vet finnes ETA 7750 i dag i en rekke kronoer, og til veldig varierende priser.

Etter litt søk frem og tilbake på nettet kom jeg over denne glimrende artikkelen (i pdf-format) om historien bak Valjoux 7750, variantene og mannen som utviklet verket: Edmond Capt, en infødt av, ja nettopp: Valee de Joux. :cool:

Og jeg må si at mannen er en helt, hør bare her:

"In 1975, the Valjoux 7750 fell victim to growing demand for quartz watches and was assigned to the scrap heap. The management of Valjoux ordered the de- struction of all 7750 movements in stock and, worse yet, the tools to make them. Capt protested. When his arguments fell on deaf ears, he took matters into his own hands. Capt carefully packed up the tools and movements for safekeeping, and hoped for a brighter future."

Hvor hadde dagens produsenter vært hvis ikke han hadde gjort akkurat det?
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: MINUTE_REPEATER
JLC og Valjoux 72

Selv om JLC var og er mest kjent som et merke med egne in-house-verk, støttet de seg også til valjoux 72 på 60- og 70-tallet. Og de pakket dette verket inn i noen veldig pene eksemplarer.

En skikkelig klassiker i så måte er referanse E2643, i USA markedsført som "The Shark". Mye pga av denne markedsføringen kaller man referanse E2643 som regel "The Shark". Men for å være sikker, kan det kanskje være best å referere til, ja akkurat: referansenummeret. Modell-variasjonene er i hovedsak knyttet til bezel-variantene, her er en med World Timer bezel:

chronoshark2.jpg


En ganske ubrukelig feature, men hey! Det så jo ganske så bra ut. Men litt rotete etter min mening, liker bedre den klassiske diver-bezelen med perle kl. 1200:

chronoshark1.jpg


Denne her har, som den observante leser kanskje allerede har sett, litt anderledes visere enn den med World Timer Bezel. For referanse har vi her har vi et katalogbilde av E2643:

catalogue1968chronovogu.jpg


Så vidt jeg vet kom denne varianten med begge typer visere.

Den hadde "cross hatched" krone, samme som på de mer berømte Polarisene fra 1968:

avaafrica070.jpg


Verket, et lettere modifisert Valjoux 72 verk med JLC-referanse Cal 13 VZH, hvor (Jaeger) LeCoultre var gravert på broen:

bonpoint071.jpg


En liten obs-obs for fake-busters: Flere ikke-JLC, generiske Valjoux 72-verk har blitt satt på JLC-bro og solgt som ekte vare i en del av disse klokkene. Dette må sjekkes. Videre har visst flere faktisk gått så langt som å gravere inn "LeCoultre" på broen til generiske Valjoux 72-verk også.

Annen fake-problematikk: Klokken ble også levert med GMT-bezel også, men jeg har ennå til gode å få bekreftet eller se en korrekt E2643 med GMT-bezel. Den nedenfor f.eks. er en fake:

chronoshark3.jpg

FAKE!

Som man ser har denne en Breguet-style pilot-skive (lik man f.eks. også finner på Heuer-pilotene, spesielt Bund-variantene). Det viser seg at disse ble "produsert" i Tyskland og Canada på 90- og 2000-tallet og solgt som ekte vintage JLC-kronoer. Det antas at flere av disse fortsatt er i sirkulasjon og at de selges for en drøss med penger. Ofte er disse så overbevisende at selv erfarne selgere fort tror at disse faktisk er ekte, jf. uttalelsen fra Zaf Basha, en vintage-JLC kjenner, kanskje den beste av dem:

"All these LeCoultre chronos with "extra" complications like GMT, triple date, etc, particularly with ones that has a Breguet "Type 20" styles dial are fake. These all came out of Germany at the same time about 10 years ago and are probably still being made as long as people are paying crazy prices for them!"

Så vær forsiktig!

En annen Valjoux-JLC var den såkalte "4ATM". Denne hadde ikke noe referansenummer, det sto kun "Jaeger" på skiva og den inneholdt også et Valjoux-verk. Denne klokka ble produsert i Frankrike for det franske markedet, derfor kun "Jaeger" på skiva. Er usikker her om verket var mer i sin basis-versjon enn den i E2643. Gjenstår å finne ut. :) Men uansett her er klokka:

chrono4atmjaeger.jpg


En skikkelig lekkerbisken for de av oss som har en soft spot for pandaer... :)

Disse ble altså laget i Frankrike, derfor "Made in France" på skiva. Sub-dials ser svarte ut, men de er visstnok mørkeblå, jf. dette makro-bildet:

nuda016.jpg


En skikkelig fin klokke. Har aldri sett denne til salgs, så jeg antar at den er relativt sjelden.

Her et bilde av de to Valjoux 72-klokkene i sammen:

duo4atmshark1.jpg


Baklokkene hadde også forskjellig utførelse:

duo4atmshark2.jpg


Fantastiske klokker begge to. Men regn med å måtte betale litt for disse, spesielt E2643. Går fra 20.000 og oppover på eBay...

De brukte også Valjoux 72 i mer dressy varianter, også så tidlig som på seint 40-tall. Av disse er det muligens den mystiske E2644 som ble solgt på Antiquorium i 2010:

277.jpg


Den er mystisk i den forstand at referansen er så og si utkjent bortsett fra akkurat denne, så den er temmlig unik. Men det er ingenting som skulle tilsi at det er en franken eller fake. Kanskje jeg ikke har googlet nok? Utrolig pen klokke i alle fall, fantastisk blå skive. Solgt for $4250.
 
Redigert:
Vintage Heuer Autavia GMT 2446C (Valjoux 724)

La akkurat ut denne på Dagens vintage-kjøpetips:

Kom over denne Mark III på eBay, ser ut til å stemme, men her må eventuelt @Jarl fr. verifisere. :confused:

$T2eC16RHJGYE9nooh7LsBSYdOw)!sw~~60_3.JPG


Serienummer 195.000, snap-back case, hvit sekundviser, valjoux 724. Den har til og med "fluted pushers". :cool: Eneste som mangler er et bilde av urverket og eventuelt innsiden av baklokket.

Dette er helt der i toppen med Siffert-en spør du meg... ;)
 
Redigert av en moderator:
Tenkte det var på tide å oppdatere denne tråden litt!

Fortis er vel egentlig ikke et merke jeg hadde bitt meg merke i. Jeg har oppfattet Fortis som et mote-merke, men det er jo feil. Muligens jeg har sett Fortis men tenkt Fossil. Men etterhvert fant jeg ut at Fortis bl.a. har supplert russiske kosmonauter med kronografer, så her fortjente jeg en face slap. ;) Denne kosmonaut Fortis-en (B-42) har jeg skrevet litt om her.

Uansett, Fortis har jo holdt på noen år, og de har en del vintage ute på Bukta og andre steder. Det meste er, i mine øyne relativt uinteressant. Men som så mange fabrikker på midten av 1900-tallet, brukte de også Valjoux i sine kronografer. Jeg falt pladask for Fortis sin Marinemaster med Valjoux 72 under lokket:

img4132001.jpg


Jeg må si jeg liker veldig godt de blå detaljene på visere og sub dials. Straight lugs er også lekkert. Den kom også med oransje og gule detaljer i stedet for blå.

fm56ob.jpg


Et bildet av verket, lettere modifisert av Fortis, hvor man ser fabrikk-navnet på broen:

fm410ua.jpg


Men så var det å finne noe informasjon på nettet om denne klokka. Det var ikke lett. Og det viste seg at den beste siden rundt Fortis Marinemaster, ref. 8001 var denne på Heuerville.

Fortis har forstått hvor lekker Marinemasteren er, og relanserte den som en LE i forbindelse med 100-årsjubileumet i 2012:

0a0a4255e5ec48f51ee3ade735d763a2.jpg


Dette kan jo være et alternativ for ny-klokkefolk. :)

Det viser seg også at man har en annen Fortis Marinemaster-variant som ikke er en kronograf. Så eventuelle bilder av en relativt kompleks dykkerurskive ved eventuelle søk er helt normalt. Det er også eventuelle Seiko Marinmastere.

Uansett, Fortis Marinemaster, val. 72, ref. 8001 fra 1970-72 er en innertier spør du meg. ;)